Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 2545 ggr
Fialialej
0

Stoppa tjyven!

Hur lär vi hunden att inte ta mat från bord, bänkar diskhon osv (även när vi inte är i samma rum)?

Även kattmaten vore smidigt om man kunde få henne att låta bli.

Hur har ni gjort?

"På natten är alla katter svarta"

monstermash
0

Jag hade slutat förvara mat så hunden kom åt den. Många med katter väljer att ha kattmaten högre upp så hunden inte kan äta av den. :)

[tk1971]
0

Jag har sagt nej - och använt mig av tonfall och kroppsspråk. Försökte hon ändå ta det så hindrade jag henne. Nu kan jag lämna en macka på vardagsrumsbordet och gå ut ur rummet medan hon sitter i soffan mindre än en halvmeter ifrån.

Hiro
0

Jag har tränat detta med min hund fast med pinnar och rönnbär. Då hunden tänkte ta så uppkallade jag dess uppmärksamhet gärna med så lite hjälper som möjligt, då hunden hejdar sig och tittar på dig så ska den få massor av beröm, GODARE mat än vad som var retningen eller om hunden föredrar lek. Massor av beröm, på det sättet bygger du upp att då hunden ser något gott så ska den titta på dig och då får den något gott

CelsiusT
0

Jag har lärt min hund "inte röra" och tror att det är en bra grund.

Jag lär in det genom att hålla en godbit i stängd hand och håller fram handen. När hunden inte längre slickar utan drar bak huvudet säger jag "inte röra" och öppnar då också handen och säger "varsågod" så hunden får ta godbiten. Avancerar sedan till att ha handen öppen och säga "inte röra" och när hunden drar bak huvudet/inte gör ansats att ta får han "varsågod". Om han gör ansats att ta godbiten med öppen hand så stänger jag bara handen, säger inte nej eller något utan helt tyst stänger handen.

När hunden kan detta så kan jag sedan använda det då hunden kommer fram och nosar på bordskanten. Om jag då direkt säger "inte röra" så drar hunden nosen till sig och går undan (och jag belönar/berömmer). Detta gör att hunden förstår att det som är på bord/bänkar är "inte röra". Eftersom hunden alltid fått höra detta och fått beröm för att lyda så rör han heller inte. Det har väl hänt någon enstaka gång sådär såklart, olyckor sker ju. Men då har det varit när hunden varit ensam hemma i flera timmar och jag glömt godisskålen på det låga soffbordet, precis intill kanten där hunden ligger i soffan. Men oftast rör han inte saker ens på soffbordet när han är ensam.

Medarbetare på westernridning.ifokus

fridaaocrazy
0

Ett bra sätt är att lägga en duk man inte är rädd om över sitt köksbord och breda ut leverpastej längst kanterna. Syftet med leverpastejen är att det tar längre tid att slicka upp allt vilket ger oss längre tid. Låt hunden börja slicka på leverpastejen och gå sedan in i rummet och säg nej, men hjälper inte det så kan man t ex kasta en ihoprullad tidning bredvid hunden (så att den blir skrämd, då det kommer så plötsligt men inte på hunden så att det gör ont). Va hela tiden tyst (förutom om du tänker säga nej) så att hunden varken vet om du är glad eller sur, du ska alltså vara neutral = inga stirr-blickar eller ljud osv. Gå direkt ut ur rummet så att hunden får tänka igenom vad som hänt. Det bästa är om det funkar redan från början, så helst att man kastar den här tidningen/petflaskan bredvid hunden direkt så att det blir en negativt upplevelse, att äta från bordet, direkt så att man inte får göra det om och om igen eftersom att det då inte kommer bli samma upplevelse för hunden då den senare kommer förstå var ljuden kommer ifrån. Lite rörigt men hoppas ni förstår :) Att låta bli kattmaten skulle dock bli omöjligt för oss, det är ju det godaste som finns :P

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

CelsiusT
2

Det tråkiga med att bestraffa är att man vet inte säkert vilket beteende som blir bestraffat. Säg att hunden hörde mig när jag kommer in, då kan hunden associera bestraffningn med mig. Eller att hunden reagerar negativt på leverpastej, men inte på oxfile, osv. Dessutom är det många hundar som är/blir ögontjänare av sådan behandling.

Så som jag lärt in så är det själva bordet som är "inte röra", oavsett om det är något på det eller inte. Min hund får inte nosa på bordet eller ens kanten på bordet. Så han vet att hela bordet och bänken är "off limit". Har fungerat på alla mina hundar. Har haft raser som enligt rasstandarden är "obotliga tjuvar" och dom flesta har problem att lära dom annat. Men med min metod så har det aldrig varit några problem. Mina hundar vet att om dom inte rör bordet så får dom godare saker från mig istället. På så sätt har jag även kunnat ha den superdupergoda kattmaten på golvet, för jag har sagt till hundarna att den är "inte röra":

Om man inte bestraffar har man iaf inte gjort någon skada. Men man gör som man själv vill ;P

fridaaocrazy
0

#6 jag har alltid bara behövt säga "nej" till min hund så detta var bara ett allmänt tips från en tränare, men jag ska nog prova ditt tips så kanske han börjar låta bli kattmaten :d

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

[Forest]
0

hoppas du får bra tips från dom som har/haft tjuvaktiga hundar.

CelsiusT
0

#8 Det har jag haft. Har haft några vuxna hundar på genomfart här, och det har fungerat lika bra med dom redan utvecklade tjuvarna som med dom jag tränat från valp. Fast det är svårare att lita på dom, det tar längre tid.

Fialialej
0

Oj vad snabbt det gick att få massa förslag! Tack för alla svar. :)

[Forest]
0

9 mjo jag tänkte på mer tips det var bara det :) Ju fler man får ju mer kan man testa sig fram en kanske passar och funkar på sin hund.

russin
2

Tillfället gör tjuven så det bästa är att förhindra att hunden kan sno mat - alltså inte låta saker stå framme så hunden kan komma åt. Ju fler gången den lyckas, desto mer belönande är det.

CelsiusT
0

#11 Såklart, men det lät lite som om mitt förslag kanske inte var så mkt värt eftersom jag aldrig hade haft en mattjuv ;P Men det har jag, även om dom flesta av mina hundar har lärt sig redan från valp att inte ta så har jag ändå haft vuxna hundar på genomfart som varit riktiga mattjuvar och snott allt, även medan man står och grejar med det.

CelsiusT
0

#14 Jättebra film som beskriver i princip det jag försökte beskriva i #4. Fast jag valde att beskriva en metod som är lite snabbare att förklara i text (jag tenderar ofta att skriva för långa inlägg ändå). Men det bygger på samma sak. Skillnaden är att när man stänger handen om hunden försöker ta godisen så kan en försiktig/osäker hund se det som en bestraffning och bli mer osäker. Har men en väldigt osäker hund så är det absolut att föredra så som filmen visar med helt självmant bjudande av korrekt beteende. Men dom flesta hundar fungerar utmärkt så som jag skrev i #4.

Cazzos
1

#15 Absolut, man ska ju träna utifrån individen 🙂

Fialialej
0

Att tillfället gör tjuven är ju självklart, och naturligtvis plockar vi bort nu eftersom vi har "problem" med detta. Vi vill ju slippa att vovven käkar i sig halva ostbrickan man håller på att förbereda bara för att man måste gå och tvätta av händerna.. :)
som alla vet så kan det vara omöjligt/opraktiskt ibland att behöva ställa undan maten innan man akut/lite snabbt måste göra nåt annat. Tillexempel öppna dörren för gästerna, akut toabesök, tappar nåt som man måste torka upp.. ja.. :)

Jag är mycket tacksam för alla bra svar i den här tråden!