Blötmat för hund?
Torrfoder till hund är ju det vanligaste. Åt katt är blötfoder vanligt att helitfodra med. Är det bättre även för hund? Hur ser argumenten ut här?
Mvh Ellenfyrkant
Jag tycker inte att någonting av de är bäst, jag föredrar ju färskfoder. Eller ja, bäst är väl egentligen barf, men ingenting jag skulle kunna ge på länge. Så färskfoder tycker jag.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Vissa blötfoder är lika bra som uppblött torrfoder med lite buljong. Nä, det ända jag kan tänka mig att ge är Mjau's blötmat för katt, om ens det. Annars är det färskfoder och framförallt BARF som gäller för min del
-
Är frågan om ifall blötfoder är bättre än torrfoder? I många fall innehåller de båda ungefär samma saker, dvs inget av dem är direkt bra. Finns givetvis undantag. I övrigt säger jag som #1 - Färskfoder
Då hellre färskfoder eller BARF, finns mycket skräp när det gäller blötfoder.
Nog borde t ex Bozita blötfoder vara bättre än majoriteten av alla torrfoder eller? Den verkar bara innehålla kött samt vitaminer/mineraler vilket jag spontant tycker låter bra. Plus att det är blött vilket är fördelaktigt (även om man kan blötlägga torrfoder).
Men jag håller med om att barf och färskfoder är bättre. :) Men jag personligen hade nog valt blötfoder framför torrfoder. Alt blandat det blöta med ZiwiPeak.
#5 blötfoder är praktiskt taget torrfoder i blött format, så nej. Det är inte bättre. En ren gissning från mig är väl att det känns bättre för oss att ge blötfoder då det är likt färskfoder i konsistens+att hunden gillar det mer än torrfoder? :p
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Vi ger Mjau kattmat vid de få tillfällen som vi befinner oss någonstans där vi inte har tillgång till kyl eller frys, d.v.s. om vi ska vara ute i naturen flera dagar. De burkarna innehåller bara kött, köttbiprodukter och tillsatta mineraler, så det känns helt okej. Hellre det än torrfoder för vår del, eftersom vi vet att hundarna gillar det och det innehåller inga konstiga ingredienser. Men maten är ju kokt så det är ju inte alls lika bra som färskfoder eller råa, köttiga ben, som de äter annars.
Generellt så innehåller blötmat mer kött än vad torrfoder gör så jag skulle definitivt säga att blötmat är bättre. Tyvärr är det så att , som även tagits upp här i tråden som exempel, att de vanligaste blötmaten är tex bozita och mjau till katt då, men båda dessa tillverkas av doggy(Lantmännen) vilket är ett foderföretag jag aldrig skulle kunna stödja. Själv ger jag färskfoder och det är ju bättre då det inte är tillagat vilket kan göra att blötmaten får en sämre näringsmäsdig sammansättning.

Maya är superkräsen och äter bara torrfodret som det är om hon är vrålhungring, annars får man ta lite blötmat och blanda ut det med, alternativt hälla på lite filmjölk. Men BARF äter hon så det står härliga till :)
Har köpt blötmat från Hills och RC, och en burk har räckt i 2-3 dagar eftersom jag bara har blandat det med torrfodret.
Men BARF-köttbullar från MUSH är ju så mycket godare :)
golf.ifokus.se
#8 Jag är helt okunnig om Lantmännen som företag. Varför skulle du aldrig stödja dem?
#10 var på studiebesök på doggy och kikade på deras produktion mm :) främst pga deras konstiga marknadsföring där det låter som om deras foder och framförallt kött är svenskt men det är enbart det färska som ät svenskt, allt annat typ ben, köttmjöl är importerat. När vi frågade om de trodde att deras marknadsföring kunde vara vilseledande(jag trodde tex att deras kött var svanskt)så svarade de väldigt undvikande och typ, ja det är väl möjlig. Sen är själva priduktionsmiljön otroligt snuskig, tror inte de nånsin rengjort maskinen de gör torrfoder med trx. Sen vet jag ju inte hur det ser ut på andra produktioner men ett företag som tycker att doggy är ett bra foder skulle jag inte stödja, även om bozita är lite bättre. :)