Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 1331 ggr
Saffran101
0

Hundar lösa

HejHej!

Jag hör ofta att "aggressiva" hundar har man inte lösa, och att det är okey att släppa fram sin snälla lösa hund till den okända lösa hunden. För att den är lös, och antagligen snäll…??

Detta har jag funderat mycket på och undrar vad ni tycker om själva tänkandet "Bara snälla hundar är lösa". Jag känner många som har hundar som inte tycker om andra hundar men som kan gå lösa eftersom deras matte/husse har kontroll på sina hundar. Hundarna vet att det inte är deras ansvar att ta hand om mötande hundar och är lydiga hundar. 

Så detta funderar jag mycket på :) Berätta nu vad ni tycker om saken :D

Hoppas jag stoppade in inlägget i rätt grupp??

Fenix_Chicci
0

Aldrig okej att släppa fram sin hund till okända hundar utan att be om lov från ägaren. Jag har en hund som ofta är lös, dock mest i skogen. Hon är jätteduktig på att vara lös men är rädd för främmande hundar och reagerar med aggressivitet, inte så att hon skulle skada någon men hon kan skälla, morra och nafsa mot en hund som kommer fram. Det har blivit bättre och i regel gör hon inget när hon är lös eftersom hon känner sig tryggare då men jag blir väldigt arg när folk låter sina lösa hundar springa hur som helst och definitivt om de med flit släppt fram hunden för att "den är ju så snäll".

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

linn8
0

En kvinna jag träffade blev arg för att jag inte släppte fram min lösa hund!

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Sugar Mist
0

Min hund är ofta lös och jag håller i honom när vi möter någon, skulle någon släppa fram sin hund hade jag blivit rent utsagt FÖRBANNAD, och han BRUKADE reagera "argt" på andra hundar och det hade säkerligen förstört all min träning. Hur Opsis hade reagerat tänker jag inte ens ta upp.

-

Michaela-N
0

Jag hade aldrig haft en hund lös som jag visste kunde få för sig att gå en egen väg en liten stund (som majoriteten av alla hundar gör ibland) och som också är aggressiv mot andra hundar. Oansvarigare beteende är nog svårt att hitta!

Saffran101
0

Jag håller med er alla :) Blir så arg när det kommer hundar lite titt som tätt som är lösa och ska hälsa. Antigen med ägare eller ingen alls 🤐 

Och att det ser ut som dumhuven när man försöka prata med dem gör inte saken bättre :/ 

#4 När du menar aggressiva hundar, hur exakt menar du? :) Jag stöter på många som tycker att aggressivitet är olika saker :) t.ex. känner jag en tjej som har en border collie som skulle bli asförbannad om det kom en hund fram till henne och hennes ägare. Men som kan umgås med andra hundar annars. Hon har t.ex. gjort utfall under tonåren som ägaren har tränat bort och hon går i princip alltid med hunden lös.

Michaela-N
1

#5 Som springer fram till andra hundar/drar i kopplet när den är kopplad för att komma åt och skada en annan hund. Alltså oprovocerat.

Saffran101
0

#6 Ok :)