Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2279 ggr
knutteknop
0

kramper, epilepsi?

Jag satt ute i vardargsrummet och hajar till när min papillontik närmar sig, det lät som hon haltade så jag gick å kollade till henne. 

Då står hon och skjuter rygg och "krampar" i hela kroppen, hon är jätteseg och vill inte röra sig. Innan jag fått tag i numret till jourhavande vet så slutar hon. Hon var fortfarande seg och andades tungt men efter bara ett par minuter kvicknar hon till och hoppar självmant upp i soffan.. 

Jag  bestämde mig för att avvakta med att ringa till veterinären men ska självklart åka in och kolla imorgon. 

jag vet inte om det spelar någon roll men idag har vi haft lite fysträning genom att springa i djupsnön ett par kilometer och så fick hon ett märgben när vi kom hem.  ca en timme/trettio minuter innan "kramperna" spydde hon upp genomskinligt slem. 

Jag som alltid tror det värsta tror direkt på epilepsi.. men det är väldigt lik "skotte kramp" förutom att hunden på filmen verkar någorlunda obrydd, Ida var nere och lite halft borta.. 

Själva krampen varade bara i ca 20 sekunder. 

film på skotte kramp:  

http://www.youtube.com/watch?v=FEF7yP51Eyo

Hjälp? Någon som varit med om något liknande?

Myrtorpets Möss och Kaniner

knutteknop
0

Måste bara tillägga att nu när hon sover bredvid mig så hör man hur det bubblar i hennes mage, kan det vara nån allergisk reaktion? men hon har ju ätit fläskskött tidigare utan att reagera..

Anna4077
0

Min katt jag hade när jag bodde hemma hade det. Minns tyvärr inte vad som hände men ganska säker på att han tömde tarmen osv. Vi fick medicin. Hade hade som tur va bara 1-2 anfall vad jag vet.

Anna och taxen Max

knutteknop
0

Hon varken kissade eller bajsade och hon ramlade inte omkull som jag läst ska hända vid epilepsi..

Anna4077
0

Konstigt. Berätta gärna hur det går.

Anna och taxen Max

knutteknop
0

Ja det ska jag absolut göra.  Hoppas på att få en tid tidigt imorgon hos vet :):

Anna4077
1

Det går säkert bra. Vi håller tummar och tassar för er.

Anna och taxen Max

knutteknop
0

Jag har pratat med veterinärer idag och alla sa åt mig att det inte fanns något att göra, jag kunde göra massa tester om jag ville men det skulle bara kosta massa pengar och antagligen inte visa nånting. Om det hände en gång till skulle jag komma in och så skulle vi köra en helkroppsundersökning. 

Jag går på helspänn och väntar på att fler kramper ska komma..

Sugar Mist
0

Efter att jag fick reda på att min valps föräldrars uppfödare haft epilepsi i sina linjer kikade jag lite på det och det är ungefär så som du beskriver det. Finns olika mediciner som kan förhindra anfall, dessa fungerar dock inte på alla(?). Att hunden tömmer blåsan och bajsar på sig är inte ett måste utan något som kan hända.
Hunden kan verka förvirrad och borta efter anfallet men kan också vara helt normal. 

Vet inte om ep är speciellt vanligt hos pappisar dock

-

knutteknop
0

hmm okej.. Jag hoppas verkligen inte att det är epilepsi. Tack för att du berättade det :)

Sugar Mist
0

Jag lider med dig, är själv jättenojjig ifall fluffet här hemme får epilepsi eller inte, trots att de hundarna inte är besläktade med honom, iaf inte med de 3 leden jag kikade på.

Om din ras rasklubb har något register på epilepsifall kan du ju kolla om det är förekommande, och ev. kika på om de är besläktade med din?

-

knutteknop
0

Yes det ska jag absolut kolla upp! 

tyvärr är hon inte reggad (min mor som köpte henne). Jag säger då det, aldrig mer en oreggad hund. Jag går omkring och oroar mig för att hon ska ha jättemånga hemska sjukdomar i släkten.

Sugar Mist
0

Ajdå, då blir det ju lite svårare att se ett samband. Det är ju en av nackdelarna av att köpa en oreggad hund. Nåja, gjort är gjort. Håller tummarna för att det inte är epilepsi!

-

knutteknop
0

Jo så är det ju.. Tack! Hoppas din valpis heller inte är drabbad :)