Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1043 ggr
Yuuuhanna
0

Vilken ras passar mig?

Jag vet att det finns många liknande trådar men hoppas ändå på att någon kan hjälpa mig lite i mina funderingar.

Min hund fyller snart 7år och börjar med andra ord bli gammal. Jag vet att jag vill fortsätta att ha hund men vet inte riktigt om jag kommer skaffa en valp under tiden jag har honom eller efteråt. Det jag vet är att jag vill ha en renrasig tik, gå på utställningar, träna, ev. tävla och kanske ta valpar på henne i framtiden.

Men vilken ras/ vilka raser passar mig? Det är en djungel med raser och jag vill att det ska bli så bra som möjligt. Storlek, utseende eller päls spelar ingen roll. Jag vill inte stödja "sönderavlade" raser utan vill ha en så frisk ras som möjligt. 

Den aktiveringen jag hade tänkt mig är förutom kortare behovsrundor; minst en längre promenad om dagen, trickträning, "dog parkour", lägga spår ibland och träna lite lydnad. Tycker hunden om att träna är det mycket möjligt att vi hittar oss en gren båda trivs i  och lägger ner oss ordentligt och kanske tävlar. Men det som är viktigast för mig är en positiv hund som vill och kan bli med överallt.

Är det någon som har tips på någon ras som passar mig?

[SammieS]
0

Jag har ingen koll riktigt men jag håller på å kolla en del på Eurasier och chow chow du kan läsa om dem på SKK

Frida B
0

Håller med om Eurasier! En frisk, härlig sällskapsspets som gärna hänger med på det mesta, men som inte har någonting emot slapp i soffan.

Annars, Pudel?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Teddies matte]
0

Någon spets/lapphund kanske kunde vara intressant?

Ex. någon av de tyska spetsarna.

[jojorut]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jack Russell!

Jag kan berätta lite om rasen (ur mitt perspektiv om min hund 😉):

Jag har en renrasig Jack Russell, fyllde nyligen 2 år. Kravet jag hade när min familj skaffade en hund var en någorlunda "frisk" hund, d.v.s. inte överdrivet med sjukdomar. Sedan ville jag också ha en hund som älskade att vara ute och träna men även ligga i soffan och leva livet. Bella, som hon heter, är extremt glad och älskar, verkligen älskar att träna och lyssna på matte !Om det inte finns bollar i närheten förstås 😃. Rasen är en hund som älskar att träna och använda hjärnan men behöver inte aktiveras hela tiden utan det kan gå en dag då man t.ex. har mycket läxor. Det är då hon tar fram sin andra sidan, soffpotatisen! Då ligger hon på soffan hela dagen och bara stirrar på mig när jag ska ut, som om hon tänker "vad ska jag ut och göra? Jag är ju tröött!" haha 😛. Rasen, JRT, är väldigt, väldigt smarta! Jag tänkte ta en dag och lära henne sitt, jag kan säga att det tog fem minuter… Sedan, nu härom veckan tänkte jag lära henne vacker tass och high five, det tog max tio minuter för BÅDA två! En Jack Russell är ju inte heller en speciellt stor ras, så man kan lätt bära den under armen när man ska ner för rulltrappan eller dra bak den om man skulle behöva. Något negativt kan vara att dem ( i alla fall min hund) vill visa, när vi träffar andra hundar, att hon kan ta över så vi slipper "konfrontera" hunden, vilket leder till att hon skäller… Men, jag ser inte det som ett problem, då det är hennes sätt att visa att hon är antingen nervös eller vill fram. Vi håller på och lära bort det så att hon ska kolla upp på oss när en hund kommer, vilket gör att hon låter oss möta hunden.

Jag hoppas jag inte skrev för mycket, men skriv gärna sedan, vilken ras du väljer!

Bifogar även en bild på min hund, tagen för någon vecka sedan :)

Yuuuhanna
0

#1 Eurasier är faktiskt en ras som jag tittat lite på, men hur är dom att arbeta med? Är dom kontaktsökande och lättlärda, eller får man jobba lite innan dom förstår? Vilka grenar passar dom till?

Chow chow vill jag inte ha, och både Pudel och jack russel har jag fått uppfattningen av att de behöver väldigt mycket motion. Fast sånt kanske kan skilja sig rätt mycket i olika linjer? Helst skulle jag vilja undvika en skällig ras dessutom.

Haha, många krav här :P Någon som har fler tips på raser som kan passa?

Yuuuhanna
0

#4 Åh, vad söt din Bella var! 😊Har du haft henne sen hon var valp?

[SammieS]
0

Jag har en jack russel och jag uppfattar min hund som att den har ett ganska så stort aktiveringsbehov både motion och mentalt det passar inte riktigt min vardag jag har haft kontakt med en uppfödning av Eurasier alla är ju olika men detta står på SKK Om du funderar på att skaffa en eurasier, tänk på att…

• Den kan vara reserverad mot främlingar och bör därför socialtränas tidigt för att bli öppen och tillgänglig.
  • Pälsen tovar inte, men den fäller ur hela sin underull en eller ett par gånger om året.
  • Rasen har inga jättestora krav på motion och sysselsättning.
  • Den hänger gärna med sin familj på alla aktiviteter utan att kräva lika mycket som en brukshund.  Eurasier har mycket lätt för att lära men är inte någon brukshund.

Så som jag fattat det så är dem flesta eurasier inte så skälliga men det är som sagt olika från hund till hund jag funderar starkt på att skaffa en i framtiden =)

Wellcraft
0

Golden eller labbe tror jag skulle passa.
Eller möjligtvis en amstaff eller staffe.

Kanske även pinscher, om du klarar av en mycket självständig & skarp hund, med en hel del jaktlust.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Frida B
0

#5 Pudel är inte mer krävande än Eurasier.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Teddies matte]
3

#5 Pudel är inte mer krävande än en Eurasier och har heller inte lättare till skall, en Eurasier kan ha lätt till skall.

[jojorut]
0

#6 Nej, vi skaffade henne innan sommaren! Kände att vi ville helst ha en lite äldre första gångs hund (minst 6 mån) :)

moomiis2
0

Jag skulle nog rekomedera svensk lapphund har haft sådan super lättlärda och hänger med på de mesta.

Vovisch nr2
0

Kanske Bichon Frisé? :D vet dock inte hur stor hund du skulle tänka dig….

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

[SammieS]
0

#10 detta har jag kopierat från skk Eurasier skall vara självmedveten, lugn och balanserad med hög 

retningströskel, vaksam och uppmärksam utan att vara skällig.

även haft kontakt med en uppfödare hon säger att det bara är ett få antal som har lätt till skall men att dem flesta skäller väldigt sällan det har jag även hört eurasier ägare säga men som sagt jag äger ingen eurasier ännu så jag vet inte!