Sorg och ångest..
Jag sitter just nu med tårarna i ögonen och funderar, har suttit och tänkt igenom samma sak hela dagen. Jag funderar på att sälja Nikita då hon ställer till med en massa djävulskap, visst det kan vara trotsåldern och det kan vara för att det är löp på g. Men hon är verkligen HELT utom kontroll just nu.
Hon har varit nere hos min mamma nu i två veckor av personliga skäl. Och under den tiden har hon hunnit tugga sönder en bäddsoffa, grind ner till källaren, ätit upp krukväxter för ca 900:-. Till på köpet har hon börjat göra sina behov INNE, hon säger inte ens till när hon behöver gå ut. Och hon har sagt till förut..
Sitter i valet och kvalet om jag ska sätta ut henne på foder eller om jag ska ha kvar henne. Hon fungerar superbra tillsammans med andra hundar och sådant så det är ju inget problem.
Men VARFÖR gör hon så här mot mig? Jag känner mig helt hjälplös eftersom jag verkligen har kämpat med henne. Och det känns som att det är inte till någon nytta.
Hur gammal är hon nu`?

Hon är 8 månader, så hon är ju påväg in i trotsåldern och löpet :/ Har även varit till vet med henne för att kolla om hon har uvi, men det hade hon inte. För uvi kan tikar få då dom ska löpa och det kan göra att dom kissar inne.
Okey, hades är bara 6 mån, o han kissade inne igen för en vecka sedan ungefär. Men slutade igen. Oc han har glömt allt han kan. Jag får verkligen panik ibland. Som tur är tuggar han inte sönder saker. *peppar peppar ta i trä*
Det fungerar inte att använda järngrind och att ständigt se till att han har t.ex kartonger och så att slita sönder?
Tyvärr kan jag inte så mycket, men jag tycker hon är så fin och vill inte du ska lämna bort henne :(

Men gumman då…
Inte ska du hon göra så här….
Nu kommer kanske lite knäppa tankar….slå på mig om du vill ,-)
vad aktiverar du henne med?
Låter som hon tror att hon kan ta över ledar rollen, och så "kul" ska vi inte ha….
du ska inte bara backa nu utan verkligen sätta henne på plats, och F*N tar henne om hon rör enliten fena…..
Det kan vara trotts åldern.
Har själv Sibirein HUsky-blandning, så jag minns hur tyson var i den åldern….
Men jag tycker du borde gå i väg till hundpsykolig, eller tala med någon som verkligen kan hund.
Är deu säker på att det inte något fel på henne?
Det kan ju vara nått hon vill tala om, men inte kan visa…..jag menar en hälsokoll hos veten….
Det vore ju på en sådan fin tjejj som Nikita att det skulle bli totalt misslyckand!
I och med att du inte har mått bra en tid tillbaka så har nog Nikita tatt chansen, och kännt av dig…..
Lycka till och ttnk par gånger till.. ,-)
Kram

Gumman du vet att jag finns här och tänker på dig. Du kan alltid bolla med mig om olika ideer. jag tror att detta kan var en kombination av att matte inte mår bra och en stark trotts ålder. Nikita har ett starkt psyke har jag läst ut redan av henns historier som valp. Jag avgudar henne det vet du. Jag tror att det är en kombination. Men det krävs mycket jobb att starta om med hennes träning. men du kan det bara du själv börjar må bättre.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Håller fullständigt med "kloka" Åsa… =)
man kan inte börja träna om henne när du inte är 200 själv…tyvärr…
Ibland önskar man att en hund skulle förstå (jo, det gör den) men att mår matte/husse dåligt, så ska jag vara som ett ljus, inte fjompa omkring…..
men tur att det är hundar vi talar om, levadne varelser, och inte styrda robortar! :-)
Lycka till
Tänker på Er!
Kram

Har du börjat dragträning med henne eller tycker du att hon är för ung än? Kanske har hon för mycket överskottsenergi som skulle mattas lite av lite drag/motion.
Nä, jag förstår din frustration, inte lätt att behöva göra sig av med sin hund… Hoppas det går bra och att hon ändrar sig, hon kanske bara testar gränserna!
Hur många gånger kommer de in i trotsåldern? Ascot har slutat sitta när vi skall ta på kopplet, han antingen lägger sig ner eller tror att vi skall leka. Som tur är har han inte sönder något. I mitt fall tror jag att han märker att jag inte mår bra psykiskt just nu. Då kan man göra lite som man vill.

Vi har ibland funderat vad vi skaffat en till valp för, när de når den åldern. Vill inte ha en husky mellan 6-18 mån. Skulle faktiskt inte alls orka med det om jag bodde i lägenhet!
Vi har ju fusk, som kan ha dem ute i hundgård dagtid, men har ändå haft det jobbigt. Redan runt 6 mån kan man dock börja låta dem dra. Tyvärr är det ju för varmt nu, men kanske kan du börja cykla med henne aptidigt på morgonen. Så länge det är under 12 grader finns ingen risk för överhettning.
Om du lyckas trötta ut henne 3-4 gånger i veckan, så att hon är fysiskt slut av att ha jobbat (dvs dra, bära ed) så borde hon bli bättre. Fast bära ska de inte förrän de vuxit klart, så sikta på cykel nu, och gå över på skidor opch släde så fort ni får snö.
Angående äta upp saker, testa om du kan hundsäkra ett rum, och ha henne mest där. Eller se till att hon inte behöver vara ensam, om det går. Vi har klarat oss bra från det, då hundarna mest har stulit småsaker som varit framme. Massor av märgben, fri tillgång på lämpliga saker att tugga på…
Angående rumsrenheten är det nog gbara att börja om, som med en valp. Vi har en huskytik på 4 år, som är rumsren när hon vill. Nu var det länge sedan, men ibland bestämmer hon sig för att hallen är lika bra som ute, eller bättre… Vi håller en tumme föär att hon ska fortsätta som hon gör nu, för det var länge sedan det var någon "olycka" nu…
Försök bita ihop, motionera henne massor, och tänk att det går över. Räkna månaderna, föär när hon paserat den här fasen, inom ett år, så är hon ju bara underbar.
Fast vem vill ha en husky på sommaren?
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Hon har ju försökt "ta över" som ledare, men när hon har försökt så har både jag och mina nära tillrättavisat henne. Även folk som är "främmande" för henne. Och det ger resultat, men då bara när hon vill. Jag nästan 100 på att det är trotsåldern, men ändå på något sätt så känns det inte alls som med alla andra hundar vi haft. Och Nikita är den "starkaste" hunden i psyket som vi har genom åren, om man inte räknar med min mammas gamla schäfertik.
Nikita är en sådan hund som tål det mesta och stänger av öronen titt som rätt. Och vid sådana tillfällen så har jag några få gånger fått ta i med hårdhandskarna. Och nu menar jag givetvis inte genom att slå henne eller så. Utan tillrättavisat henne på ett lite hårdare sätt än normalt. Och det har jag gjort efter att hon morrat och visat tänderna till mig. Efter jag tillrättavisade henne hårdare än normalt så har hon inte gjort det igen, och det är jag givetvis glad över.
Och det kan ju även ha med saken att göra att jag mår inte heller riktigt bra efter uppbrottet med min fd samt allt tjafs mellan honom och mig. För hundar känner ju väldigt tydligt av människors känslor osv.. Jag känner mig inte riktigt stabil i psyket och allt sådant, det känns lite titt som rätt att jag svävar ute i rymden. Och ibland känner jag mig överlycklig som kommit ifrån ett förhållande som gjorde att jag mådde väldigt dåligt psykiskt.
Jopp, har kollat henne 3 gånger hos vet för att se om det är något med henne. Men hon är frisk som en nötkärna.
Jag aktiverar henne 3-5 gånger rejält i veckan, då genom att skogspromenader som kan vara ett par timmar långa, hjärngympa, kasta boll/pinne, spår/sök, försök till agility, har även varit ut med henne och sprungit, hon följer med i skogen när det är bärplockning. Hon har även andra hundar att busa och leka med dagligen. Jag har tänkt börja cykla med henne, men slö som jag är har jag inte fått i "gång" min cykel, den står nämligen i källaren med punktering och flera lager damm. Och jag är lite lur på att hon gör behoven inne beror på att det finns tre valpar hos min mamma som inte är riktigt rumsrena ännu.
Hon är ju en UNDERBAR hund när hon själv vill. Men hon vill ju alla gott och mer än gärna busa med dom 24/7. Hon sover fortfarande med mig på kudden, kommer när jag ropar. Och jag har börjat helt om med träningen att hon ska bli rumsren. För hon är precis som en liten valp igen.
Har inte dragit något med henne då jag anser att hon är för liten, hon har ju inte riktigt växt klart. Men om jag behåller henne så får hon börja dra vid 1-1,5 års åldern. För då är jag säker på att hon har växt klart. Men jag tror inte riktigt att hon kommer växa så mycket mer, för hon är ganska så liten till växten. Så någon turistspannshund kommer hon nog inte bli, visst.. Hon skulle säkerligen klara av det, men då skulle hon få jobba extra hårt.
På natten går det bra för henne, då brukar jag sätta in henne i en transportbur.. Jag låser inte dörren till buren, utan sätter bara igen den med 5 cm öppning. Så hon kan ju gå ur den närsomhelst.
Lägger in en(GANSKA suddig) bild som är tagen för inte så längesedan, och bredvid står jag, 162cm lång och hon är knappt upp till knäna på mig :(

Oj vad liten hon var… vad ovanligt… Har hon nån liten hundras i sig eller är det en renrasig husky? *nyfiken i en strut*
Låter som du har en jobbig tid. Se till bara att du inte gör något förhastat som du kommer ångra sen när du mår bättre. Men å andra sidan kanske en omplacering skulle lätta dina bekymmer även om jag är tveksam till det. Kvasipsykologi…hehehe…

Jodu, hon är ganska så liten. Så ett hundspann blir nog inte aktuellt för henne om hon nu inte skulle skjuta på högen minst 20cm.
Hon ser ut som en renrasig sibbe fast med lite mindre päls. Men hon har ingen mindre hundras i sig och inte heller bakåt i släkten. Pappan är en helvit husky och mamman har precis samma färger och teckningar som henne. Pappan är ju "normal"stor och mamman är lite mindre, men mamman är betydligt större äm så här.
Nä, jag har tänk nu igenom det i några dagar och jag har kommit fram till att jag ska ge henne månader/år och verkligen kämpa med henne. Hon är ju trots allt en del av mitt hjärta eftersom jag varit med henne sen hon var en vecka gammal.
ush måste verkligen kännas jätte jobbigt för dig, och jag tror och hoppas att ditt beslut att kämpa vidare kommer ge goda resultat senare..
jag hoppas verkligen att det går bra för er,starkt gjort av dig att inte ge upp…
det var någon som frågade hur många trotsåldrar en hund kan ha, och jag tror att det skiljer sig från tik till hane, en hane kan i alla fall ha 3-4 st genom livet ;-).
Nu har inte jag läst riktigt hela tråden, men som har nämnts så har det kanske med att hon inte blir så aktiverad som hon behöver. Sedan *om du säljer henne* den nya ägaren kan väll inte göra nåpgot som inte du kan? Tror inte att det kan lösa problemet. Men men, lycka till ^^
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
#15 Hon har i ett av sina inlägg redogjort precis hur hon aktiverar hunden, och det räcker! Just därför ska man läsa genom alla inlägg.

#12> Det tycker ajg låter som ett bra val. Själv har jag svårt att ge upp ett djur och leva med det resten av livet… den där "tänk om"-tanken är jobbig… Hoppas hon lugnar ner sig snart… :)
Visst ja, bra val tycker jag med :)

#15 men läs då hela tråden innan du skriver. nu menar jag inget illa alls, men det är lättare om man läser en hel tråd och snappar upp det mesta så slipper man skriva sådant man borde göra som redan är skrivet.
#17 jodu, men jag vet inte alls. Om det inte funderar kommer jag ju antagligen tappa hoppet om mig själv helt. och jag känner redan lite av det har försvunnit. känner rent ut sagt som en skitdålig hundägare.
Ang hennes storlek så är hon nog större än mina två flickor iaf och jag kör båda två i spann. Den ena har dessutom gått 3 säsonger i turistspann men det är såklart lite tuffare för dom som är så små.
Vid 8mån går det alldeles utmärkt att börja köra in en slädhund men eftersom hon är så liten håller jag med dig om att du nog borde vänta ett tag till utifall att hon skulle råka vilja växa till sig :) Cykla går ju förstås bra.
Kämpa på, du verkar ju aktivera henne ordentligt så det är nog som alla andra sagt bara trotsåldern.. en otroligt jobbig tid som jag hittills sluppit med min senaste unghund *peppar peppar* Men de tidigare har varit riktigt jobbiga. Du vet ju vad du pysslar med och om du bara ger dig fan på att klara det här så tror jag att du gör det. :)

Som jag skrev, så har vi börjat låta våra dra tidigt, mellan 6-8 månader. Vidar var med och drog vid den åldern, och kan var då verkligen inte färdig på höjden än då.
Du behöver ju inte kuska iväg på milslånga turer, utan börja lite försikigt med 1-2 km, och se till att sluta innan hon tröttnar.
Husys är inte som andra hundraser. De tål att börja både gå och dra långt före andra. Vår lillvalpis får gå halvlånga prommisar redan. En goldenvalp skulle jag inte ta på såna turer förrän den var 6 mån, helst mer Drífa är bara 3 mån… De är avlade för att arbeta, och vill göra det. För att stå ut med dem kan man behöva börja draget tidigare än ens samvete tror är bäst.
Var hon min, och det var tillräckligt svalt, skulle jag cykla med henne. men det är din hund, och du länner själv vad som känns bäst!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Mja, jag kan inte påstå att hon är stor alls. För min mammas schäfervalpar på 14/15 veckor är BETYDLIGT större än vad hon är. Jo det hade varit en annan femma att köra henne i ett litet spann som inte drar turister. Men jag tror ärligt talat att hon skulle inte hänga med just för att alla draghundar jag brukar dra med är 2-3 gånger större än henne. Då dom är minst i en stor schäfer storlek. Då har ju dom längre ben än henne :/ Men det skulle faktiskt vara en kanon bra grej om jag hittade någon med mindre draghundar så hon slipper slita ut sig helt i onödan.
Jo det går ju att köra in dom tidigare, men jag vill vänta tills hon är 1-1,5år för då vet jag helt att hon har växt klart. Samt har hon säkerligen börjat löpa då också. För det är ju så att när tikar löper så slutar dom oftast att växa.
Jodu nog aktiveras hon allt. Men det skulle ju vara roligare om man hittade någon här i Kiruna som har hundar i hennes storlek och lite större. Då hade ju hon kanske få träffa dom och springa av sig.
Dock vet jag inte hur hon är på inkallning just nu, eftersom min mamma har hand om henne nu när jag är i Kiruna och försöker ordna upp det mesta..

#21 Jo jag vet att huskysar är lite mer tåliga än vad andra raser är när det gäller att jobba. Nä, inte sticker jag ut på låna milsturer. Utan brukar vara i skogen och knalla och stå med kameran och fota det som faller mig i smak. Sen brukar hon få springa runt hur hon vill då.
Ok, om hon var din. Men nu är det ju inte så, och som jag sa jag är för lat för att dra upp min cykel ur källarem och fixa punkteringen, växlarna och köpa nya bromsklossar. För annars skulle jag nog komma i 190 överallt. 
Det finns en liten risk att jag kommer tillbaka till Kiruna i vinter och då hade vi kanske kunnat pröva köra henne med mina små bastarder till våren. :) Men som det ser ut nu blir jag mest troligt kvar i Umeå. Den som lever får se. Hade iaf varit kul att köra lite. Lär ju iaf komma upp några gånger under våren och nån av svängarna kanske det passar för oss båda.. om du är intresserad dvs. :)
Hur mycket väger Nikita på ett ungefär? Indra väger ca 17kg och Joxa lite drygt 15kg. På bilden ser man hur liten hon är jämfört med boxerhanen Dimon (som för övrigt är för liten för att vara hane) Hon är ingen bjässe direkt och hennes mamma (Indra alltså) är bara snäppet bredare.

#24 Självklart hakar jag på ut och kör. Det är då något man inte vill missa, för att köra hund är ju ett av det härligaste som finns. Ja enligt mig då.
Öhm.. Jag har fortfarande inte fått fingrarna ur röven och vägt henne.*skäms på mig* Men jag ska be mamma väga henne för jag är i Kiruna nu och Nikita är nere hos mamma i Niemisel. Men jag skulle gissa på 13-15 kg..

Wikstr_m nästa gång du är i Niemisel kan du väl hojta till så kanske vi kan träffas också då det inte tar så avskräckande lång tid att åka med buss från Luleå?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#26 Ja det låter faktiskt som en rolig ide :) Säger till någon dag innan jag åker dit här på HiF samt kan jag hojta till när jag är där nere :D

#27 perfekt =) Älskar att träffa folk speciellt dom som är lika hundtokiga som mej =)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!