Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3360 ggr
Sofy
5

Chokladförgiftad.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är någonting som jag inte har delat med mig av till er och jag orkar inte skriva hela historian igen då jag blir helt skakig när jag tänker på hur rädd jag var att mista min lilla huggtandsråtta Ezio så jag delar det jag skrev till hans uppfödare den 2 December 2013 vilket var någon dag efter olyckan. 

Ezio blev choklad förgiftad efter att han hittat en ask med choklad som var undangömd. Som tur är överlevde han trots att han blev riktigt dålig men efter -LITER- vis med chokladiga spyor och diarré över hela golven mår han bra igen! Och aldrig kommer han kunna bli choklad förgiftad igen heller för matte kommer aldrig klara av att äta choklad igen efter det som vi torkat upp. Hur som helst är jag världens lyckligaste att min lilla pälskling lever och mår bra nu!  Kom ihåg att aldrig lämna era vovvar så de kan ha möjlighet att komma åt choklad. Ezio snor inte ens blodiga köttbitar eller katternas mat om jag lämnar honom ensam med det men nu helt plötsligt fick han för sig att klättra högst upp på datorbordet och sno en hel kartong med choklad praliner medans vi var borta. Ta vara på era hundar!!

Jag bor i en familj som aldrig trott på hur farligt choklad kan vara för en hund men nu lärde dom sig en rejäl läxa efter att jag vart orolig över en hund som det sprutat en chokladig sörja från både bak och fram från, vart otroligt illamående samt vart rastlös, häftigare andning, onormalt törstig och vart både stel och lite vinglig när han försökt springa runt och vart orolig. Det hände även att det började spruta diarré i farten när han skulle hoppa upp i sängen, stackarn men som tur är lever han och mår bra idag!!

Så jag säger det igen!!! Ta vara på era hundar!!!!

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Belimas
1

Bra att folk påminns om det nu såhär i juletid, det är lätt att många glömmer bort det eller inte tror att det är så farligt. Skönt att vovven klarade sig

Moppie
1

Åhh, Va skönt att det gick så bra!

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

[_annaH]
0

Men lilla Ezio. Så skönt att allt gick bra! ❤️

[elmaek]
0

Åh, skönt att han mår bra! ❤️

[TeamGolden]
0

Usch vad läskigt förra julen var första med hund för oss och farmor tänkte inte på det utan la chokladaskar under julgranen som alltid och jag är van med en väldigt ljudlig hund och runt julbordet utbrast jag "vart är han det är ju så tyst?!" Letade och letade och hittade honom tuggandes på ett paket, fick panik men som tur var hade han aldrig lyckats bita sig igenom till chokladen men efter det finns det aldrig igen choklad där han kan få tag på det

[Cras]
0

Vilken tur att han klarade sig och mår bra idag!

verkar som att hundar blir väldigt olika påverkade av choklad. min mosters beagle (dvs mindre hund än din) åt en JÄTTEask med choklad vid obevakat tillfälle, men var inte det minsta påverkad. min egen corgitik har snott mindre mängder mjölkchoklad vid ett par tillfällen utan att visa nåt heller. Men så plötsligt hör man om de fallen som ditt som påminner om hur viktigt det är! 
jag har hört att chokladförgiftning kan påverka inifrån och ligga kvar länge, så hunden blir mer och mer känslig varje gång den äter choklad, så även fast hunden ätit förut och det gått bra kan den reagera nästa gång!

det bästa är ju att inte alls chansa!

felzena
0

Hemskt, men tur att det gick bra för Ezio i slutändan. Har själv varit med och sett en chokladförgiftad hund och vet hur snabbt sånt kan hända.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

VildaVittra
0

Den här matten lär sig tyvärr inte av sina misstag, är enormt tankspridd så jag har numera medicinskt kol hemma, något alla hundägare skulle ha egentligen. 

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=51604

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

LinaK
0

Usch vad otäckt! 😕 men himla tur att Ezio är okej!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Sofy
0

Tack så mycket, det är verkligen otäckt när sånt händer. Jag tror att han eventuellt fått en magkatarr efter olyckan med chokladen för han spyr galla varje morgon trots att han har foder i skålen och skriker ibland när han bajsar. Jag ska uppsöka en veterinär snarast så de får kolla honom.

#8 Tyvärr kan hunden bli så illa drabbad så pass fort att den går in i en koma och dör av förgiftningen innan du hinner ge den någonting sånt. Därför är det en onödig risk men alla gör som de vill såklart. Jag kommer aldrig ge min hund choklad igen efter det här.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Allumania
1

Jag måste erkänna att Rambo har ätit 2st hela choklad plattor av mjölkchoklad sort 34% eller något liknande. Han har som tur inte reagera en enda gång. Men efter den sista insidenten fick vi lära oss att inte lämna choklad i bil facket, för han kan öppna det… Den andra gången hade han lyckats öppna min killes väska. Jag var döö orolig båda gångerna! Men han reagerade inte, som TUR! Jag ber alla andra vara uppmärksamma på vart dom gömmer sin choklad! Hundar är kloka, dom lär sig öppna skåp och väskor för att få det dom vill ha! Det har vi fått lära oss! Tur att Ezio e bättre :)

Cahira
0

Magnesium gör kroppen basisk och kan därför hjälpa mot magsår när kroppen är försurad vilket den blir av socker. Skönt att det gick bra ändå! 🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

fellfrosch
0

Tack och lov för att det gick så bra som det gick.. stackarn 😕 Jag ska definitivt prata med svärmor en gång till innan vi firar jul hos dem.