Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4219 ggr
LinaK
0

Missfärgad päls

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I höstas så hade min havanais en lite jobbig höst med kennelhosta och fukteksem, han är helt bra nu och frisk.

MEN efter att han hade fukteksemet som han hade på magen/ner lite på ena benet så har pälsen blivit missfärgad i en rödaktig ton, jag klippte ju ner pälsen i samband med eksemet och sedan växte det ut och det var då den röda färgen kom fram.

Klippte honom nu för några veckor sedan men han är fortfarande röd i pälsen 😮Har badat honom flera gånger, men det är fortfarande ingen skillnad.

Någon som varit med om något liknande? Ska man testa att raka ner pälsen helt där igen eller?

Lägger upp en bild där man ser lite hur det ser ut.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Neela
0

Sune hade så på sina armbågar när han kom till oss (omplacering), troligtvis pga att han legat hårt och fått sår/förhårdnader. Vi har ju en klippras och det gjorde ingen skillnad att klippa ner helt, det växte ut med röd färg ändå. Det tog tid men ett halvår senare var pälsfärgen jämn igen så jag tror bara det är att härda ut.

[[Boris Sager]]
2

Det här beror säkerligen inte på sår eller förhårdnader.Däremot var fukteksemen inte enbart lokaliserade till hudytan utan också i underhuden. Därför kan det ta några månader till innan inflammationen ger med sig.Plus förstås att han är nedsatt i sitt immunförsvar efter kennelhostan och fukteksemet.

Däremot är det säkert en bra ide att hålla pälsen kort för att förebygga att infektionen återkommer.

Neela
0

#2 Vet inte om jag var otydlig men jag menade inte att det berodde på sår utan på att huden är "skadad" och pälsen därför är missfärgade där.

Fenix_Chicci
3

Svamp tyder ofta på att kroppen är sur och att tillsätta extra kalcium hjälper ofta.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Mia
1

Min golden retriever tik på 7mån har lite röd/rostaktig färg runt ögon, ben och tassar. Fick rådet att det kunde vara svamp, surhet i kroppen, och att kalk kunde hjälpa. Så har precis börjat ge henne standardts kalk plus 🙂

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.