Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 930 ggr
KaiPon
0

Varnings signaler?

Hej hopp, alla glada. Nu är det så här att jag har börjat läsa på om hundar och så (kommer ta några år innan jag skaffar en, men saknar så att ha lite sällskap!), och vill veta lite vad ni tycker att jag ska undvika i annonsväg. Alltså, vad är varningssignalerna för oseriösa uppfödare eller rakt av bedrägerier?

Man kan ju aldrig lära sig för lite, eller hur?

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

Sugar Mist
0

Gå mycket på magkänsla och första intryck. Sök runt om kennelns valpar. Har de omplacerats? Varför? Hur ser hemsidan ut? Hur ser hälsan ut?

-

Persifone
0

Som jag skrev i andra tråden, renrasig utan stamtavla, är en stark varningssignal för mig. Att en inte får träffa mamman tillsammans med valparna. Jag kollar alltid föräldradjurens (och gärna mor-farföräldrarnas) hd och ad status, och annan veterinärdata på skk's hunddata (söka på stamtavlenamnet, regnummret eller annat)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

KaiPon
0

Ursäkta en stackars hundn00b, men har sett hd och ad väldigt mycket men aldrig riktigt förstått vad det betyder… 😞

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

Sugar Mist
0

#3 HD betyder Höftdysplasi och ED har jag glömt bort vad det betyder x)

-

Persifone
0

AD eller ED är armbågs(elbow)dysplasi.

HD ska, enligt mig, vara mellan A eller B på föräldradjuren (vissa avlar på C eller D höfter lite beroende på ras, men inget jag skulle vilja stödja) 

AD eller ED tycker jag ska vara grad 0, där avlas på ettor och tvåor vad jag sett.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

sarae
0

Om du tittar på blocketannonser tex. som inte kommer från en svensk reggad kennel, se upp för unga valpar som har EU-pass….Varför har en svensk ung valp pass? Det är inget de egentligen behöver. Det är en ganska så dyr kostnad här i sverige, och passen är sällan svenska, alltså är valpen från utlandet och kommer inte sällan från så kallade valpfabriker. Att köpa en sådan valp är som att be om problem. (Har valpen däremot ett svenskt EU-pass så är det en annan femma, men det är ganska så ovanligt att en uppfödare som säljer en valp lägger pengar på att köpa ett EU pass, som valpen ändå inte behöver i början). Det finns både blandraser och "renraser" som säljs på det viset.