Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 7347 ggr
emeliagranstrom
0

Rått älgkött - bra eller dåligt?

Hela min familj inklusive jag är jägare och vi har typ 2 frysar fulla med älgkött. Min mamma sa att älgköttet är lite stark för hundar att äta men jag har aldrig hört något om det så tänkte fråga om det är någon som vet något om det?

moonii
1

Googla på BARF mat :)

Sjöstjärna
3

Rått älgkött är kanonfin mat för hundar! Det stämmer att det är kraftigt kött så har man en hund med känslig mage kan man blanda ut det med annat kött eller vänja den vid lite i taget. En del hundar behöver också vänja sig vid viltsmaken om de inte ätit vilt tidigare, men det är jättebra kött med gott om naturligt omega 3 och andra näringsämnen, mycket bättre än industrikött som man köper i affären. Och det gäller förstås förmänniskor också. 🙂

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

emeliagranstrom
0

Tack för svaren! :) 

Superbra, då kan vi ge hundarna älgkött också!! :D 

Hur är det med valpar, kan man ge det till dem?

Lilllens
0

Jadå, det går utmärkt. Ålder spelar ingen roll. Men de kan bli lösa i magen så att vänja in dem är att rekommendera.

emeliagranstrom
1

Okej, men typ lite grytbitar eller köttfärs i maten tillsammans med torrfodret? :)

Praefatio
1

#5 Generellt sett är det bra om man ger antingen små bitar eller stora, dvs. inte "mellanstora" som grytbitar. Många hundar behöver nämligen lära sig att de ska tugga köttet, och inte bara svälja det helt ;) Så antingen såpass små bitar att det inte spelar någon roll att de sväljs hela, eller så stora att de måste tugga. Ge gärna köttiga ben också!

emeliagranstrom
0

#6 - bra att du nämnde det, Lukas är nämligen helt galen i mat så han kommer förmodligen inte att tugga.. haha.

Praefatio
0

#7 Det gör inte min heller om han inte absolut måste 😃 Latdjur.

emeliagranstrom
0

Haha, jaa. Inget speciellt bordsskick, fast å andra sidan så äter dom ju inte heller på bordet.. haha!

Sjöstjärna
1

#5 Du ska aldrig blanda torrfoder och rått kött eftersom det krävs helt olika pH-värde i magsäckan för att bryta ner de olika typerna av mat och att blanda försvårar alltså matsmältningen.

/Sjöis

emeliagranstrom
0

#10 - Okej, bra att du sa det, det visste jag inte.. Men hur ska man då vänja över hunden till kött?

Sugar Mist
0

#11 Små bitar av kött då och då, typ som godis.

-

Sjöstjärna
0

Dels kan man introducera kött som godis eller smakbitar som #12 är inne på och dels kan man t ex ge kött till frukostmålet och av den gamla maten till kvällsmålet.

/Sjöis

russin
3

#10 - det där är lite tramsigt, för självklart kan man blanda torrfoder med lite rått kött om man vill. Vi kan käka knäckebröd med skinka på utan att få magras och en normalhund med normalmage har inga problem att få torrisar med lite annat i. Jag blandade själv fifty/fifty torrfoder och färskfoder under ett antal år helt utan problem innan jag helt gick över på färskt 😉

Sjöstjärna
1

Ja, vill man chansa så är det ju upp till var och en, ibland har man tur, ibland inte. Men hur det kan vara tramsigt att göra det bästa för hunden har jag svårt att förstå. Det kan ju som bekant finnas en del bakterier i rått kött som vanligtvis försvinner vid tillagning. Den starkare magsyran har till exempel till uppgift att neutralisera dessa och om magsyran då har ett högre pH-värde för att man blandar med torrfoder kan det innebära att de farliga bakterierna överlever. En känslig mage kan även få matsmätlningsproblem av andra typer.

/Sjöis