Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1676 ggr
Mantissa
2

Moscow watchdog

Jag förstår inte riktigt syftet med den här rasen. Man har blandat ovtjarka med st Bernard och någon sorts rysk fågelhund. Enl rasbeskrivningarna jag har hittar så vill man ha i stort sett exakt samma mentala egenskaper som hos ovtjarkan. från st bernarden verkar man bara ha fått en fin färg samt en benägenhet för extremöppna bakbensvinklar och hängande ögonlock. Ska detta vara ryska militärens stolthet som de påstår på rassidorna?

doge
0

"It was a large-size, strongly built dog with an excellent nose, resistance to diseases, and outstanding guarding characteristics. All these qualities were added to by an appealing appearance and the ability to endure the harsh Russian climate." [x]

Enligt den här texten verkar det som om det var Sovjets ego som födde upp den här rasen; de valde de tre olika raserna för att de ville ha en fin, (mentalt och fysiskt) stark och tålig hund att skryta med - "vi har gjort den här rasen. Vi är fantastiska, vi är oslagbara," osv osv. Sovjets ego.

Mantissa
0

Men dom hade ju redan alla de egenskaperna i ovtjarkan. Att korsa 2(3 men fågelhundanlagen verkar inte ha slagit igenom) raser är inte att skapa en ny ras enl mig.

doge
0

Poängen med rasen var ju så att de skulle kunna säga att de hade skapat den. Tror inte att de brydde sig att det fanns en liknande ras redan för Moscow Watchdog är deras ras; de (Sovjet) var så pass "kraftfulla" att de kunde skapa en egen ras.

Eller något. Jag baserar allting på texten som jag länkade.

Mantissa
0

Ok, ja så kan det ju vara. Men den kaukasiska ovtjarken kommer väll redan från ryssland? Kaukasus ligger väll där, i alla fall delvis, eller är jag ute o cyklar? geografi är inte mitt ämne..

Em_
1

Känns lite som cockerpoos eller chiranean, fast andra hållet av skalan. Tycker som doge att det generellt verkar gå mycket prestige i att skapa "nya" raser och prestige är ju lite av Sovjets grej. Har inte så bra koll, men jag har fått känslan av att Sovjet ville rensa ut allt gammalt och skapa nya, bättre saker på alla områden.

Mantissa
0

#5 Då känns det som att de lyckades ganska dåligt

Em_
0

#6 Ja, eller hur

Anna4077
1

#6 fast det stämmer inte riktigt. Sovjet var väldigt konservativa. Dom ville bevara det gamla. Det dom försökte var att vara självständiga och oberoende av resten av världen. De konservativa vill bevara det gamla men göra mindre, bestående förändringar utan att rubba traditioner.

Anna och taxen Max

Em_
1

#8 Ok då har jag missuppfattat :)

Anna4077
0

#8 lätt gjort :)

Anna och taxen Max