Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1229 ggr
[Emma J]
0

Sjuk hund

För några veckor sedan fick vår Berner sennen artros. Hon påbörjade behandling med cartophen förra veckan och blev sedan dess väldigt hängig och tappade all matlust. Igår åkte vi in för den andra sprutan och frågade veterinären om detta kunde vara bieffekter av behandlingen, det sa hon att det inte skulle vara. Missy hade gått ner fem kilo sedan förra besöket, var uttorkad och hade hög feber. Hon togs om för dropp och observation. Senare ringde veterinären och sa att hon misstänkte livmoderinflammation, hon skulle kunna operera bort livmodern idag men hon ville inte vänta eftersom hon inte trodde Missy skulle överleva natten. Ändå var hon när vi hämtade henne piggare än på hela veckan eftersom hon fått dropp. Vi åkte in akut till en annan klinik där de sa att hennes viktminskning inte berodde på livmodern och de var även oroliga över att hon hostade. Hon röntgades men ingenting förutom livmodern var ovanligt. Hon fick stanna kvar över natten och har idag genomgått ultraljud och alla andra tester, men de har inte kunnat hitta något. Vi väntar nu på om vi kan få tid för operation imorgon på vår vanliga klinik och då hämta hem henne idag för att ta dit henne imorgon. För skulle de operera hennes livmoder där hon är nu skulle vi få betala 40000 kr, hos vår vanliga skulle det vara 10000. Vi har redan fått betala 10000 för att få alla tester gjorda och låta henne ligga över natten och har inte råd med mer, speciellt inte nu när det finns en chans att hon inte kommer överleva även om hon opereras eftersom det finns flera fel. Min pappa är just nu arbetslös och vi hade svårt att betala försäkringen för Missy, eftersom den aldrig använts heller så bytte vi försäkring, men tydligen gäller den inte ännu eftersom vi fortfarande är i karensperioden. Och då kommer ju såklart allting på en gång. Vi har inte 50000, jag tvivlar på att vi ens har de pengar vi redan betalat (med kreditkort).Vet någon vad det kan vara för del på vår hund? Hon får verkligen inte dö ännu.

[Emma J]
0

Det känns som att vi håller på att bli lurade här. När jag läst om livmoderinflammation står det att det kan ge minskad aptit, så då är det väl naturligt att hon går ner en gel del när hon bara ätit tre-fyra portioner mat på en vecka. När vi åkte dit igår fick vi höra att operationen skulle kosta 20000, men sedan ville de ta alla tester och ville inte operera henne förrän de sett att det inte var något annat. 10000 kr senare har de inte hittat något alls och vill operera. Men eftersom hon är så slö måste hon stanna två dagar efteråt istället för en. Och så har hon fått diarré så hon måste stanna ännu en natt. Diarré är ju en av symtomerna, och hon visar inte några andra symptom än de vi hittat för livmoderinflammationen. När vi sa att vi vill ta hem henne och låta operera henne för en fjärdedel av priset så säger de att om inget görs idag eller imorgon bör hon avlivas. Även när vi sagt att planen är att hon ska opereras hos vår vanliga veterinär (som inte pratade om några andra sjukdomar än livmoderinflammationen). Inte nog med att de tar våra pengar, de får oss också riktigt oroliga över att hon ska dö när de säger att det måste vara något annat också och ingen garanti finns att hon blir bra genom att bara ta bort livmodern. Eller, vad tycker ni? Vi har beslutat att hämta hem henne idag och försöker just nu få tag på vår veterinär för att se när hon kan opereras. Är det rätt beslut?

[Wraith]
2

Många gånger kan det vara svårt för en veterinär att hitta orsaken, det är erfarenhet och kunskap som avgör hur snabbt en diagnos ska ställas, vilka prover som ska tas osv, ibland behövs även en dos tur. Och vissa gånger kan man inte ställa någon diagnos. Det sunda är ju att försöka ta reda på orsak innan man öppnar en hund, MEN ibland kan vägen dit ha varit kortare kan man tycka. Det är inget lätt beslut, men om ni kan få samma operation din betydligt mindre pris så hade jag absolut bytt veterinär om jag har förtroende för den andra veterinären, ser inget konstigt med det.

Men det låter ju som om er hund är väldigt sjuk, så operationen måste ju ske snarast verkar det som. Man vill ju tro gott om kliniken man lämnar sin hund på, men ja ibland blir man lite fundersam på om de utför onödiga undersökningar. Ett dygn inlagd kostar en hel del bara det, ibland är det nödvändigt förstås, men ofta kan man hämta hunden om man känner att man klarar av vården hemma tex med diarré.

Jag hoppas ni snart får en frisk hund!