vill inte apportera?
hur ska jag få min norska älghund att apportera saker? hon vill inte :p (hon förstår inte & jag förstår inte heller hur jag ska få henne förstå? :p)
mvh Emma<3
Gillar hon att draleka med en leksak? Lek med en leksak, kasta iväg den och locka på henne och beröm massor.
-
#1 de fattar hon inte heller :P
mvh Emma<3
När jag började apporteringsträning med Apache så fanns inte föremål i hans värld. Inte leksaker, ingenting. Han trampade rakt över dom, följde inte med blicken om man kastade eller nåt sånt. Jag började på toapapper och kittlade morrhåren och klickade då han började försöka greppa pappret. Sedan ökade vi "leken" tills han tog tag i pappret mer och mer ofta. Då vet jag ihop pappret (som innan var hängande och flygande) och gav och kittlade lite mindre och då han tog den så fick han stor belöning.
Sedan gick jag över till tomma toarullar. Sedan tom tallrik från en micromåltid med smak av mat kvar på. Klickade först för nosande, slickande och sedan även för greppande då han ville bära iväg den ifrån mig. Men eftersom tallriken var så god i sig själv så matade jag med riktigt kött här. Rå färs.
Efter det gick jag över till frisbeen. Såg ut typ som tallriken men mindre "värd". Kastade lite köttfärs på den, klickade då han nosade på den efteråt och då han fattade att det var samma lek som med tallriken så väntade jag tills han försökte lyfta den. Jag lyfte armarna i vädret och sa JAAAA!!! och sprang iväg som en huvudlös höna och gömde mig bakom ett träd. Stod där tyst i 2-3 sekunder och kom fram som om inget hänt och gav honom belöningen och satt tyst. Dom första gångerna blev han rädd men en liten del av honom undrade hur han kunde få mig att bete sig sådär knäppt igen. Nyfikenheten vann och han började lyfta frisbeen bättre och bättre så jag inte längre behövde springa iväg.
Efter han kunde frisbeeleken så använde jag en repknut och sedan en dummy. Nu älskar han dummien och vi har tränat in bättre greppande och släpp på kommando så han lämnar av den bättre, även om vi fortfarande finslipar på avlämnandet.
Tålamod är nyckeln. :) Och trappa upp lätt till svårare. Du kan rent av använda dig av nåt tuggben om din belöning bara är godare än benet.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#3 tack så sjukt mkt!!!!!!!!
mvh Emma<3
Så lite så. :) Finns ett par små träningsvideos på hans blogg, badgerfox.blogspot.com :)
PMa om du har frågor eller vill ha tips eller nåt sen. :) Brukar vara rätt duktig på att räkna ut lösningar då man kört fast. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#5 ska göra de! Tack
mvh Emma<3