Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 4298 ggr
[Bettanbop]
11

Hund i bur

ÄR förbjudet 🤓

Hade missat det helt men blev turligt nog uppmärksammad av några vänliga själar här inne.

Så här står det på Svenska kennelklubbens hemsida. (inkopierat)

Hund i bur – vad gäller?

Får man ha sin hund instängd i en bur hemma? Svaret är rakt och tydligt: Nej, det får man inte, inte ens i två minuter, då bryter man mot lagen.

När du har fått hem din valp är den åtta veckor fyllda och räknas enligt lagen som en ”hund”. Då gäller följande:

• Det är förbjudet att hålla hunden i bur inomhus – om burens dörr inte är borttagen helt och hållet. Att ha burdörren öppen räcker alltså inte.
  • Det är förbjudet att hålla hunden i en ”lekhage” av fyra kompostgaller eller liknande – att det inte finns något tak på ”buren” spelar ingen roll.

Många hundar uppskattar en egen plats, en inomhuskoja, men då ska hunden själv kunna välja om den vill vara där eller inte. Fyra kompostgaller är en för liten hage, men du kan alltid skapa en större hage eller ”box” för hunden. Hur stor den då måste vara beror på hundens storlek och på hur många hundar som ska dela på utrymmet. För mer information, klicka på länken nedan.

Bunden inomhus och i trädgården

Det är som vi konstaterat inte tillåtet att stänga in hunden i en bur, och det är inte heller tillåtet att hålla hunden kopplad inomhus. Utomhus får du ha din hund bunden maximalt två timmar per dygn. Valpar under 6 månader får bara vara bundna under kortare stunder. Det går bra med löplina, men uppbindningen ska vara säker, så att hunden inte kan skada sig på den. 

Du kan också ha hunden i ett större inhägnat område, en rastgård av något slag, men tänk då på att det finns regler för hur stora de ska vara (se nedan) och att det måste finnas platser för hunden som kan ge både skugga och sol samt skydd mot vind och regn. 

I en rastgård ska det även finnas en utkikspost i form av en upphöjd liggplats. Liggplatsen ska vara minst 0,5 meter hög och vara så stor att varje hund kan ligga ner i naturlig ställning. Små raser eller hundar med nedsatt rörlighet ska ha landgång eller trappa om de inte förmår att hoppa upp själva.

Undantag från burregeln

Det finns undantag från burregeln, exempelvis för sjuka hundar som kan behöva lugn och ro och ordineras ”burvila” av veterinären. Men då måste du som ägare skriva till Jordbruksverket och få dispens, annars är det ett lagbrott. Speciella regler gäller också för transport av hundar, för djursjukhus och djurkliniker, tikar med valpar och när hundar är med vid jakt. (Vid jakt gäller burförvaring max åtta timmar under ett dygn om hunden rastas minst var tredje timme.)

Även vid utställning, prov och tävling (och träning inför tävling) är burförvaring tillåten, både för att underlätta praktiskt för dig som deltar och för att hunden ska ha en egen och lite tryggare plats bland alla okända människor och hundar. Men då ska buren vara täckt på minst två sidor samt att hunden ska rastas minst varannan timme.)

I samband med transport får hundar förvaras i bur, förvaringen får dock inte överstiga tre timmar då bilen står stilla.

Läs mer

Om du vill veta hur man exakt formulerar sig i texten, se länken nedan till Jordbruksverkets föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt (SJVFS 2008:5).

Fridaaaa
6

Jag har fått svar att man får ha dörren kvar på hundburen om den inte kan stängas, alltså om man till exempel binder fasten. Det gör vi på våran, våran valp har den som sovplats, så står öppen dygnet runt.

Men bra info! 🙂 Inte alla som tänker på det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Trollhund
2

Tycker detta borde nålas med tanke på hur ofta detta kommer upp i trådar. Någon som har koll på vilka som är Medarbetare och kan be om det?

Neela
17

Jag tycker däremot det är en löjlig lag. Vissa hundar mår bra av att få begränsat utrymme i olika situationer.

[Teddies matte]
10

#3 Men det är ju ändå skillnad på begränsat utrymme och att vara instängd i en liten bur, då mår hunden mycket bättre av att vara begränsad till ett visst rum eller en del av ett rum istället.

Trollhund
0

Fast en bur är ju mycket begränsat utrymme. Behöver hunden avskärma kan man skärma av en del av rummet. Även en stor bur ger bara någon kvadratmeter yta. Och man kan som sagt erbjuda hunden buren utan att stänga in om den känner sig tryggare på en så liten yta.

Trollhund
0

Haha, vi skrev samma typ samtidigt #4

Neela
10

#4 Det beror helt på. Jag tycker absolut inte hundar ska hållas i burar men jag tycker samtidigt att lagen dumförklarar vettiga hundägare.

teezan
5

en hund som min, som inte alls klarar att ha varken hela lägenheten eller ett rum för sig själv, skulle helt klart må bättre i en bur. han är jättelugn i bilburen, där blir han inte alls stressad. han är aldrig hemma själv av den anledningen att han mår så dåligt av det. jag har dock inget emot lagen, även om det säkert finns fler som har hundar som min. risken, om det vore lagligt, är ju att en del skulle missbruka det.

Neela
5

#8 Som med andra saker kring hundhållandet tycker jag lagen ska reglera hur och när det får användas men att i princip förbjuda det helt känns överdrivet. Bur kan i många fall vara ett bra hjälpmedel, som då tex med din hund :)

Trollhund
0

#4 Men om det nu är så självklart gör det ju inget att det är olagligt. Hellre tydlighet än hundar som far illa. #9 Det är ju precis så lagen fingerar, den reglerar eftersom det finns situationer då det får användas. Det är fortfarande ett hjälpmedel som får användas men du får inte stänga in hunden. Du behöver inte heller låga hunden ha tillgång till ett helt rum, du får avgränsa. #8 Är hunden bara stressad när den är själv eller när ni är hemma också?

Neela
1

#10 Fast får man inte stänga buren är det i princip bara när hunden fått ordinerat det av veterinär som det är tillåtet hemma. Det är för mig att ha en lag som dumförklarar hundägare och förbjuder ett hjälpmedel som skulle kunna användas för att hjälpa många hundar.

[TeamGolden]
0

Hur säger lagen ang bilbur? (vid transportering då givetvis) Sitter vid mobilen och kan inte läsa all text nu

Trollhund
0

#11 ? Du får använda bur hemma, men du får inte stänga om dem i buren skrev jag. Dvs du får använda utrymmet men inte stänga in dem i buren. Dörren ska vara bortplockad eller fastsänd öppen som någon påpekade, men buren i sig får du använda och är för mångahundar ett bra krypin. Känns som du misstolkade mitt inlägg. Och jag anser inte det är dumförklarande när det sler så ofta att folk låser in sina hundar. Om man förstår sälv att man inte ska göra det så behöver man väll ändå inte ta åt sig av att det är olagligt? Det är ju inte pga dem det finns en lag för det. Och angående hjälpmedlet så får du som nämnt fortfarande använda buren som en mindre tryggplats så länge du lämnar dörren öppen. Eller avgränsa ett rum. Enda jag ser som är skillnaden är att det är mer omständigt att avgränsa ett rum vilket är fel anledning till varför man vill använda en bur istället.

imsuchadiva
0

Burdörren måste inte sitta fast, men den ska inte kunna åka igen när hunden ligger där i.

Trollhund
0

#12 Vid transport får du använda bur.

Neela
5

#13 Det är för många hundar stor skillnad med en avgränsad del av ett rum och en bur. Min hund får tex ångest om han är ensam hemma, det hjälper inte att hålla honom i ett rum. Jag vet också många som haft valp som behövt hjälp att varva ner som använt sig av bur, speciellt då nattetid.

Dåliga hundägare kan lika gärna stänga in sin hund på toaletten, att begränsa användandet av bur såpass som lagen idag gör tycker jag som sagt är att dumförklara hundägare.

Trollhund
7

#16 Om hunden får ångest av att lämnas ensam ska den inte lämnas ensam är min åsikt.

CelsiusT
7

Jag tycker lagen är bra, den gör att fler får förståelse för att det inte är okej att ha hunden förvarad i bur. Har förr, innan lagen kom, sett många människor som förvarar sina hundar i bur när dom inte orkar umgås med hunden. Tex vid tv-kvällen så stänger man in hunden i en bur så den är stilla i 3h medan familjen ser på tv, så slipper man handskas med en hund som annars vill umgås. Ja, det är bra att dessa människor får förståelse för att en hund inte mår bra av att sitta i bur på det viset.

Dock kommer det såklart ändå finnas människor som har sina hundar i bur (vem ser det i hemmet liksom?) och såklart människor som stänger in sina hundar på toa istället. Men det ger ändå den snälla välmenande hundägaren möjlighet att förstå att man inte ska stänga in sin hund i bur. Tyvärr är väl informationen om den här lagen lite knapphänt kan tyckas, många hundägare som inte håller sig uppdaterade kommer fortsätta att använda bur då dom inte vet annat och inspektioner i varje hem görs ju inte heller.

Dock finns det negativa delar med lagen också. Och det är "bra" användning av bur som på köpet också har blivit förbjuden. Användning av buren som handlar om att hjälpa hunden i olika situationer. Dock anser jag personligen att det är mycket få människor som faktiskt förstår sig på att använda buren på ett positivt sätt. Alltså anser jag att det är bättre med lagen än utan lagen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

vallhund
0

#11 Nej veterinär får inte ordinera bur i hemmet, bara på klinik.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

CelsiusT
1

#19 Jo det får dom, men du får bara använda bur i hemmet på inrådan av veterinär om du söker och blir beviljad dispens hos länsstyrelsen.

Neela
1

#17 Självklart inte men för många hundar gör det begränsade utrymmet att hunden kan hantera situationen på ett annat sätt.

Trollhund
4

#21 Vi delar uppenbarligen inte samma uppfattning. Jag upplever det som att en hund med seperationsångest fortfarande lider av sin ångest när den är instängd i en bur, enda skillnaden är att den inte kan vara utåtagerande i sin ångest. Hur hunden upplever det är alltså ingen skillnad bara att man hämmar den i förmåga att agera. Den är alltså inte ett dugg lugnare eller mår bättre för att den är instängd. Sen finns det andra hundar var ångest över att vara själv kommer ur en vaktinstinkt. Dvs. Nu är jag själv här och måste därför ha kolla på hela hemmet och vakta det vilket leder till oro och ångest när hunden "tar på sig ansvaret" för hela huset. Då är det bara sunt att avgränsa, men framförallt träna och stärka individen som helhet. Självklart finns det fler exempel, men kan inte se ett enda där det skulle vara nödvändigt med en bur för att träna eller undvika situationen som hunden far illa av. Står fast vid att en hund som får ångest av att vara själv inte ska lämnas själv.

teezan
0

#9 förstår hur du tänker. i mitt fall hade min hund antagligen varit tryggare och haft lättare att ta det lugnt i buren, eftersom det inte finns något annat att göra. på grund av lagen har vi aldrig kunnat testa så jag vet ju inte om det stämmer, men magkänslan säger det då han trivs så bra i bilburen, där kan han sitta 1-2 timmar (när vi handlar eller tränar sök) utan problem.

#10 bara när han är ensam, annars vilar han inomhus.

Sofy
4

Ja, en bur kan användas flitigt av en vettig hundägare men de kan missbrukas och tillföra något otroligt lidande för en hund som har en pantskalle till ägare. Jag anser att det är bra att man inte får ha hund i bur enligt lag, det får man där jag bor permanent och många missbrukar det och det största problemet är avsaknaden av ensamhetsträning då det är så lätt att bara stänga in hunden i bur och gå. Det känns som ett sätt att förskjuta problem istället för att ta hand om dom på riktigt för mig.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Ellensandahl
0

I bilen får man väl? elr??

vallhund
0

#25 Ja i bilen får man under transport bl a. Du hittar texten i #0 under "undantag från burregeln"

Gejter
1

Min hund bröt benet när han var tolv veckor. Han fick ett stift inopererat längs med benet och tre stift som skulle fixa vilka satt fast i en ställning utanpå kroppen.  På veterinärens infrådan skulle han  hållas i stillhet. Hade jag nåt annat val än att  honom instängd i i en "kompostbur"? Det är inte enkelt att hålla en liten valp i stillhet. Så hade vi det i tio veckor innan han blev fullt återställd. Men jag vet inte hur återställd han blivit om jag inte haft honom i "kompostburen" utan fått springa fritt omkring.I bilen har jag honom i bur och han trivs verkligen där. Så snart han kommer in i buren lägger han sig ner och gottar sig åt att åka bil.

vallhund
0

Hage av kompostgrindar klassas inte som bur, beroende på hundens storlek i förhållande till utrymmet. Det kan klassas som box o en definition av box är att det skall vara fri takhöjd.

CelsiusT
4

#28 Men i texten i #0 så står det att även "komposthage" är otillåtet. Och jag tror det är det för har läst det förr. Var gränsen går mellan komposthage till att bara stänga av ett rum är lite svårt att säga. 

Dock har ju inte #27 gjort något fel alls eftersom det är en hälsofråga, på veterinärens inrådan. Fast jag tror att man enligt lagen då måste söka dispens. Men jag tror nog att inspektören skulle se mellan fingrarna på en sådan sak.

molam
0

Jag är medveten att man inte får ha hund i bur men visste inte at det var ett så stort "nono"

Då måste jag fråga om man har 4 hundar då, 3 hanar och en tik, och tiken löper och man inte kan lämna bort tiken eller hanarna under löpet, får man inte ha hundarna i bur för att undvika parning?

Vi har 3 hanar och en tik vi har alltid lämnat bort tiken, men förra löpet de som skulle ha tiken de kunde inte ha henne, och ingen annan kunde heller så hanarna och tiken satt i bur inte samtidigt absolut inte men 1 timme satt hanarna i bur 1 timme satt tiken i bur Självklart har hundarna varsin bur, och snart ska tiken löpa igen och min farmor kan inte ha tiken denna gången heller, om vi inte hittat nån annan hur ska man lösa ett sånt problem då?

Tiken är 11 år har aldrig haft valpar ska inte ha heller och dessutom är en av hanarna hennes kullbror.

Lite off Topic förlåt för det men min dator vägrar låta mig göra ett nytt samtals ämne

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Fridaaaa
2

#29 Står "av fyra kompostgaller eller liknande." Så större beroende på ras är tillåtet, så tolkar jag det, eftersom man får göra en stor hage som håller tillåtna mått.

CelsiusT
0

#31 Vad är det för tillåtna mått du läst?

Fridaaaa
0

#32 Står i #0. Inte måtten men står såhär "men du kan alltid skapa en större hage eller ”box” för hunden. Hur stor den då måste vara beror på hundens storlek och på hur många hundar som ska dela på utrymmet. För mer information, klicka på länken nedan."

Karmatarerskanise
3

30 kastrering

CelsiusT
0

#33 Jo men du skrev tillåtna mått, så jag undrade vad det var för mått du fått nys om.

Fridaaaa
2

#35 Det har jag ju skrivit i #33 vad jag syftade på. Tydligare går det inte att förklara. Måtten står i en av länkarna i #0 helt enkelt. Vet dock inte vilken av dem.

CelsiusT
0

#36 Jo jag ser det, ville bara förklara vad jag undrade om.

Fridaaaa
0

#37 Tolkade det som att du ställde en undran/frågan till mig, alltså som om du inte hade fått svar på det du undrade första gången 🙂

Sofy
1

#30 Kastrering eller att hålla dom åtskilda på annat vis, det är nästan djurplågeri i mina ögon att låsa in en hane i bur i samma rum som en löpande tik.

CelsiusT
1

#39 Håller med, och inte särskilt säkert heller. Finns tikar som trycker up sig mot gallret så hanhunden lyckats utföra en parning iaf.

molam
0

#39 Skönhets operation på tiken så inte tillåtet, och Hanarna ställs så mamma får inte göra det, en hade är dessutom chippad, funkar ej

Och dom är absolut inte i samma rum dom är i olika rum på olika våningar, kanske glömde skriva det 😞

CelsiusT
1

#41 Skönhetsoperation? Så det är inte tillåtet? Vad menar du nu?

molam
0

#42 För ett par år sedan tog vi kontakt med Veterinären för vi ville sterilisera tiken, men det var tydligen inte tillåtet det var nån "skönhets operation" Fråga mig inte vad dom menar för jag har ingen aning ''/

Karmatarerskanise
1

43 kontakta annan veterinär och förklara att tiken är för gammal för valpar och att hon bor med okastrerade hanar. Sterilisering är verkligen inget som har med skönhet att göra.

Karmatarerskanise
2

41 varför stänga in i bur om de redan är avskilda?

Sofy
1

Om de är på olika plan hade jag istället satt en barngrind eller stängd dörr till ett rum eller till hela övervåningen. Kastrering hos hund räknas inte som en skönhetsoperation, du bör uppsöka en ny veterinär men eftersom hon är hela 11 år gammal kan en kastrering vara rent av farlig mtp narkosen.

Kastrerade djur får ställas, med testikelintyg men så vitt jag vet är det utställnings och tävlingsförbud på en kemiskt kastrerad hund?

molam
0

Anledningen till att de har suttit i bur under det löpet är att vi testade ha dam bara åtskilda till en början, men det slutade med att när tiken var i höglöp så hoppade hanarna över grindarna som sitter högst upp och längst ner i trappen (kan dock vara mitt fel då jag tränar Agility med de så dom hoppar ca2 meter rakt upp i luften från stillastående om de måste) bara för att komma upp vilket gjorde att tiken som satt i mitt rum med dörren stängd och låst började yla vilket gav ess en vräknings order och när vi testade att halvera rummet med dubbel kompost galler (på höjden) så hon skulle sova och ta det lugnt för att inte yla, då började hanarna klösa sönder golvet och dörren utanför och till mitt rum så dörren och golvmattan fick bytas ut

Så under sista perioden av sista löpningen satt vi in dom i bur i olika tider på dagen för att slipa mer förstörelse och vräknings order

Som sagt ska vi fortsätta att leta runt efter nån som kan ha henne under värsta tiden av löpet iaf, vi har ju lite tid så hon ska löpa i april

Men OM vi inte hittar nånstans att he iväg henne vet jag inte vad jag ska göra

Vi har funderat på att snacka med en av dom andra veterinärerna här men det tar emot lite då vi inte riktigt litar på de

Förlåt igen för OT men min dator låter mig ännu inte göra ett nytt ämne om detta

vallhund
2

Dom andra veterinärerna kan knappast vara mindre än miffot som påstod att kastrering är en skönhetsoperation. 

Vad har hanarnas ev utställningar med tiken att göra?

molam
0

Man får inte ha en Kastrerad hund på utställning.

Men en av dom andra veterinärerna tog nästa ihjäl våran hund när den Skulle Röntgas och den inne i stan har så konstiga tankar tyckte vi skulle avliva hunden pga av ett litet tandfel

Vi försöker få tag i berguven men dom har aldrig tid.

Michaela-N
4

Ja, det är ett brott mot djurskyddslagen, men vad spelar det för roll?

Det är ingen som kommer inspektera dig och ditt hem efter "olagligt förvarade" hundar. 

Jag har själv sällan behovet av att stänga in hunden i bur annat än vad som verkar vara tillåtet, men hade jag haft det så hade jag inte låtit bli bara för att en djurskyddslag säger stopp. Jag tror de flesta hundägare kan avgöra vad som är bäst för sin hund. I vissa situationer är det praktiskt för både hund och ägare att förvara i bur. 

Som till exempel när jag och Hugo var på agilityläger, då delade vi rum med två tjejer och deras hundar. När vi lämnade rummet för att äta lunch, gå på föreläsning mm så stängde vi alla fyra in hundarna i deras burar, för att de skulle få lugn och ro och för att de inte skulle ryka ihop/lämnas obevakade med varandra eller vår packning. Det finns få tillfällen där det kan vara nödvändigt och då får man faktiskt tänka på något annat än att det är ett lagbrott.

Djurskyddslagarna finns inte till för att döma normala människor som vill det bästa för ens djur.

Sofy
0

Kastrerade hanhundar får delta på utställning med testikelintyg men det får inte kemiskt kastrerade hanhundar göra enligt SKK. Däremot kommer det bli förbud för kastrerade hanhundar att ställas efter den 1 januari 2017.

Källa för framtida förbudet mot kastrerade hanhundar.

vallhund
0

Det finns inget förbud mot att ställa ut kastrerade tikar.

Sofy
0

Och här finns källa på att kastrerade hundar får ställas men det får inte kemiskt kastrerade hanhundar.

molam
0

#52 Tiken är inte den som ställs då hon inte är rastypisk

[dynamitella]
3

Jag har en fråga (jag är opartisk och frågar inte för att skälla ut dig sen). 

Då ni har hanarna, respektive tiken i bur "i en timme vardera". Skiftar ni då sen? Så att det alltid är någon i buren? Jag ser inte annars hur en timme på dagen i bur ska göra skillnad under ett helt löp.

Och då har vi plötsligt en situation där både frustrerade hanar och en eventuellt stressad tik sätts i bur flera (utspridda) timmar per dag i flera dagar i streck.

Och det måste ni/vi ju hitta en bättre lösning på :)

Trollhund
0

#54 Då kan ni kastra (eller hetervdetvsterelisera?) henne, det är inte en skönhetsoperation. Mycket, mycket skum vett det drä.

Fridaaaa
2

#56 Kastrera 🙂 Sterilisera är ett mer onödigt ingrepp eftersom tiken fortfarande kan få livmodercancer/livmoderinflammation och även ibland löpa. 🙂

Trollhund
0

#57 Tack! Blandar alltid ihop vilken som är vilken, sen råkade jag stava fel också men ni förstod vad jag menade ;) :)

vallhund
0

#57 Vid sterilisering fortsätter löp som vanligt, det enda som händer är att tiken inte kan bli dräktig. Samma med hanarna fast tvärt om.

Alla hormoner o parningsinsdrifter är helt intakta i båda fallen.

CelsiusT
0

#59 Beror på var man "stänger av". Man kan stänga av så att löp upphör men att allt ligger kvar. Men som sagt, detta görs i princip aldrig på hund utan man kastrerar oftast båda könen, iaf i sverige.

Fridaaaa
1

#59 Va ju det jag skrev. Dock hört de hundar som inte löpt efter kastrering, inte regelbundet i alla fall. Så kan nog skilja lite, precis som hos människor som steriliserar sig.

hund_katt
0

men kan man inte ha bara 3 kompostgaller och en t.ex. filt över, så blir det som en liten koja, och det är öppet hela tiden. borde inte det vara okej? om det är en lite mindre hund då. en stor hund river väl taket och gallret, om den är så stor.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

vallhund
0

#60 Enda sättet att "stänga av" så det inte blir löp är genom att ta bort äggstockarna o då är tiken kastrerad, metoden är relativt ny, sker med titthålskirurgi.

#61 På vilket sätt kan det skilja sig hos människor?

Fridaaaa
1

#63 Läs vad jag skrev så ser du vad jag menade 🙂
Som jag skrev, vissa hundar löper som vanligt efter sterilisering, vissa inte, så är det med människor också. Vissa har mensen kvar som vanligt, vissa får oregelbunden,vissa ingen alls (som jag läst och hört och tror att det mycket väl stämmer).
Men det är bra att man kastrerar tikar idag tycker jag. Betydligt bättre.

vallhund
0

#64 Nej det stämmer inte på kvinnor, oavsett vad du läst/hört, jag har medicinsk högskoleutbildning i medicin, en betydligt trovärdigare källa för mig.

Kastrerat tikar har man kastrerat länge, jag tycker inte att det finns någon anledning att kastrera friska tikar.

vallhund
0

Börjar nog bli läge att låsa eller dela på tråden?

Den spretar vilt i alla möjliga håll,, jag ber om ursäkt att jag bidragit till det.

Fridaaaa
0

#65  Då har det blivit något annat vid steriliseringen då som gjort att det blivit så i så fall.

Ja jag vet att man har gjort det länge, inte påstått motsatsen.
Hellre kastrera än sterilisera tycker jag.

molam
0

#54 Nää jagh menar dom är i buren hela dagen men varannan timme för att dom ska får vara lite ute med.

HAr ringt berguven idag igen dom säger nu att tiken är för gammal för att Kastreras/steriliserar att hon kan gå bort om vi har otur

Men då efter vi hade lagt på kom jag och tänka på, P-Piller eller P-Sprutor för hund, kan det få löpet att sluta?

Jag menar om det funkar då kanske man slipper ha dom i but i april eller när hon nu ska löpa om man inte hittar nån som kan ha henne under värsta löpet