Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2006 ggr
gickan87
0

understimulerad, överslag?

Passar en bekants bc/schäfer blandning. Jag vet sedan tidigare att denna hund är väldigt understimulerad. Tog med honom på en promenad idag och tänkte busa lite med honom trots att han var i koppel då jag inte vet om han lyssnar på min inkallning. Först tyckte han jag var sjukt konstig som ville leka på promenaden. Sedan blev han väldigt uppspelt (lekte med en kamptrasa) började skrika rakt ut och rusade runt i kopplets längd. Fick stopp på honom när jag halat in kopplet och lyckats få honom att sitta. Han verkade helt okontaktbar under själva rusningen/skrikandet. Blev jätterädd av hans reaktion. Tror ni att det Kan ha varit ett sk. överslag?

MVH Erika :)

Lathundarna
0

Omöjligt att svara på utan att ha sett er. Men en tanke slår mig. Hundar liksom hästar försöker springa ifrån smärta (man får då ingen kontakt med djuret), så den kanske fick/hade/har ont nånstans?

gickan87
0

Det tror jag inte, när han är lös och leker på samma viss reagerar han inte alls på detta vis. Och kopplet var slakt när han började. Ringde ägaren nyss och han har tydligen gjort/fått såna här anfall förut. När det händer för mycket på en gång t.ex.

Frida B
0

Kan det mycket väl vara. Nadja gjorde samma sak, när man busade med henne i koppel fick hon tokryck! Skrek gjorde hon inte, men fick verkligen tokryck. Hon var också understimulerad, men förra ägaren trodde på cesar millan och stimulerade inte hunden utan bestraffade istället. Så där var det överslagshandling. Kan mycket väl vara det på "din" hund med.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

gickan87
0

#3 Hur gjorde du med din vovve? Eller gick det över efter rätt aktivering? Vill ju kunna göra något mer än bara gå med honom. Ska ha honom ganska lång tud och bara promenader kommer bli så enformigt :/

Frida B
0

#4 jag hann inte göra någonting, mina föräldrar bestämde sig för att lämna tillbaka henne pga rymningsbenägwnheten. Men vad jag hade gjort om fortfarande haft henne, var att börja aktivera henne. Och sluta leka i koppel.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Trollhund
0

Jag skulle bara tagit det lugnt när det hände. Ta in hunden och ryggsäcka honom tills han lugnat ner sig och sen gå vidare. Nästa gång försöka leka en kortare stund.

Är ganska övertygad om att beteendet kommer gå över när hunden är mer balanserad i aktivitet och fått leka mer och lär sig hur det fungerar.