Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2189 ggr
Imasy
5

Lös hund -ett stort problem!

Jag känner mig helt rådlös.

I det området där jag bor, bor det en kvinna som har sin hund lös. Hunden terroriserar alla i sin omgivning, jagar andra hundar osv.

Kvinnan går dagligen förbi mitt hem på cykelvägen utanför oss, har hunden lös och ibland kan jag varken ta mig in eller ut om jag har hund med själv.

Den gamla tiken vi fick ta bort i somras jagades konstant av denna hund, men den nya hunden vi har är större än den lösa hunden och jag tror att hon är lite avvaktande pga det.

Jag vill tillägga att jag känner inte denna människa alls. I somras var jag ute i ett naturreservat bredvid vårt hus, och jag ser att hon kommer gåendes emot oss. Eftersom jag tränar möte med min egen hund rullar jag in honom så han går fint bredvid mig. 

När jag möter kvinnan säger hon "Har du sagt upp kontakten med mig du?" jag fattar inget alls, och frågar vad hon menar. Du är hon sur för att jag inte hejade.

En mamma till sonens klasskompis skaffade valp i år, och denna hund terroriserade denna valp. Mamman ber henne koppla hunden och hon svarar "dra åt helvete!".

Mötte kvinnas granne i somras och fick äntligen ett namn och en adress till henne. Den kvinnan, som också har hund, har samma problem, och berättade att det är ett stort antal polisanmälningar gjorda på henne och att polisen pratat med henne men hunden fortsätter gå lös.

Nu på morgonen hade vi en ny intressant incident. Jag vill åter igen påpeka att jag känner inte denna kvinna.

Tar morgonrundan med hunden, och ser att hon kommer på korsande gångväg, så jag stannar så hon får passera och går åt sidan in i en skogsdunge.

Då säger hon åt hunden att stanna och så springer hon emot mig genom skogsdungen och vrålar "STANNA! JAG SKA PRATA MED DIG!".

Jag går eftersom jag inte har nåt intresse av att prata med henne, och då vrålar hon efter mig att jag ska sluta lyssna på skitsnack, och eftersom jag inte fattar vad hon pratar om säger jag bara att jag inget vet, men hon påstår att skitsnack har jag lyssnat på annars skulle jag inte undvika henne.

Tar min hund och går vidare, och hon maler på. Jag ber henne koppla hunden och att det får vara nog nu, för vi är väldigt många som är så förbaskat less på henne sätt att ignorera människor och bristen på hänsyn.

Då skriker hon att hon tänker aldrig koppla sin hund för hon är så snäll.

Bakom mig gick det två kvinnor med en liten hund. De såg allt och de bad denna kvinna också koppla sin hund. Detta fick jag veta för jag stannade och höll koll på vad hon gjorde när hon lämnat mig och kvinnorna stannade och pratade med mig. Men hon tänkte inte koppla hunden på deras begäran heller.

Medan vi står och pratar så kommer det ett äldre par som var ute på en morgonpromenad. De hade också fått en utskällning av damen eftersom de bara inte ville hälsa på hennes hund, antagligen för att de inte är intresserade av hundar, inget mer med det.

Så jag ringde till länsstyrelsen nu på morgonen och pratade med dem där. Hon skulle prata med sin kontakt på polisen och sedan ringa upp damen. Men inget kommer troligen att hända, hon kommer ju fortsätta ha hunden lös.

Så vad sjutton gör man? Vi är väldigt många hundägare i denna stadsdel och alla upplever samma problem. Är det inte hunden man blir jagad av så är det tanten som flyger på en.

Shelsy
1

Jag skulle bli flyförbanad om det hände mig. Har man en hund lös och en människa ber att koppla hunden MÅSTE man koppla hunden, annars kan man anmäla det. Till polis eller kommun vet jag inte.

Imasy
1

Jag pratade nyss med polisen också, och de tog upp en anmälan. Inte för att just den skulle bita kan jag tro, men många bäckar små antar jag.

Frågan är ju hur många måste ringa och anmäla henne innan myndigheterna reagerar?

Denna kvinnas granne som jag träffade i somras berättade att det redan finns en hög anmälningar och att polisen redan pratat med henne om att koppla hunden.

Men utifrån kvinnans beteende så tror jag inte hon fungerar normalt, och har hon den problematiken vet jag inte riktigt hur man ska nå fram. "Normala" människor brukar väl kanske tänka till när polisen knackar på dörren och river ifrån, men de kanske skulle fara och flyga de också. 

Antingen så bryr hon sig inte, eller så förstår hon inte vad konsekvenserna av hennes handlande blir.

Shelsy
0

Jag vet inte hur många anmälningar det behövs. Med hon du träffar de två tanterna igen kanske du skulle fråga om dem också kunde anmäla och berätta att du redan har gjort det.

Imasy
0

Jag har ju varit ute själv och gått, mött damen och hennes hund, men samtidigt andra hundägare, och även de har bett henne koppla hunden.

Och sedan så blir det ju sådär, har man hund så träffar man ju andra människor med hund, man pratar ju med dem även om man inte känner dem när hundarna hälsar osv, och de har ju också berättat om sina erfarenheter med tanten.

Jag har ju bott här i tre år snart, men det var först i somras jag fick veta vad hon heter och vart hon bor, annars har det ju varit ganska lönlöst att anmäla henne.

Men sedan så "försvann" hon ett bra tag, trodde nästan hon hade flyttat eller gjort sig av med hunden. Fick då veta att hon höll sig i ett naturreservat och hade hunden lös där och retade gallfeber på folk.

Och detta som hände i morse var väl första incidenten efter att jag fick veta vad hon heter.

Sugar Mist
0

#4 Får man verkligen ha hundar lösa i naturresvervat? I det nära mig är det strikt koppeltvång året om.

-

Imasy
0

Mig veterligen är det förbjudet, men det kan jag ju knappast tänka mig att hon bryr sig om.

Shelsy
0

#5 och #6 Jag har också för mig att det är förbjudet. Vi har en motions spår där vi bor som ligger i en naturreservat och där är det förbjudet att ha hundar lösa.

Sugar Mist
0

#6 Då tycker jag att du påpekar det också om du anmäler igen. Vem vet, hon kanske stör naturlivet?

-

Allumania
0

Vi har oxo en hund som går ofta lös här i trackten. Senast igår kl. 06.00 på morgonen när jag rastade valpen. Jag blev nästan i panik då denna hund är oförutsägbar! Min kille sa att vi måste ha bild bevis på detta och även ringa vår hyresvärd och klaga.

Shelsy
1

#9 Vad less man blir! Filma istället!

[_annaH]
0

De va en hund som gick lös hela tiden i ett bostadsområde, jätte snäll hund och ägaren hade väldigt bra pli o koll på hunden ( som om den hade koppel på), har själv träffat den och hunden kollar inte ens mot mig eller andra hundar, helt ointresserad av allt verkligen. Men en tant tyckte inte att det var okej och ringde polisen, slutade med att mannen fick rejäl böter. 

Så hoppas polisen gör något åt detta! Här reagera dom direkt.

Imasy
0

Det finns några få, som har sina hundar lösa, men dessa hundar lyssnar på husse och matte och de låter inte hunden springa vind för våg, och utgör heller inga problem.

Men i "mitt" område så bor det massor av folk, finns skolor, dagis osv osv, och alla som vistas i detta område drabbas av denna vinna med hund.

Gejter
4

Man har som hundägare i stort sett bara skyldigheter. Rättigheterna är väldigt få. Enligt "Lagen om tillsyn över hundar och katter" har man strikt ansvar för sin hund. Nu vet jag inte om kvinnans hund har orsakat nån skada på  någon eller något, men i så fall är det det srikta ansvaret som gäller.

Jag kan berätta att 1998 blev min westie nästan dödad av en golden retriever. De var båda kopplade. Jag begärde då att den hundens ägare skulle stå för alla veterinärkostnader, min självrisk, mediciner, telefonsamtal, alla resor till och från djursjukhuset mm. Hon vägrade tvärt och meande att det var min hund som retat hennes hund och därför högg den. Det hela gick så långt som till tingsrätten och det första domaren sa var att hon har strikt ansvar för vad hennes hund gör och hon hade bara att betala. Det var en liten parentes.

Vad lagen också säger att är att mellan 1 mars och 20 augusti får ingen hund springa vind för våg. Antagligen för att inte störa allt vilt i skogen. Det är inte koppeltvång, men man ska ha sån strikt kontroll på sin hund att den aldrig avviker från din sida.

Du skulle kunna kolla upp vad kommunens ordningsstadgar säger om lösa hundar. Även Jordbruksverket kanske har någon åsikt om hur du kan gå vidare.

Som någon annan skrev så skulle jag också bli fly förbannad om någon hade en lös hund som sprang och terroriserade både människor och andra hundar. För min del låter det som om kvinnan är värre på det området än hennes hund. Det är mycket omdömeslöst av henne att inte koppla hunden när hon fått så många påtryckningar från så många. Jag råder dig att ringa polisen varje gång du möter henne med lös hund och be att andra gör det också. Någon gång måste ju polisen reagera. Och de måste ju förstå att det inte hjälper att prata med den här kvinnan. Sköter hon inte sin hund ska hon inte ha någon.

Jag önskar dig all lycka till och hoppas att det ska orna upp sig på något sätt!

LuLeLo
0

Jag undrar om hon har något problem, alltså mentalt eller så. Social kanske, vad vet jag. Men eftersom hon inte kan bete sig som folk.

Tycker att det är rent utsagt förjävligt att polisen inte gör något mot henne! De borde ge henne böter eller något.

Tass Josephine

Imasy
0

Någon problematik tror jag att hon har, men vilken vet jag inte.

LuLeLo
1

#11 Fast det tyckte jag verkade fel. Klarar hunden av att gå lös och man som hundägare har toppkoll så borde den även få gå lös.

Tass Josephine

Imasy
0

Så, då har jag diktat ihop ett nytt mail till LST:

Hej!

Tidigare i höstas pratade jag med dig angående Y******* S****** på B****gatan i Falun, som alltid har sin hund lös.

Jag kan väl säga som så att om ni var i kontakt med henne då vid detta tillfälle så var det till föga hjälp, hunden är fortfarande lös.

Igår, fredag, när jag kommer för att hämta min son på Hälsingbergsskolan får jag veta av de andra föräldrarna att Y***** hade varit där med hunden lös på skolgården på torsdagseftermiddagen. Hunden hade jagat barnen och skrämt dem, och när skolans personal ber henne koppla hunden och avlägsna sig antar jag att de också fick hör ett "dra åt helvete" eller liknande, för tillslut kom polisen och hämtade hunden.

Hennes hund hade skrämt slag på ett flertal barn, och en tjej i min sons klass stog och grinade och vågade inte ens gå ut till bilen när hon skulle hämtas, trots att tanten var borta från skolgården sedan länge.

Men, inte ens polishämtning verkar hjälpa, för jag mötte henne ute i naturreservatet i Hälsingberg för en stund sedan idag, hunden lös i vanlig ordning.

När jag passerar henne med min hund säger hon bara "usch!" till mig eller hunden, och jag kunde faktiskt inte vara tyst och svarade henne att det inte är min hund polisen behöver komma och hämta. Inte helt oväntat tog väl mitt svar hus i helvete, för där i skogen står hon och vrålar för full hals att jag är en "jävla skata", att hon ska be till gud att mina barn ska skadas allvarlig, att barnen ska dö, det ska hon be till gud för och mina barn ska brinna i helvetet. 

Y***** kan få hata mig och mina barn hur mycket hon vill, det är inget jag ligger sömnlös över, men jag är så förbannat trött på att anpassa mina promenader med hunden efter de klockslag hon passerar mitt hem, jag är less på att behöva ta omvägar när jag är ute. Jag och ett flertal andra hundägare, törs nog till och med svara för hela Hälsinggården/Hälsingberg/Rottneby/Korsnäs är så vansinnigt trötta på att behöva anpassa oss efter en endaste person.

Varför gör man ingenting? Hur många anmälningar krävs det för att det faktiskt ska hända något? Uppenbarligen så har hon ju någon form av mentala problem, och verkar ju inte ta till sig den information hon får från er, polis eller från andra hundägare. Jag är trött på att vara fången i mitt eget hem, och funderar helt seriöst på att flytta om hon inte blir av med hunden eller har den kopplad på allmän plats, för jag vill inte vara en fånge i mitt eget hem längre, och den/de som borde hjälpa bara står och tittar på.

Ha en fortsatt bra dag!

Jennie Forslund