Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2423 ggr
bananflugan
0

Hund som flåsar efter sömn

Skulle vilja ha lite idéer kring min hunds "nya" beteende. Ska ringa veterinären imorgon men tänkte höra om någon här har något förslag på vad det kan vara. Problemet är att när han vilar/sover så kan han vakna och börja hässja. Han visar inga tecken på oro och känns inte varm. Det händer en-två gånger per dag. Hunden är i övrigt pigg och alert. Äter och bajsar normalt, ingen klåda eller liknande. Han är inte heller någon "pälsras" utan är en liten fryslort. Så gott folk, någon som har nån idé om varför?

Praefatio
0

Kissnödig? Min hund börjar ofta flåsa när han behöver kissa, inte sällan efter en lång tupplur.

Em_
0

Lägger han sig väldigt varmt så att han blir varm ändå? Flåsar han länge? Blir han överdrivet andfådd i andra sammanhang?
Jag har en hund, dock med mycket päls, som brukar flåsa lite när han vaknar, sen går han och lägger sig på en svalare plats. Fortsätter han flåsa brukar det betyda att han är kissnödig.

bananflugan
0

#1 Inte omöjligt att det är så. Det låter ju logiskt, att jag aldrig tänkt på det! :) #2 Han blir inte anfådd vid annat än hårdare motion eller om han går upp i varv vid träning. Kan iof vara att det blir varmt eftersom han gärna ligger på tjocka filtar i soffan. Ska prova att kissa honom lite oftare i "förebyggande" syfte och se om det blir någon skillnad. :)

ChristineF
0

Illamående pga tom mage/magkatarr eller annat? Då brukar de flåsa, inte alltid det leder till att de kräks.