koppla era hundar!!
hej, Blir rätt så trött på dessa lössspringande hundar i mitt område, observera att dom vitsas lösa i bostadsområde där det faktiskt finns andra hundar, barn och äldre som kan vara rädda för hundar.
Detta är andra dagen i raden tre hundar kommit fram lösa till mig och min hund och nu börjar jag blir irreterad.
Igår var jag ute med hugo sista kvällsrundan och helt plötsligt kommer en husky framspringandes till oss jag blev så chockad för tyckte först det var en varg! Vart livrädd, den kommer fram utan halsband dessutom och jag bär upp Hugo för vill inte riskera något och ägaren kommer en bra bit efter hunden och ropar på hunden utan framgång tillslut kommer den till sin ägare, han ber om ursäkt och jag släpper ner Hugo och fortsätter gå hemåt då en minut efter kommer en TILL lös hund men den hinner inte ända fram då ägaren ber hunden stanna och jag och min hund väntar tålmodigt tills hon kopplat sin hund och går förbi.
Idag är jag och Hugo ute, och jag tittar bort en sekund och helt plötsigt brevid hugo ser jag en hund stå brevid, också helt lös men med halsband, jag rycker till för blev så överraskad tom hugo blir rädd då han inte var beredd på detta. Jag ser ingen ägare ens i närheten och börjar undra om hunden rymt, hunden morrar åt min hund och jag säger sitt och håller hunden halsband. I ca två minuter står jag där och tänker ut ur jag skall göra nu Då kommer ägaren pratades i mobiltelefon jätte långt bort och ropar på hunden och ber inte ens om ursäkt eller kopplar hunden utan fortsätter med hunden i ett bostadsområde, jag blir så förbannad påsådant, brist på RESPEKT enligt mig.
Jag blev faktiskt rädd när det kommer lösa hundar fram sådär,utan uppsikt av ägare. Träffade på en granne igår som berättade att hennes lilla terrier blev påhoppad av två schäfrar som dessutom var kopplade men ägaren orkade inte hålla emot dom och släppte kopplet. Som tur var gick det bra med hennes hund men jag börjar undra vad som händer i detta område…
Har ni det såhär ocskå där ni bor?
Jag har alltid min hund lös, men hon lyssnar på mig så jag känner ingen nöd att koppla henne . Här där jag bor så är de aggressiva hundarna fastkedjade på gården :/
Blir alltid lika irriterad när det händer. Man kan ha hunden lös om man har kontroll. Jag brukar ha min lös och hon kan snällt gå fot förbi andra hundar. Ändå brukar jag av respekt för andra koppla henne vid möte eller hålla henne helt kopplad när vi befinner oss i ett tätbefolkat område som centrum. Det jag menar är att jag kopplar henne för att visa andra hundägare eller folk i allmänhet att jag har kontroll över henne. Menar inte att folk ska göra så, men att ska hunden vara lös så ska man ha pli på den.
När det kommer en lös hund springande så har man ju aldrig någon aning om ifall den är agressiv. Dessutom så är det allmänt irriterande. Ibland vill man bara ta en promenad utan att hälsa på andra hundar.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
1 och 2# jo absolut har man kontroll är det inga problem men har man verkligen kontroll i alla lägen? känns som oavsett hur lydig hunden är kan den kanske få ett fnatt någongng ibland?
#3 Ja har man en väldresserad hund så anser jag att man kan ha kontroll i alla lägen. Men då ska man verkligen vara säker på sin hund. Många som påstår sig ha "lydiga" hundar har inte det i verkligheten. Det märks t ex när de är ute och hunden lyssnar först efter att ha fått ett komando flertalet gånger. Det är inte att ha total kontroll.
Självklart kan man aldrig vara 100% säker när det handlar om djur, men min hund har inte sprungit fram till en hund hittills så då tar jag den risken :)
Blir alltid lika irriterad på alla som tycker att dom *har koll/pli * på sina hundar. Sådana som ni förstör mina promenader med mina illrar - alltid nån lös hund som kommer skällande och drar sig inte från att hoppa på mig (som drar snabbt upp illern i famnen) bara för att komma åt min iller, men visst alla har pli på sina hundar och vågar ta risken…. Och sen är det hundägare som blir arg på MIG för att dennes hund drar och skäller och låter sig inte kopplas… Hur tänker man där??
Välkommen till ferretplanet.se :)
Måste omfurmulera mig lite. Jag anser att man kan ha tillräcklig kontroll i alla lägen. Ja hunden kanske en dag kommer att vända sig för att nosa på en förbipasserande. Det är trots allt ett djur, men om du har en frisk hund som är vältränad så kommer den troligen inte att bara springa ifrån dig en dag.
ok bara lite komiskt för han som hade Huskyn igår som by the way var otroligt vacker;) sa att hans hund alltid är så lydig och brukar aldrig springa fram,hmm… tydligen borde han öva mer på inkallning…för han ropade flera gånger utan att hunden brydde sig.
#6 säger personerna vars hundar precis hoppat på dig att dom har pli på sina hundar?
Min hund har starka jaktinstinkter men om jag säger nej så stannar hon snällt fast hon har en hare fem meter framför sig. Jag anser att jag då har tillärcklig kontroll för att kunna känna mig säker. Måste även tillägga att jag inte låter henne springa utom synhåll där det kan finnas folk/djur. Inte låter jag henne gå flera meter framför/bakom mig bland folk heller.
Ber om ursäkt för att jag bombar tråden😛
#6 Förstår verkligen din irritation och sådana människor borde verkligen inte ha sina hundar lösa. Förstår inte heller hur de kan bli irriterade på dig. Men det FINNS folk som faktiskt har pli på sina hundar.
#8 Fast desvärre kan man inte alltid lita på en hundägares ord. Min mor blev biten av en hund där ägaren sa att hans hund var jätte snäll. Han blev sååå förvånad när den högg min mor i benet (siktade på hennes hund). Senare träffade hon på flera ägare vars hundar blivit attackerade av denna hund. Så ärlig var han då inte.
#9 ja, dom säger att dom har pli och att detta har aldrig hänt förut och sen försöker dra hunden bort….
10# bomba du på i tråden detta är tillför lite diskussion och även intressant att se hur folk ställer sig till detta. Jag har min hund lös men då endast när vi är på landet, skulle aldrig ha honom lös i bostadsområden det är för riskabelt för mig, bilar som åker fram och tillbaka, barn som springer runt samt, andra djur såsom katter och hundar.
Men då är min hund inte världens lydigaste heller kanske, men tycker det är vågat ni som har dom lösa i bostadsomården:)
#10 Jag har som sagt min hund kopplad i tätbefolkade områden, men för att visa folk att jag har kontroll. Desvärre uppför hon sig bättre lös än i koppel😛 Då jag bodde på landet när hon var liten så var hon sällan kopplad och jag fuskade med koppelträningen. Senare tränade jag upp den biten och det fungerar fint så länge vi går med koppel några gånger om året. Men när hon inte varit kopplad på riktigt länge så drar hon gärna lite😊
#12 ironiskt xD hur kan dom bli arga på dig? Jag har koll på min hund, ganska onödigt att anklaga alla. "Såna som ni"
#15 menade dom som håller sina hundar okopplade
jag tycker att dom som har såna hundar lösa borde väll själva tycka att sina hundar är lydiga ananrs har man väll inte sin hund kopplad…
#17 Ja många tycker att deras hundar är lydiga om de lyssnar efter en lång stunds tjat. Vi har alla olika åsikter om vad som är en lydig hund. Däremot tycker jag verkligen att folk borde tänka efter innan de släpper lösa sina hundar. Lyssnar de verkligen direkt? Stannar de vi ens sida i alla situationer? Är svaret nej så behåll kopplet på!
Sedan finns det även nötter som vet att deras hundar inte kan vara lösa och är helt ouppfostrade men som ändå vägrar koppla dem. Har mött flera sådana. Ett exempel är en dam som jag och min mor mötte. hennes hundar försökte hoppa på min mors hund och min mor blev så klart arg och bad henne vänligt att koppla sina hundar. Damen börjar gorma att hon inte tänker koppla dem förän folk börjar respektera henne? Vi tänkte bara va!? Du har ingen pli på dina hundar men har dem lösa för vad? Du anser att folk på något sätt inte respekterar dig? Jo men visst det är ju en anledning till att ha sina två aggressiva 40 kilos hundar lösa.
18# suck finns nötter till allt tydligen, men jag känner mig inte trygg i mitt område längre vilket är jobbigt:( speciellt inte när jag två dagar i rad stött på tre lösa hundar och alla har sprungit fram, ren tur att det inte hänt något… alla hundar har varit stora hundar och min snart tandlösa papillon kan inte försvara sig om något händer:(
#19 Jag förstår dig! På landet anser många sig har rätten att låta sina hundar springa vind för våg. Där jag och min hund brukar gå bodde det förut två agressiva hundar. Som tur var så var båda mindre än min hund och vågade aldrig sig ända fram för att attackera. Iställer cirklade de morrande runt oss. Ibland i någon kilometer. En gång kom ägaren ut och bad min kasta sten på dem för att få bort dem. Då blev jag riktigt förbannad på ägaren! Tyvärr så fick dessa hundar oss att undvika att gå där lika ofta som innan. Framförallt dagtid. Nu bor det nya människor där med en ny hund. Denna springer också vind för våg. Ägaren tycker att jag får skylla mig själv som går där. Den är som tur är inte aggressiv, men jag tycker inte att det känns okej att ett litet energiknippe springer med oss på promenaden. Vad som stör mig ännu mer är att de inte kan bry sig ordentligt om sin hund när den får springa runt på det sättet.. Vad som helst kan hända!
20# ja det är väldigt jobbigt och småhundar kan vara minst lika farliga som stora hundar eller störande, men hade jag haft en större hund och vet att han kan försvara sig om det krävs skulle jag inte vara lika orolig eller rädd, men när min hund är försvarslös så blir jag ÄNNU räddare när en hund springer fram,speciellt en mellan/stor hund då jag vet att min hund är körd om det händer något.
#21 Jag förstår dig verkligen! Brukade vara ute med min mors lilla hund och det kändes verkligen inte kul när man såg stora lösa hundar! Han blev attackerad av ett flertal stora hundar under sitt liv men som tur var så slapp jag närvara när det hände. Det var min mor som fick försöka rädda honom. Små är inte heller roliga, nej.
Min hund har aldrig blivit attackerad och är otroligt naiv. Hon tror att alla hundar vill leka med henne och hon är otroligt trygg i sig själv. Jag vill inte att hon ska bli attackerad över huvud taget och förlora det! Vår gamla granne hade en hund som brukade försöka komma inspringande på våran tomt för att attackera våran hund. Jag lyckades lära henne att springa in eller till stallet så fort hon såg den hunden. Som tur var lyckades den strategin, men det känns sjukt att det skulle behövas.
Vi har en hund som har problem med andra hundar. Tål dom inte.
Men konstigt nog så känner jag mig säkrare när en lös hund springer fram utan ägare än när en felxikoppel-hund går på andra sidan gatan eller sitter "uppbunden".
Fast samtidigt är alla sådana möten väldigt energikrävande och jobbiga. Hundägaransvar, oavsett om min hund är kopplad eller inte och skadar någon eller något så är det mitt ansvar. Likväl när hantverkare ska in i lägenheten och inte behagar ringa 20 min innan som bestämt
23# vadå flexikoppelhund? finns dom som använder flexikoppel som jag till min hund och jag har kontroll, dock så drar han inte eller dylikt utan går alltid bra i koppel, men du behöver inte dra alla över en kant där.
jag anser att det är mer risk med en löshund om inte ägaren har kontroll eller pli på den,speciellt om min hund är kopplad.
Jag har nog inte varit med om det på bostadsområden så många gånger när jag varit ute med hunden. Däremot har jag alltför många gånger stött på lösa hundar ute i skogen när jag varit ute på ridturer. Två gånger har min häst blivit jätterädd och kastat sig, och jag fått en flygfärd vilket har resulterat i sjukhusbesök. En av gångerna skrapade jag upp hela höger sida och slog vristen så hårt att jag trodde den var av. Jag försökte ställa mig upp och hålla i mig i hästen för det var nära att jag svimmade av smärtan och chocken. Vad gör hundägaren? Han kopplar sin hund och går åt andra hållet, utan att säga ett ord! Så fruktansvärt respektlöst. Flera gånger har jag också blivit jagad av flera olika hundar.
Man ska inte ha hunden lös någonstans om man inte har kontroll på den anser jag.
Man kan inte alltid lita på sin hund/sitt djur till 100%.
Min kompis iller blev ihjälbiten av en hund när dom var ute på promenad och den hunden bodde ihop med kaniner/råttor och hade aldrig stuckit innan och hunden kunde räknas som vältränad, då den kommer på minsta inkallning och dom tävlar lydnad och väldigt bra resultat (Kände ägaren då hunden varit på hunddagiset jag jobbade på). Vi gick lösa i skogen med denna hunden och hon stack aldrig på något, Så helt utan andledning for hunden iväg när ägaren hade den lös och pang, så var illern död..
Så det kan alltid vara något, någon gång som får det att slå slint.
Även det snällaste djuret kan göra skada..
Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.
#21: Och jag vet att om det springer fram en lös hund till min och han försvarar sig är det jag som får betala, min hund som får skulden och riskerar ett rättsligt efterspel. Så tyvärr, jag är också rädd, orolig och arg när det kommer lösspringande hundar, stora eller små.
27# ja både små som stora hundar självklart ,jag påstår inte att småhundar inte kan vara aggressiva osv… men jag som har en liten hund ser ju ändå en större hund än honom som ett "hot" sedan har min knappt några tänder heller så då blir jag ju extra orolig.
om en lös hund springer fram till din hund som är kopplad får den som har sin hund lös betala. jag råkade ut för det eller min hund. En lös hund sprang fram till min hund som var kopplad och nästan bet ihjäl honom, han fick vårdas flera dagar på sjukhus och det var nära han inte klarade det. Allt gick på 20000 drygt och den andra ägaren stod för kostnande då hans var lös.
De va några veckor sen min mamma va ute med våran hund kopplad. Så kom de en lös hund flera meter ifrån och attackerade honom. Så han fick ett djupt sår på halsen. Ska man ha hunden lös måste man va 110% säker på att hunden lyssnar alltid! speciellt på promenadvägar..
#28: Fick personen vars hund var lös några skador som den fick betala själv? Att du fick betalt var inte på grund av att hunden var lös per definition utan att vi i Sverige har strikt hundägaransvar, man är skyldig att ersätta de skador ens hund orsakar. Om sedan den andra hundägaren kan ses som medskyldig kan man ev. få jämkning på beloppet.
30# jag vet inte om min hund bet till hans hund men inte så den behövde gå till veterinär iallfall.
så om en hund som är lös springer fram till din som är kopplad och din försvarar sig får du betala veterinärkostnaden då? trodde det alltid var ägaren vars hund var lös som skall stå för det..
Jag anser att man alltid bör hålla hunden kopplad runt människor. Oavsett om hunden är superduperlydig eller sticker så snart den får chansen. Det handlar om respekt för andra människor. En hundrädd bryr sig inte om du anser att din hund är snäll nog, eller att den ej gör något.
Jag må vara lite inskränkt, men jag anser att människor ALLTID är mer värda än hundar. Finns det någon påtaglig risk att en människa t.ex. blir rädd, då kopplar jag min hund. Finns det säten på bussen där människor ska sitta får min hund inte vara där. Är det hundförbud i en galleria tar jag inte in min hund där.
Min hund får gå lös i skogen på landet där det med största sannolikhet inte finns andra människor och på gångvägar där jag kan se i god tid om det kommer någon. Han bryr sig inte alls om människor, men kommer någon kallar jag alltid in och kopplar eller håller i hunden tills personen passerar. Jag antar hellre att det är en hundrädd person än råka skrämma någon endast genom att ej ha koppel på hunden.
Jag vill att hundägare ska få mer respekt och utrymme i samhället, men vi måste också respektera de som är rädda, eller bara inte gillar hundar. Vi måste respektera de förbud och regler som finns - och framförallt våra medmänniskor.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
En dag som jag körde hem från jobbet valde jag en väg genom ett mindre bostadsområde. Passerade två persomner med hundar på var sida om vägen varpå den lilla hunden som hade flexikoppel/rullkoppel sprang ut på vägen så jag fick stopp på min bil med 2-3 dm marginal.
Den hunden var mitt ute i vägen tills jag blev så förbannad av att inte kunna köra förbi att jag drog ner rutan och sa åt ägaren att antingen kallar du in hunden eller så leder jag den till dig… Det tog ca 20-30 minuter.. Lydig hund??
Den stora hunden hade passerat långt innan dess…
33# förstår inte vart du vill komma riktigt med det:)? detta handlar om lösa hundar.
#34 Är lite för trött kanske?? Tänkte att det var ungefär som att hunden var lös…
35# du menar att även ägare som har hunden kopplade inte heller alltid har koll=)?
#36 Precis.. Där var ju kopplet uppenbarliggen för långt. Hade jag kommit gående hade jag nog trott det var en lös hund…
37# okej då är jag med, ja det är det som är så dåligt med flexikoppel man ser inte det när det är "ute" om man säger så…därför ska man ha koll när man använder flexikoppel.
Jag blir grymt irriterad på lösspringande hundar - ändå har jag min hund lös! Jag har vart vid flera tillfällen ute med min iller och det kommit hundar springandes varav jag bär upp min iller och hunden hoppar i luften efter min iller och ägaren antigen står och småpratar och flinar över hur deras hund verkar ha hittat en kompis till att de bara står och glor.
Lika så med mina hundar som har vart aggressiva eller lekfulla i koppel. Deras lösdrivande hund springer fram, sen får jag skäll för att min hund skrämt deras hund. Nej fy, jag har min husky lös och kan släppa honom lös lite vart som helst om det känns bra men jag vet att han varken bryr sig om harar, hundar eller människor utan på sin höjd ställer han sig en bit bort och tittar sedan fortsätter med sitt eller skvallrar till mig. Katter däremot, om de inte springer iväg vill han gärna fram och hälsa på dom.🤔
Det har även hänt flera gånger när jag vart ute med katterna att folk släpper sina hundar och säger att deras hund är van med katt så de kan hälsa. Katterna bryr sig inte om de träffar en hund men hur ofta är det som deras hundar faktiskt är vana vid katter och speciellt främmande katter utomhus. Det är någonting som irriterar mig!
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Jag har enbart min hund lös när inga andra människor eller hundar är i närheten. Kommer någon med eller utan hund så kopplar jag honom. Eller sätter honom i vägkanten med ett stanna. Han skulle aldrig springa fram men han är lite rädd så risken finns att han springer undan. Han känner sig säkrare med koppel på.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
När jag var yngre var jag ett tag rädd för hundar efter några obehagliga erfarenheter. Jag kan säga att även om jag idag inte är rädd, hajar jag ändå automatiskt till när t ex grannens stora Rhodesian kommer springandes lös. Hon är världens snällaste, men ja. Man hajar till!
Och jag tänker som så, att många som är hundrädda uppskattar när andra har sina hundar kopplade. Även om det bara är när man går förbi. Att ägaren ser till att visa ordentligt att man har koll på hunden, även om det råkar vara världens snällaste, lydigaste hund som normalt aldrig gör en fluga förnär…
Där jag bodde förut fanns det en liten skog, kan inte vara mer än ca 50x50m stor. En gång när jag promenerade kom det en vilt skällande labrador rusande. Ägaren syntes inte till, utan kom sedan traskande långt efter hunden… Och denna skog låg alltså i anslutning till flera bostadsområden, där tycker jag att man inte ska förutsätta att människor inte går. Särskilt som många använde stigarna där som genvägar…