hundpensionat
Ska nämligen lämna hunden till ett pensionat under några dagar och undrar vad för erfarenhet ni och er hund haft. Kommer de hem och är lite annorlunda, eller är allt som det ska?
Jag ska lämna honom för första gången till någon okänd så jag är orolig. Har de ni lämnat era hundar till respekterat att hunden ska t ex ha ett eget ställe att bo i och inte vara lös med andra hundar etc..
Har inte lämnat in på pensionat men väl på djursjukhus ett dygn pga huggormsbett. Han var efter det mer gnällig (tror det berodde på smärta, eller som vet sa att han var hög på smärtstillande) nån dag, men framförallt MYCKET mer efterhängsen. Följde en överallt i ett par dagar, men lade sig snabbt. Vet berättade även att han ylat i princip hela tiden han var där (var alltid, alltid knäpptyst hemma).
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Är hunden van vid många andra hundar och massa stimmande går det säkert bra. Är den inte det kan den bli väldigt stressad och vara det när den kommer hem också. Mammas hund blev stressad av bara ett besök, vi valde en kvinna sim hade hunden i sin lägenhet med hennes egen hund.
Jag har lämnat min hund på pensionat några gånger under en helg. Det har fingerad bra och han är som vanligt när han kommer hem igen.
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Jag har jobbat på pensionat så svarar fast jag inte behövt lämna mina hundar på pensionat själv.
Fanns vissa hundar som klarade det superbra, som ägarna berättade att de alltid var helt som vanligt när de kom hem och som alltid blev glada när de kom till oss, vi hade flera stammisar som kom ett par tre ggr om året.
Sen fanns det ju enstaka hundar som inte klarade miljön så bra, som lätt blev uppjagade, de var ofta lite klängiga och kunde ha svårt att varva ner (alt sov som en död för de var så trötta) när de kom hem igen. och hundar däremellan, de är ju individer ;)
Vi hade att om hunden skulle lämnas en längre period och aldrig bott på pensionat förut så ville vi att de skulle komma och provbo minst ett dygn helst en helg för att se hur hunden klarade det. så det kan ju vara en bra ide om man ska vara bort en vecka eller mer.
i nödfall hade vi alltid kontaktuppgifter till en person som ska kunna hämta hunden omgående om den absolut inte klarade av miljön, sen gjorde vi vårt bästa för att få de att trivas innan såklart och lyckades oftast (alltid sålänge jag jobbade där, men vet att de ringt hem enstaka hundar tidigare). Under mina 2.5 år där så ringde ägaren endast hem en hund under vistelsen, då hade ägarna haft bråttom och inte kunnat låta hunden provbo en kortare period först, det visade sig att hunden var mycket aggressiv mot främmande, vilket kom fram först när vi börjat få problem med hunden och vi då ringde ägarna som var utomlands vid det laget.. så det var ju inte vanligt att vi ringde hem nån.
En bekant har lämnat sin hund på pensionat under ett par dagar och när han hämtade hunden första gången så var allt som vanligt men andra gången han hämtade henne så var hunden super stressad och verkade splittrad. Personalen brukar hämta hundarna när man kommer så man fick inte göra det själv men denna gången kom ingen trots ringande på klockan så han gick in och hittade hunden ligga i som en liten boll i hörnet av boxen på det kalla golvet utan sina filtar. Sen dess så har hon inte varit lämnad på pensionat.
Edit: Dem respekterade dock att han ville att hon skulle sitta i en ensam box inne men fick gärna leka med andra hundar ute.
Skulle lämna hunden idag men han som äger och tar hand om pensionatet ville inte ha min hund för han inte kan gå lös..
Är det vanligt med sådana krav på pensionat?
Han var så grinig och klagade på varför jag valt den rasen, och att man inte ska ha hund alls om hunden inte kan gå lös etc.
Är alla pensionat så eller hade jag bara otur?
#6 du måste haft otur :/ har haft min hund på tre olika pensionat där två av dem alltid går med hundarna kopplade & har inhängnader där de kan vara lösa. på det tredje stället frågade ägarn bara om hunden gick att ha lös & eftersom han bor på en stor gård mitt i ingenstans svarade vi ja (då vi bara har vår lös där i inhängnader eller där man har god översikt/ingen går) men jag tror absolut inte det var ett krav. var nog på ett sätt bra att din hund inte skulle va där på grund av personens attityd, även om det måste va irriterande att han inte tar emot när ni bestämt. såna krav bordr han varit tydlig med… löjligt att påstå att man inte ska ha hund om den inte kan gå lös dessutom!
#7 Jag är glad att jag inte lämna honom där. Gubben introducerade inte ens sig, han bara kom fram och fråga var tiken är.. Leo är inte en tik :)
Nej fy hade aldrig lämnat på ett sånt pensionat, låter ju inte som gubben är seriös :S
Leta upp ett i god tid innan nästa gång, där ni kan få komma och hälsa på innan tycker jag! så kan ni se hur hunden kommer bo och känna in personalen/ägaren lite, man ska känna sig trygg med att lämna sin hund. :)
Hundens dagis i gräfsnäs utanför Göteborg. Kan jag rekommendera och gå i god för! Bättre ställe kan man inte hitta! Underbar miljö i skogen med badplats i hem miljö! Nina ägaren är helt suverän och de känns bra att lämna sina hjärtan där! Ända stället jag lämnar mina hundar om inte min mamma och pappa kan ta dom. På riktigt ett ställe att överväga även om man har en bit att köra. Där har även hundarna semester!

Jag skulle se till att ta med hunden dit först, kanske prova över en dag eller högst ett dygn. Hälsa på och titta på deras rutiner och hundhantering och hälsa på flera ställen innan man tar beslut. Jag har tyvärr både sett och hört om väldigt tråkiga pensionatshändelser :(
Vi har haft våra två tikar på pensionat en gång, en vecka. Pensionatet ställde bara frågor till oss om hur hundarna skulle skötas, de hade inga särskilda krav på hundarna (förutom vaccination osv). Våra två fick bo tillsammans i en inomhusdel med inhägnad utomhus och grannar med andra hundar. De frågade om de kunde gå lösa, tillsammans med andra hundar osv. Vi skickade med selar, koppel och linor plus att de skulle få gå lösa och i en hage. De frågade om vi ville att de skulle leka själva i hagen eller tillsammans med andra hundar. Vi fick ha med oss färskfoder som de fixade plats i frysen för och tog fram vart efter och matade hundarna med.
När vi hämtade hundarna var de lite stressade, överlyckliga över att se oss, och hela hundgården skällde när vi kom in. Men det är ju svårt att säga om de var stressade innan eller bara uppspelta för att vi kom. Enda skillnaden vi märkte på dem var att Skade frivilligt skuttade in i bilen så fort vi öppnade bakluckan, det brukar hon aldrig göra. När vi kom hem var båda två precis som vanligt.
Jag har lämnat honom nu till ett bättre pensionat som någon jag känner rekommenderat, och jag tycker kvinnan som har hand om det låter jättebra!
Är säker på att Leo kommer vara stressad för det är något helt nytt för honom.
Gubben jag åkte till först var ganska känd utav flera pensionat jag ringde till efteråt, och de tyckte att det var knäppt att kunna ha hunden lös var ett krav.