Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 12298 ggr
Frida&Chira
7

Vintertips - bygg egen skalm

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte dela med mig utav mitt tips på hemmabyggd skalm om någon skulle vara intresserad av att göra något liknande. Den är byggd av vp rör och håller utan problem för 53 kilo (pojkvännen drog mig i pulkan, alltså inte hunden). Blev ganska nöjd själv då den ger hunden full rörelsefrihet och skaklarna ligger inte och skaver emot sidan (som tidigare hemmabyggd gjorde som var byggd av två vägpinnar med snöre genom). Den är mycket stabil och hållbar. Måtten på min skalm är 135 cm lång, 40 cm mellan skaklarna och 40 cm hög båge. Passa fint till stor hund. Det du behöver är: - vp - rör 20 mm diameter - rörböjar 20mm diameter 4 st - borrmaskin - sexkantsskruv med mutter 8 st - karbinhakar/pistolhakar 2 st - sand och kokande vatten (används för att böja vp röret till bågen) Allt som allt går det på strax över 100 kr med förutsättningen att man har borrmaskin såklart. Annars kan man kanske låna av någon :) Ett litet tips nu när snön ligger så fint.

Frida&Chira
7

En till bild :)

[Cras]
1

Tack!!!!!! det här ska vi prova att göra! :D

[Cras]
0

Tack!!!!!! det här ska vi prova att göra! :D

LinaK
0

Vilket bra tips Skrattande Kul att du delar med dig.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

sannapuppy
0

Nej vad roligt. Ska absolut ge mig på det där. Men en fråga: vad har du haft sanden till när du har böjt röret? :)

Frida&Chira
2

#5 sanden använder jag istället för en böjfjäder som annars kostar runt 50 kr kanske. Sanden packade jag hårt i röret innan jag böjde det med hjälp av kokande vatten. Detta för att röret inte ska vika sig och sjunka ihop liksom :)

[Forest]
0

Tack vilket fint tips o de ser verkligen proffsitg ut med Glad

AGILITYBLOGGEN
0

Kan du inte beskriva hur du gjorde?

sassigasarah
0

Vilket fantastiskt resultat!

hur fäste du karbinhakarna?

Gibzon
0

Vill också veta hur du gjort, jätte smart och snyggt gjort!! :)

Emmapower02
4

Va ska man ha för sele för de där då? (Nybörjare )

mvh Emma<3

sassigasarah
0

Nu har jag varit och köpt rör!

På söndag ska jag ut till päronen och låna "rörböjar verktygs grejja" och göra mig en till vovven!

#11 en dragsele!

Jag köpte en loksele men du kan använda en nomesele som är lättare att få tag på.

Med nome sele så fäster du en lina i det du ska dra och skaklarna agerar då endast som broms!

Annars gör som jag och Leta (med stort L) på blocket efter "loka" "loksele" "dragsele"

Här är en bra sida med tips

http://www.draghundsport.se/dbpage.aspx?PageNr=106

Frida&Chira
0

Ja denna tråden har jag helt glömt bort. Först gjorde jag de raka delarna (dvs. de två långa "sidopinnarna" och den korta raka närmast pulkan). Och sedan satte jag ihop dem med två rörböjar längst bak. Efter det gjorde jag böjen genom att packa röret med sand och sedan hällde jag varmvatten på. Satte fast den i de två rörböjarna längst fram och band ihop det så att röret inte skulle röta upp sig när det stelnade. Sista steget var att börra hål i skarvarna vid rörböjarna och sticka genom sexkantsskruv med mutter för att fästa! 

Nu börjar det ju bli dags att ta fram sin skalm igen. Dock gjordes denna till stor hund och ska nu användas till tio kilo mindre hund, så får nog göra om den lite :) Eller en ny :)

Simon 123
0

Hej!
Jättebra och snyggt gjort. Jag har redan gjort den men vill gärna ha några tips om hur man kan vänja hunden till den.
(Min hund står bara still när han har på sig den)

MonicaLagerquist
0

Vilket fint bygge.

Stolt ägare till tre La permer