Dog Parkour
Hej!
Har en Vit Herdehund där hemma full med energi, vi har dock inte hittat någon bra aktivering till honom. Tycker dock att dog parkour verkar riktigt intressant! Han är ganska lufsig och not so smidig men man vill ju ge det en chans! Bara båda har kul så :)
Men jag undrar, hur gammal kan hunden vara för att börja med parkour? Min är snart 6 månader och det kanske är ganska tidigt… men han behöver ju inte göra några svåra redan nu.
Hade en massa frågor innan jag tänkte skriva inlägget men nu är alla frågor som bortblåsta… Dom kommer väl i efterhand! 😃
/ Ellen Bajsnåmi
Låga stenar, breda stockar och att sätta upp tassarna mot saker är helt acceptabelt för en halvårs valp.
-
Du kan börja med body awareness på marken redan nu. :) Stärker muskler som stabiliserar leder och hunden har mindre risk att skada sig sedan. Men jag skulle vänta med parkour tills hunden är friröntgad vid 1 års ålder minimum, allra helst vänta tills 2 års ålder så kroppen får växa klart.
Att backa, köra klossträning m.m. kräver helt andra muskler än att gå rakt fram. Och hunden måste lära sig vart tassarna är. :)
Sedan kan du axplocka ut ett par här som du känner är säkra för en växande valp. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#2 Lärde min hund att backa för ett tag sen och det är han riktigt haj på! 😃 Ska kolla dina länkar. 👍
/ Ellen Bajsnåmi