Skvallerträning!! Se hit!
Hej! Det är så att jag måste börja med skvallerträning med mig vovve, har problem med hundmöten då han flyger ut i kopplet och skäller. Ni som har haft liknade problem, försvann det helt? Använde ni er av skvallerträning eller någon annan träning? Hjälpte det? Behöver tips om hur man får bort det! Det är jätte jobbigt varje gång man möter en hund :/ han har blivit sån här sedan han blev överfallen. Tacksam för svar!
Eva Bodfäldt har en bra artikel om hur man gör!
Jag har i ca en månads tid skvallertränat med min 7-månaders valp. Främst för möten med andra hundar då vi går i koppel, för då skäller han till ibland. Och jag tycker det har funkat superbra! Man måste dock vara supersnabb och klicka precis då han ser hunden och precis innan han hinner skälla. Det går bättre och bättre för varje dag och jag gillar verkligen skvallerträning eftersom man får en bättre kontakt med sin hund och man kan snabbt se resultat. Kan varmt rekommendera Eva Bodfälts bok Kontaktkontraktet.
/ Anna och Tage
Blogg: annasthlm.blogspot.com 
Jag har en hund som brukade bli helt rabiat under hundmöten, skumsaliv rann ur munnen på honom och han KASTADE sig mot hundar och skällde non stop. Helt hopplös. Okontaktbar.
Jag testade på många metoder, gamla vanliga skvaller funkade INTE, det kan jag säga direkt. En metod en instruktör lärde mig funkade inte heller.
Det som hjälpte var avleda och leka med honom. Liksom, tjoho opsis, jag är mycket roligare. Jag tog helt enkelt tag i halsbandet och visade honom favorit leksaken medan hunden fick passera. Sedan utökade jag det, han fick sitta ett par sekunder och TITTA. Skällde han väntade jag ut honom, men han var ändå tvungen att sitta ner. De ggr han var tyst och jag hann avleda honom innan han skällde fick han superduper belöning i form av kamp.
Han kan nu på sin höjd sitta och sådär ljuspipskälla, för han vill fram och kolla. Han har kommit lös när en hund gick förbi men kollade på hunden sedan kom på inkallning. Han spänner sig fortfarande, men det är SÅ mycket bättre nu.
-