Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4813 ggr
Sugar Mist
0

Hur bra håller flexi?

Hur bra håller ett flexikoppel egentligen? Skulle ett större flexi hålla för 20-25kg om hunden skulle kasta sig fram i kopplet?

-

russin
3

Det ska göra det om det är rätt viktklass på det, men som med allting annat kan saker hända😉

Personligen tycker jag ingen hund som inte är lugn, kan vissa kommandon ordentligt mm ska gå i flexi - just för faran med linan,  om det blir fel på stoppknappen mm. Bättre med lina då tycker jag.

Sugar Mist
0

#1 Tycker det är bökigt med lina, och med en omplaceringshund kan det vara skönt att kunna låta hunden gå "löst" fast fortfarande så jag känner att det är en "säkerhetslina" medan jag lär känna hunden.

-

fellfrosch
0

Jag har ett flexi med 50 kgs maxvikt till min siberian huskytik på 22,5 kg. Än så länge har det hållt väldigt bra fast hon får tokryck i det ibland och gör glädjeutfall ett par gånger om dagen (som vi jobbar på).. stark som en halv häst är hon med. Nu har vi ju bara haft det i två månader så det är väl för tidigt att säga kanske.

felzena
0

Jag använder flexi i skogen och hade det största flexit till min jämthundsblandning på 35 kg och det var inget problem.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

[Skörbjugg]
0

Det man ska ha koll på med flexikoppel är framför allt att linan inte blir repad eller skadad. Man måste alltså undersöka den med jämna mellanrum, speciellt om man fastnar någonstans med linan runt träd etc när man är ute och går.

[FridaGenborg]
0

Vårt flexikoppel höll flera år till vår hund, han vägde 47 kg 🙂

russin
0

Likaså om det blir blött så ska man dra ut det och låta det torka🙂

[TeamGolden]
2

Skulle inte rekommendera nån hund som gör hopp i kopplet att ha flexi, kan även tycka att aussie är en ganska skarp ras som kanske inte passar att ha i flexi (menar inte att man inte ska tilldela dem frihet) men känner lite att brukshundarna kanske man helst ska ha i långlina. Menar ingenting illa men tycker det är vanligt att man ser sällskapsraser med flexi vilket går fin fint men en överlycklig, stark aussie som kanske hoppar i kopplet av olika anledningar helst ska ha nått annat, kanske långlina eller läderkoppel. 

Men nu antar jag att du bara ville veta hur bra de håller och mitt håller iaf jättebra, dock har jag en mindre storlek (8m koppel vet inte hur mkt vikt den tar) men den har varit med i ur och skur :)

Sugar Mist
2

#8 Nu vet jag inte alls hur denna hunden kommer vara, men min överlyckliga och tokiga aussie använder jag långlina på och om ni bara visste hur många gånger jag rivet håret av mig och gråtit pga. brännskador för att hunden dragit till medan man håller i långlina så backar jag där, speciellt när man får stå i 20 minuter och trassla upp den förbannade långlinad som man la i korgen urtrasslad. Därför känns flexi som ett lättare allternativ då det rullar in sig självt.

-

Sofy
0

Inga av mina flexi har gått sönder på någon av hundarna jag haft och använt det på. Förstår dig helt, det går inte att ha långlina på min hund så flexi fungerar utmärkt.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Anibaz
9

#8 Så bara för att aussien är en skarp ras så kan man inte ha den i flexi?

grodprinsessa
3

Nu är detta verkligen inte svar på frågan men hur tänker du/ ni här kontrollera era hundar som tydligen kan få flippen om ni har flexit längst ut? 

Personligen HATAR jag folk som har flexi för det är till 99,9% noll koll på hunden som springer fram till folk som inte har intresse av att träffa den där hunden och så vidare, med en långlina har man en helt annan möjlighet att hala tillbaka hunden, om man nu alls ska ha hunden på ett sånt avstånd detta tillåter om det inte är träning. Frihetslek kan man erbjuda på en inhägnad plats. 

Jag undrar också hur ni tänker att ni kan skydda eran hund om det kommer en ilsk lös hund mötande när hunden i flexit är 5-10 meter framför er. Ni har inte en chans. 

För att undvika brännmärken på händerna så rekommenderar jag en handske med bra grepp och trasslet undviks enklare genom att använda något man lindar upp långlinan på.

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

fellfrosch
1

Nu vet jag ju inte om du menar mig #12 och jag vet inte om jag ens borde diskutera med någon som hatar, man brukar bli blind och inte vilja ta åt sig då. Men jag tycker att det är mycket OM i ditt inlägg och i mitt fall så är det inte alls så som du verkar ha förutfattningar om. Jag har järnkoll. 
Min hund uppför sig oerhört väl så länge som vi inte möter medelstora hundar eller om vi ser vilt. Jag har aldrig linan ute helt såvida jag inte VET om att det är säkert.

Lilllens
2

#8 Varför skulle man inte kunna ha brukshundsraser i flexi? Väldigt märkligt påstående.

Sugar Mist
3

#12 Väldigt onödigt svar, undrar du något sådant finns den roliga uppfinningen PM :)

-

Lilllens
1

#12 Vet inte inte om jag borde svara eftersom du hatar mig. Men jag gör det ändå, har man en hund som kan uppföra sig i kopplet och som kommer på inkallning plus kan kommandot "stanna", är flexi väldigt praktiskt. Jag har mött en ilsken hund i flexi, ingenting hände. Jag höll i den ilskna hunden i halsbandet medan jag höll min egen hund bakom mig.

Noa-Nisse
3

Jag tror det går fortare att "hala" in en hund i flexi än i lina. är 120% säker på det!

Jag har flexi till min grand danois, en sån som tar upp till 80 kg. är 10 meter lång. Tycker det är jättebra när man vill ha frihet för hunden men är inte säker på att släppa.

Jag brukar ibland åka ut till en skog som är känd för vildsvin, där släpper jag inte min hund utan har henne i flexi för att vara på säkra sidan. Inte för att jag tror att hon skulle springa iväg men man vet ju aldrig.

Medarbetare på Hundar.ifokus

russin
5

Det jag tycker är otäckt med flexi och stora hundar, är att jag nu tappat räkningen på hur många gånger en stor hund gjort ett rejält ryck och flexihandtaget flyger all världens väg och antingen träffar hunden själv i rumpan eller riskerar att träffa någon annan. Ett koppel eller lina kan inte göra den skada som en flexidosa när den flyger iväg eller far bakom en springande hund. Har fått en sådan lina runt mitt ben när en lös hund med flexi kom kutandes - jag fick brännsår på benet av linan😡

En flexidosa är inte lätt att hålla kvar i om det blir ett rejält ryck.

Sofy
4

Jag hatar idiotiska hundägare som inte har kontroll på sin hund och inte tar hänsyn till dom som blir störda oavsett vilket koppel de använder. Jag använder flexi koppel på mina hundar, katter och iller helt utan problem och klagomål.

[Tess86]
6

Det går jättebra att hala in även en stark hund med flexi, mycket snabbare än med lina. Men det gäller att man fattar hur ett flexi fungerar (hålla in knappen, dra åt sig hunden, släppa knappen så att kopplet rullas in, hålla in knappen osv runt runt tills hunden är inne, och jobba lite snabbt). Absolut ingen risk att själv bränna sig, trassla linan, tappa linan igen osv. Får man hundmöte låser man ju självklart kopplet kort innan man möter hunden, eller människans osv. Det känns inte som att det är redskapet det är fel på utan hur vissa människor använder det.

Vi har ett flexi till jämten, flexi maxi har vi som tål 50 kg. Hunden väger 30 kg och kopplet har hållit riktigt bra hittills, till och med när vi gått på älg i skogen och jämten blir "tokig", vilket hänt flertalet gånger. Men köp det märket som heter "Flexi", ingen billig kopia.

[fantasi]1
2

#17 för hundens skull är det bättre om du har den lös i vildsvinstät skog. Skulle ni råka reta upp en flock grisar och hunden snurrar in sig i ett träd har du gjort den en stor otjänst. Flexi är i mina ögon ett latmanskoppel och det finns få bra anledningar att ha ett koppel längre än 180cm. Sen ser det väldigt roligt ut när folk måste "hala in" sina hundar, har ni inget hitkommando på jyckarna?

Workingdog
2

Om jag ska vara ärlig tror inte jag att flexi kommer fungera så bra på honom.. Som den hunden hoppar och far så kan han LÄTT snurra in ett ben i kopplet och bränna sönder benet. Jag skulle satsa på en långlina. Och ha handskar. Du kanske inte ens behöver hålla i linan, utan ha den släpandes på marken och stampa på den vid behov. Det har jag kört på med honom när jag inte haft honom lös och det har fungerat bra. Ang trassla in, linda upp linan? Jag är ofta ute och spårar och har en hund som ligger i jävligt mycket i spåret (Vilket även Drop har gjort, iallfall hos mig, så du lär få skaffa handskar ändå) Och då har jag köpt trädgårdshandskar för typ 40 spänn och haft. Sen lindar jag bara upp linan när jag är klar och så är den jätteenkel att ta ut sen. 

Jag är nog så emot flexikoppel det kan gå. Jag tycker inte det är säkert någonstans pga materialet och det kan lätt skada hunden själv eller någon/något annat. 

Och med tanke på hur han är, flänger och far och trasslar in sig i allting, så skulle jag inte någonsin våga sätta på honom ett flexi, utan jag skulle köra på långlina. Helt klart!

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

hund_katt
0

har flekikoppel till våran hund. han har dragit sönder några, men de var billig skit. men nu har vi ett som funkat jättebra. och våran hund kastar sig efter varje löp-fläck ;)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Sugar Mist
0

#22 Tack så jättemycket för ditt svar, får kanske ta och leta upp mina gamla ridhandskar och en vettig långlina om det nu blir så att han får flytta hit!

-

Noa-Nisse
5

# 21  Min hund har för vana att inte snurra in sig i träd med flexikoppel eller med vanligt koppel för den delen heller för jag har lärt in det. Och om det mot förmodan skulle hända så går hon tillbaka samma väg för att trassla sig ur. Jag har hellre min hund i flexikoppel och försäkrar mig om att hon överlever än att dumstridigt nog har henne lös och riskerar att hon kanske blir nyfiken och sticker efter. Jag har ett utmärkt "hit/kom"-kommando som fungerar jättebra men när det kommer vilt så är jag ärlig mot både mig själv och min hund och anser att det är dumt att testa. Jag VET att min hund är gladare efter en tur i den skogen med flexikoppel än med ett vanligt läderkoppel för hon kan springa mycket mer. om du kallar det för latmanskoppel eller ej bryr jag mig inte om. Det fungerar för mig och då är jag nöjd oavsett vad andra tycker :)

Sofy
0

Det är betydligt svårare för en hund att trassla in benen i flexit än vad det är med långlina. Speciellt om man har det fastkopplat i sele.

Bränner sig med flexi? Jag har haft flexi på nästan alla mina hundar och inte blivit bränd en gång däremot har jag fått fetaste brännsåren av lina. Jag anar att ni som använder flexi helt enkelt inte vet vad ni pratar om sen kan man faktiskt rulla ut det helt så har det precis samma funktion som en långlina och sedan rulla in det till en aning kortare när man går vid en vanlig gångväg det kan man inte med en lina.

Workingdog
1

#26 jag pratar dock om att hunden kan trassla in benen och bränna sig. För om man får den linan runt benen så skär den in, jag har fått den runt armen en gång. Den hunden hon pratar om, har jag haft i 6 månader, jag känner honom. Jag VET hur han är och hur han fungerar. Och jag vet också att han snurrar in sig i princip allt, och om han snurrar in flexit runt hans ben och sen springer, ja då gör det nog jäkligt ont, medan en långlina inte gör det på samma sätt då den är mycket tjockare. 

Och visst kan du göra linan kortare när du vill, det är väl bara hålla längre in på linan? Inte mycket svårare än så.

/Mvh Jennifer

Fridaaaa
1

#26 Jag har haft flexi (dock inte på någon av mina nuvarande), så jag talar utifrån egna erfarenheter och åsikter (och ja, jag vet hur man använder ett flexi). Så vet vad jag talar om 😉 Bara för att man upplever olika, tycker olika betyder det inte att man inte vet vad man talar om 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

russin
1

#26 - det är väldigt lätt att bränna sig om en hund kutar runt ens egna ben med lång flexilina - jag har fortfarande ärr efter när jag fick det. Ont som tusan gör det. Vet om flera hundar som blivit skinnflådda av linan från en annan hund som kommit farandes.

Det är alltså inte den egna hunden som gör sig illa, utan andra när den i flexi inte hålls i kortkoppel när det är fler hundar med😉 är det någon hund med flexi med när vi går ett gäng med lösa hundar får denne hålla sin hund i kortkoppel alternativt lös. Inga hundar i lång flexilina tillsammans med andra hundar. Livsfarligt då linan är så smal och knappt syns.

russin
2

Promenerar man själv eller tillsammans med annan so har hund i koppel är flexi helt okej om hunden kan sköta sig i ett sådant. jag har inget emot flexi och använde det på min förra hund i skogen - men hon var kolugn (men hög jaktinstinkt).

Jag är alltså inte helt anti flexi, men man ska veta om farorna med det.

[TeamGolden]
2

flexilina bränner upp djupa sår, belive me 👍
Det betyder inte att man inte kan hantera flexi eller liknande, ibland sker olyckor helt enkelt och det är inte kul när man blir bränd av flexilina, olidlig smärta och kan faktiskt ge ärr. 

Ang vad jag personligen tycker om flexi på stora hundar känns inte nödvändigt att skriva.

Noa-Nisse
1

#31 när du skriver så, så förstår man ju att du inte gillar det?
Kan du inte utveckla? jag har själv min Grandis i flexi lite då och då. Vad är problemet med att de är stora?

Anibaz
3

#31 Vill jättegärna höra ditt argument mot stora hundar i flexi.

[Tess86]
3

Varför skulle flexi bränna så mycket mer än en lina egentligen? Mitt flexi har ett platt, brett band som är lite sidenlikt i ytan, glansigt och lent. Det känns inte som att man lättare bränner sig på det än en lina som är av nylon eller plast. Sån där rund, orange lina i plast har jag bränt mig flera gånger på och på platt nylonlina har jag skurit mig. Flexi har däremot varken jag eller hundarna gjort oss illa på.

Lilllens
1

#31 Jag undrar fortfarande varför brukshundar inte passar i flexi, det har jag nämligen inte hört förut och jag är väldigt nyfiken på vad som menas med det.

[schäfernronja]
2

Jag använder flexi på båda mina STORA hundar ibland. En och en, aldrig samtidigt eftersom det blir krångligt med tvä stora koppel. Bruksraser. Jag har försökt med långlina så jiddrans många gånger och jag har gjort mig riktigt illa alla gånger. Bränt mig rejält alltså. Detta har ALDRIG hänt med mina flexi. Trots att utfall har hänt, trots att hunden gett sig på ett försök att jaga hare. Dessutom är långlina osmidigt, fastnar konstant i skogen, får trassla upp jämt och det tar lång tid att samla in det. Jag skulle varmt rekommendera flexi, så länge hunden har en allmänlydnad och ägaren vet risker och diverse saker som kan hända. Min schäfer lyssnar på vänta (sakta in), stanna i flexi. Herden börjar lära sig hon med. Och bara för att man har flexi betyder det inte att det är utsträckt till max och att man går med armen sträckt efter hunden bredvid bilvägar. Man får använda sunt förnuft helt enkelt.

Sofy
1

Linan på ett flexi behöver inte alls vara smal och osynlig precis som #34 säger. Linan på mitt flexi är lika bred som läderkopplet. Sen undrar jag igen, vad är det för skillnad mellan ett utrullat och stoppat flexi och en långlina förutom handtaget och att det går att rulla in linan i en liten behändig dosa.

Jag ser en nästan omöjlighet att en hund ska trassla in sig mer i ett flexi än en långlina. Alltså, jag utgår ifrån min hund nu det går inte att ha lina på honom för han bara trasslar in sig flera varv runt benen medans flexit sitter där det sitter, på ryggen i selen sen är resten av kopplet i luften om jag inte rullar ut det och låser men om TS hund är en sådan vilding kanske varken lina eller flexi är ett alternativ.

Tänk vad folk hade tänkt om fler gamla tanter med ilskna småhundar använt lina istället för flexi.😃

russin
1

#37 - som gammal tant använder jag vanligt koppel istället😃😉

Okej för flexi med band istället för tunt "snöre" - men de flesta flexi har detta smala snöre som knappt syns och bränner som f*n om man kommer åt det i fart.

Sofy
0

Jag visste inte ens att de med snöre ens såldes längre. Jag hittade bara de med band när jag köpte flexi till min hund eller så har jag gått in i en vettig djuraffär.🤔
De med smala linor är både farliga, fastnar i allt och så går de sönder lätt eller lossnar från handtaget om en hund gör ett tokryck.

[Iyen]
1

Jag har flexi till min Pudel det fungerar fin fint. Tror det är på 8 meter och tar 50 kg. Jag behåller inte ett flexi länge, det är för mig en förbrukningsvara. Håller med om att hantaget lätt kan glida ut ur handen om man inte har sådan med lite gummiaktig yta. Kanske borde en säkerhetsögla fästas runt handleden. Jag tycker flexi är underbart. Det ger mig större möjlighet att slappna av på park-promenader. Tyvärr ser jag dock användningsområdet som lite begränsat. Det går inte att använda i snårig skog, du kan inte ha det fäst i halsband. Du kan inte använda det vid vardagliga promenader. För mig är flexi en lyxvara. Som ger min hund en lite större frihet, utan att vi riskerar våra egna och andras liv genom att strunta helt i koppel.

Workingdog
2

#37 fast jag tycker nog att lina är ett alternativ, MEN man kan ha det släpandes på marken. Då har du en säkerhet, du kan stampa på linan ifall du känner att du behöver. Det kan du inte med ett flexi.
Nu är det ju inte säkert att han kommer vara på samma sätt om han kommer till TS än vad han var med mig, men att ha en lina släpandes på marken har fungerat utmärkt för mig. Och personligen skulle jag inte ens ha långlina innna jag lärt känna honom, då han faktiskt är väldigt självständig. Jag skulle satsat på vanligt koppel och lära känna honom så, för att sedan sätta på lina. Jag lovar, han dör inte av att inte få springa lös på några veckor ;)

/Mvh Jennifer

[elmaek]
1

Jag har lite olika ''regler'' gällande koppel här hemma.

Vanligt koppen: Små promenader runt kvarteret eller dylikt.
Flexikopplet på 7 meter: När vi ska ta långa promenader på minst 1 timme och uppåt 1 mil (då VILL jag att Molly ska få ut så mycket som möjligt av vår promenad, dvs springa runt lite var hon vill och nosa och skvätta och utforska och inte bara vid min sida i 1 mil).
Långlinan på 15 meter: När vi är i skogen, då vill jag ge henne ÄNNU mer frihet och då får hon springa överallt men just den skogen är osäker då det är massa hundar och människor där så lös vill jag inte släppa henne alls i så tättbefolkat område.

Det var mitt sätt att hantera våra koppel här hemma.
Vad jag anser om flexikoppel överlag: Kör på ba'! 😎 Man kan ha kontroll över en stor hund och i början när man lär känna hunden behöver man inte låta hunden springa 7 meter ifrån en utan man får ju ha koll! Vilket koppel man än har till sin hund, stora som små, så måste man ha koll. Det är ju typ en grundlag kan man tycka.

russin
1

Idag mötte jag en människa som jag inte förstår mig på alls. 3 hundar varav 2 i 25 kilosklassen och en liten en. Alla 3 i flexi. Alltså en person som skulle hålla ordning på 3 flexikoppel 🤔 Hur tänker man där ???

Behöver jag nämna att denne person mer än en gång tappar någon av hundarna vid hundmöten…..😡

1Dforeever
0

Innan jag skriver min åsikt måste jag fråga om du har halsband eller sele? och även vilken typ. 

För att använda ett flexi tillsammans med ett halsband med en hund som slänger sig ut (vilket var fallet) så tycker jag själv inte att det är acceptabelt. Det sliter otroligt mycket på hundens hals och det är absolut ingenting jag rekommenderar. 

Tycker även att det kan vara OTROLIGT svårt att hinna stoppa flexit innan hunden är påväg ut i kopplet, och att det kanske då är bättre med ett vanligt läderkoppel som hunden inte kommer lika långt ut i.