Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1163 ggr
Praefatio
1

Hitta motivation

Fler än jag som har en dipp motivationsmässigt? Det blir jämt så här för mig: på våren, sommaren och hösten har jag fullt av inspiration att träna och vara aktiv med min hund. Vi är ute i timtal, åker iväg till nya platser för att promenera och hittar på kul grejer.

Men nu, när det är som mörkast och dessutom regnar nästan hela tiden, så blir det platt fall. Jag får verkligen tvinga mig att gå ut på våra vanliga vardagslångpromenader, och att åka iväg och faktiskt hitta på något känns låååångt borta. Aktiverar en del inomhus så att hunden inte imploderar av tristess, men någon motion i överflöd är det inte tal om.

Min hund klarar visserligen det, han är glad bara han får vara med och mysa i soffan… men ändå. Inte kul. Gah. Det var samma sak när jag hade häst, vintrarna var förjäkla svåra. Vet ju att det blir bättre så fort dagarna vänder och det börjar bli ljusare igen, men hur fasiken håller man motivationen uppe nu när det är som värst?

Tips? Pepp?

lambero
0

Känner lite likadant faktiskt. Värst blir det de perioder jag själv inte är ute och rör på mig ordentligt. Så jag tvingar ut mig själv och motionerar även om jag helst skulle sitta i soffan en hel kväll.

Ifall du inte har någon att promenera med så kanske det kan vara ett tips. Är lättare att komma ut och promenera när man har sällskap tycker jag.

¤Rise and rise again until lambs become lions¤

Lathundarna
0

Visst hae jag såna svackor. Det är mänskligt. Det bästa jag kan göra då är att släpa mig ut och träna t ex uppletande i alla fall. Känns extra gott på kvällen sen :)

[ylvisulrik]
0

D-vitamin? :) Det kan ju vara så pass enkelt att man får för lite sol och därmed får en dipp pga det.

Emel
0

Vet vad som hade motiverat mig! 1 om jag hittat trimmern, 2 om det blir någon minusgrad så hundsatan inte blir så skitig! Tror iallafall att det hade varit motiverande… Så prio 1 i helgen nu blir att trimma och bada odjuret. Har du inga hundintresserade vänner som kan motivera?

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Praefatio
0

#1 Jag håller med om att det är lättare med sällskap och jag försöker bland annat komma ut på megalångisar med min lilla mamma någon gång i veckan. Sambon tycker att en långpromenad ska vara ungefär 30 minuter lång och när jag lurar med mig honom på en 1-1,5-timmes promenad så börjar han klaga halvvägs på att jag tagit med honom på vandring 😃 Men jag hör vad du säger. Just promenader brukar ju gå att lura med även icke hundintresserade vänner på. Ska fiska runt lite och se om någon nappar!

#2 Ja, vi har kört några meeegalätta blodspår (för lätta för min hund som är väldigt duktig), inomhusspår och "kasta ris/godis på gräsmattan"-uppletande… och det är kanonbra! Skönt för huvudet, som sagt. Men jag är van vid att göra sånt och vara igång ordentligt fysiskt och komma iväg och spåra ordentligt åtminstone en gång i veckan. Så det känns väldigt futtigt just nu 😕

#3 Det har du rätt i. Slutade äta mina kosttillskott i oktober någon gång, för att de tog slut och jag glömde köpa nya. Ska ta mig i kragen! Och kika lite extra åt D-vitamin.

#4 Haha 😃 Ja, blöta och grusiga hundar är väl inte världens roligaste. Mig stör det inte så jättemycket men jag hör vad du säger…

Jag hade hundmotiverade kompisar fram tills för ett par månader sedan. Nu har jag ingen längre och det är en av anledningarna till att dippen har blivit så djup i år. Planerar framåt där, har bland annat tänkt att gå på "aktiva hundpromenader" hos en tränare för att träffa lite nytt folk, men det börjar inte förrän i februari. Hade gärna gått någon inomhuskurs i vinter, men min hund är fortfarande för hund- och folkskygg för att tycka att det är kul när det blir för intensivt runt omkring.

Lathundarna
0

#5 Ibland kommer en tid när man helt enkelt bara behöver "vara" lite. Sakna träningen och ladda om energin. Det kan röra sig om ett par dar, ett par veckor till ett par månader. Hundarna anpassar sig, och de som lider mest är troligtvis vi själva. Ni kanske helt enkelt ska ta och slappa lite och träna lätt kravlöst när andan faller på tills de där promenaderna sätter igång och du träffar fler med träningssug?

russin
0

Jag tappar lite av motivationen att knata i skogen på vardagarna. Jag brukar gå på vardagskvällarna med en kompis som jobbar dagtid, men det börjar kännas tröstlöst att gå i mörker då vi aldrig verkar få någon snö. Snö och pannlampa är bra mycket mysigare i snö, är i gegga😃 

Inte för att det har så mycket med träning att göra, men jag älskar våra skogspromenader så det är megatrist just nu.

[Forest]
0

Jag har skaffat mig en ljusterapi-lampa för att jag känner verkligen att min energi inte finns som den gör under vår-sommar ju mörkare det blir ju mindre energi har jag men det är andra bullar i år 😉 Tips är att man även kan gå på ljusterapi för att få mer energi 👍

[elmaek]
0

Jag är i samma sits :P detta mörker, kylan, gråa vädret osv är inte motiverande. Men har upptäckt att oftast är det skönt att komma ut (så länge det inte blåser som fasen, då står inte jag ut) så att sparka sig i rumpan är det enda sätt som får mig att engagera mig :P Har märkt att även datorn är ett stort hinder för mig, det är roligare att t.ex sitta och slösurfa än att gå ut i ett trist väder (sad but true).. därför undviker jag datorn och på så sätt måste jag underhålla mig med annat för att inte dö av uttråkning och då blir det enklare för mig att engagera mig i Molly :P