Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2080 ggr
Luminous
0

Höftfel, beslut?

En kompis till mig har ingen iFokus. så hon skriver genom min.

Jag har en hund på ca 1,5år med höftfel. Han visade det redan som valp, att han hade ont. skrek utan anledning och hade felställda tassar. men vi fattade inte det då eftersom han inte visade det så ofta och annars var en livlig valp. han växte upp och ganska snart såg man att han började halta efter motion. men det tog ända till 1års ålder innan vi fattade att något var riktigt fel. han började vibrera på kvällarna(pga smärta?), han började halta efter 30mins promenad osv. och nu de senaste veckorna har han börjat halta efter 10mins promenad, om han legat länge, om han springer lös. och han har även huggit mig i armen en gång. samt så har han börjat morra åt mig. allt för ofta. han är en hund som behöver motionera mkt, både psykiskt och fysiskt för att må bra.

han har dåliga höfter, konstaterat av veterinär. 

nu till min fråga, vad hade ni gjort i mitt läge? sattit honom på smärtstillande och låtit honom gå med sina dåliga höfter eller låtit honom somna in?

Jag är helt delad i denna fråga, om jag sätter honom på mediciner så känns det bara som att jag förlänger hans lidande.. :(

[Teddies matte]
0

Hur pass grav HD är det, är det riktigt illa? Prata ordentligt med veterinären om vad denne tycker och tänker.

Mischa
1

För mig är det inte ett värdigt hundliv som han haft det.

Hur har han svarat på smärtstillande? och hur aktiv hund är det?

Skulle hunden kunna finna livskvalité i ett lite kortare liv som "sällskapshund" med smärtlindring så kanske det kan vara ett alternativ, annars låter det inte värdigt.

≧◔◡◔≦

dermot
1

Jag hade avlivat, hur mycket det än smärtar. Det är bäst för hunden. :(

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

vallhund
3

Konstaterat som i HD röntgen?

En vän till mig lät sin 6 månaders import BC somna in när den var under sedering för HD röntgen, där fanns typ inga höfter.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

russin
2

En ung hund med grava ledfel och som dessutom har ont skulle jag tveklöst låta somna in. Det är inget liv att leva i många år med sådana smärtor.

[tk1971]
1

Det låter som att hunden har så pass stora problem, som inte går att avhjälpa på ett vettigt sätt, att jag nog skulle ha låtit den somna in.

Stormblomma
0

Vad säger Veterinären? Om framtidsförutsättningar, behandling och hur svår HDgrad det är?

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

Rafflan
0

Beror på, min hund hade E och D höfter, med rätt motion och muskler kunde han leva ett normalt och lyckligt liv utan smärtstillandet, om han blev överansträngd gav man smärtstillande i 1 vecka och sen var han bra igen. Han blev 11 år innan höfterna + andra problem gjorde att han fick gå vidare :)

Så prata med din veterinär, ev kan rätt träning och bara smärtstillande vid behov ge hunden ett lyckligt liv :)

Hiro
1

Har han ont och han är så pass ung så tycker jag att din kompis skall låta honom somna in trots att det är svårt. Har han ont i ung ålder och måste få medicin för att leva ett dugligt hundliv så tycker jag inte det är rätt.