Bit-ryck på promender
Min kära snorvalp Palle har i stort sett jämt fått ett bitryck på promenaden då han hamnar i en annan värld å attackerar mig för fulla muggar. När han var mindre avskrev jag det på trötthet/törst och det var inte hela världen om han hoppade lite. Men nu är monstret 6 mån och det börjar bli ett problem att få 25 kilo hund hängande i armen och jag tror inte längre det är trötthet som är problemet då det kan ske på pyttepromenader.
Det sker nästan alltid på hemvägen (därav jag tänkt uttråkning trötthet) men kan även ske precis när man klivit ut från en väns hus och ska hem och ibland även helt spontant på tomten.
Min lösning är att jag med lite tur eller ibland godis framför nosen kan få honom att komma ut värsta psykosen och jag kan då sätta eller platsa honom ett tag innan vi går vidare, oftast klarar vi oss då de 300 meterna hem utan en till incident men ibland kan det ske en meter efter igen. Och igen.
Som sagt börjar detta bli ett problem, jag och min man kan än så länge hantera situationen (även om det kan ta ett par minuter) men detta hände även min mor ute på tomten när hon skulle ta ut honom och kissa och hon blev jätte rädd. Helt enkelt inte ok beteende.
Någon som upplevt samma sak? Vad har ni gjort? Vill ju gärna veta vad det är som utlöser detta så man kan förebygga. Att stå och brottas på trottoaren kan bli sådär om det kommer andra människor och trängs och bilar…
När min ena var i samma ålder som din så fick hon såna ryck som du beskriver fast gentemot min andra hund när vi började närma oss hemmet igen. Jag kan inte säga vad det var, men det kändes typ som "tjoooohooo, nu är vi snart hemma…. vill DU LEKA??!! INTE?!" tugg-tugg-tugg på den andra hunden. Haha.
Jag avstyrde det genom att hålla dom åtskilda på varsin sida i kopplena så att hon inte kom åt min andra, men det är ju svårt när det är riktat mot er..
Kan ni förekomma hunden? Kanske se ett mönster när beteendet kommer och kanske träna den biten hem? Typ fot, kontakt eller vad som?
Min hunds beteende försvann med tiden. Gissar på unghundsenergi! :P
Jag tror han vill ha igång dig och leka med dig.när du ser att han ändrar beteende när ni går så peta till han i sidan och säg det där slutar vi med.och va tydlig med att det är du som börjar leken och det är du som slutar leken När ni leker.sen kan du göra micro lekar på promenaden problemet kommer vara löst på ett par dagar.
När Fidel hade sina episoder av koppelbitlekar tog jag bara tag i honom och höll helt stilla. Halade in på nån sekund och höll i halsbandet. Kampen var det roliga så han slutade snart. Att leka med saker man inte får är oftast väldigt självförstärkande då vi i våra försök av att avstyra gärna gör precis det hunden vill. Vi drar säkert tillbaka i kopplet, kanske skriker lite, viftar med armarna, SKITKUL tycker hunden. Vilken partylek!
Att avleda med godis är säkert en bra metod ibland. Men - om du stoppar in en godis i munnen (nära munnen) på hunden när den beter sig illa, förstärker du då inte ett beteende du inte vill ha? Jag hade i ett sånt här sammanhang endast brutit med något riktigt tråkigt. Börjar hunden hoppa och bita, då försvinner allt kul i världen omedelbart. Sedan efter en stunds lugn hade jag eventuellt belönat, med godis något annat attraktivt för hunden.
Och ja, det händer säkert att hunden försöker igen efter en meter. Då är det bara att börja om och vänta ut. Du måste bestämma dig för att aldrig mer tolerera detta beteende, annars lär du bara hunden att om den är envis nog kommer den tillslut få igång dig till lek ändå.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Vad konstigt måste ha gjort två av samma inlägg och det ena försvunnit..
Tack för svaren, konstaterade dock i den andra tråden att det förmodligen handlar om stress/uttråkningsstress. För jag ser skillnad på detta och när vi sitter innne och han vill få igång mig (så han även gör på sina hundkompisar)… Så jag ska se om jag kan ändra på promenaderna, göra dem kortare med mer roligt innehåll…
#3 Önskar att det var kopplet det handlade om, men nu är det jag som är offer, och det gör ont! :)
#4, Jo, det vet jag, men konceptet är ju samma. Promenad=tråkigt, bitlekar=kul! Du är igång och låter och viftar och håller på = superkul.
Du kan väl ändå fysiskt begränsa hunden så han inte kan bita?
Stress är det ju säkerligen, på något sätt, och att ändra promenaderna låter ju super, men du måste ju också kunna hantera bit-rycken när de sker.
Om min hund bitit mig så det gjorde ont hade jag dock rytit ifrån ordentligt. Att man inte ska bita människor är inget jag tycker man ska träna, avleda eller muta bort. Hundar är väldigt duktiga på att reglera styrkan i sina käkar och de behöver lära sig att människor är väldigt ömtåliga varelser. Och säger man ifrån på rätt sätt (tydligt och bestämt utan att skrämma eller hota) förstår hunden på en gång.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/