Gerberian Shepskys?
Finns det några här med schäfer/husky mix? Har sett nån, finns det så många att en egen sajt kan vara aktuell? Är lite nyfiken på er med vuxna i denna blandning, hur är de mentalt, vad lyser igenom mest hos er, husky eller schäfer, vad tränar ni, hur ser de ut osv :) Har en valp i mixen men aldrig träffat en sådan eller träffat någon annan som har en så är lite nyfiken!
Har en vän som har en sådan. Mentalt en ren husky, svårtränad och oerhört självständig, går inte att ha lös, älskar att springa/dra. Fruktansvärt snäll hund men min kompis kommer nog knappast skaffa en sådan igen.
Låter inte som den smartaste kombinationen av hundraser. 😮
Men får hoppas att din blir en bra och trevlig vovve som vuxen. 🙂
/Elisa
Ja man får räkna med att det kan bli antingen eller eller båda när man kör blandis. Är väldigt glad att schäfern verka ha slagit igenom mest hos min men hade inte gråtit om det hade blivit mer husky av honom :) Ja jag har hört en hel del dåliga saker om blandningen, inget jag känner igen hos Palle än, men jag kanske gråter blod när han är ett, men å andra sidan, det verkar alla hundägare göra ;P
#2 Nej det var en tjuvparning och inte menad och han stal mitt hjärta, inte det mest planerade rasköpet får jag väl erkänna även om jag inte har något emot blandraser. Var dock inställd å en rejäl utmaning så jag är laddad för det "värsta", vilket inte kommit än alls. Därför det vore intressant att prata med någon som har en vuxen sådan variant. ÄVen fast det är väldigt individuellt hur de blir! :)
Tjuvparningar kan tyvärr alltid hända. Får hoppas att han får Schäferns följsamhet så kan du nu få en fin hund. Gissar att han kommer bli vacker i alla fall. 🙂
En utmaning får du garanterat! 😉
/Elisa
Om hunden inte får schäferns dåliga ledstatestik så skulle jag köra drag med en sån blandis. Men ska erkänna att den blandningen låter lite som ett skräckscenario. Inget illa menat.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#5Följsam som klisterlapp som inte lossnar. Snubblar över honom var jag än går och han är alltid sugen på att lära sig nåt nytt. Men är dock väldigt "jag ska baaaaraaa" och verkar ha en del jakt i sig.
#6 Ja har han inga fysiska besvär så kommer det åkas skidor dagarna i ända med honom nästa vinter. Han är som sagt väldigt lite husky (än så länge) men vad jag förstår så är inte schäfern dum på att dra heller! :)
Tar inte illa upp, har som sagt bara läst hemska saker om denna blanding, mest verkar det dock vara epersoner som inte haft den själv som uttalar sig. Även jag förstår att blanda två kategorier av hund kan blir tokigt, dräför jag vill hitta lite folk med erfaranhet och se hur deras har artat sig :)
Hur gammal är valpen?
Nästan alla valpar följer sin "mamma" i början för att överleva så att din sitter som en klisterlapp är bara normalt för vilken valp som helst. Särskilt för en med så stark flockinstinkt som huskys normalt brukar ha.
Du får hemskt gärna uppdatera hur det går! Vore kul att veta hur denna valp utvecklas. :) *seriös*
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Min Smiley är Schäfer/10% Siberien husky! Världens bästa hund på alla sätt o vis ❤️
Hon blir 3år nu den 13:e Januari :)
Medarbetare på Hundparkour.ifokus
Jag har en blandis, dock 50% Alaska husky och sen schäfer/Dobermann/rottweiler. Och han är en extremt aktiv hund. Han blir liksom aldrig nöjd. Han är precis över året nu och han har sprungit i ett hundspann med andra hundar, vilket han älskade! Han har separations ångest, vilket jag hört att huskys lätt får. Och det resulterar i att jag är 100% beroende av hundvakt! Men annars är han en toppen hund som alltid vill lära sig nya saker! Han kan lära sig nya saker på bara ett träningspass! Aldrig mött en hund som honom! Men, man måste ha mycket tålamod, humor och vara envisare än honom! Även fast jag aldrig skulle vela byta ut Obelix så är det inte en blandning jag skulle köpa igen. Iallafall inte som det ser ut nu! :)
#9 absolut kommer komma upp nya beteenden och kluringar för varje månad är jag säker på och då kommer det garanterat komma upp funderingar och berätterlser här :)
#10 På vilket sätt har du kommit fram till hans %-halt? är hans föräldrar schäfrar men en mor/farförälder husky eller är det baserat på hans beteende? Jag skulle nämligen utvärdera Palle ca 90% schäfer 10% husky men han är rent biologiskt 50/50… Kan du ha honom lös eller märker du av jakten hos husky? Hur är han mentalt? :)
11# Det är något sådant jag tänkt att det kommer bli av honom. Svårt att utröna än vad som är "valpbeteende" och vad som är "rasbeteende". Han är ju jäklarns uthållig för att vara så liten tycker jag. Kan kräva promenad+lek på gården+sök/lydnad på morgonen för att kunna varva ner, dock kan han då sova och slappa fram till lunch/em… Har inga problem att bli lämnad med andra och jag får vara i andra rum/slänga sopor men längre än så har jag inte kommit i träningen, har räknat med att jag kommer behöva hundvakt i framtiden också just p.g.a husky genen. Känner igen det där med träningen, blir lika stum varjegång han tar till sig nåt nytt trick på bara en dag (vad kan han då åstadkomma när han är vuxen!) Envisheten ser jag också, kan totalt slå dövörat till om han inte är på humör :P Ja det lär inte bli ett tråkigt hundliv med honom iaf :)
Tack för era berätterlser, kul att se att det kan bli hund även av de mest konstiga blandningarna :)
#12 Hennes pappa är renrasig Schäfer och hennes mamma Schäfer/Husky (Hon har ett blått öga och ett brunt) :)
Här är Smiley när hon var några månader ❤️
Medarbetare på Hundparkour.ifokus
Finns redan en sajt för schäfer/husky korsningar, blandrashundar.ifokus.se

Vidar, mannen i mitt liv, är alaskan husky en hel del grönlandshund och en del schäfer.
Han är helt fel byggd i kroppen pga mixen, så vid 10 är han pensionär med ryggproblem och pålagringar i armbågar samt veterinärräkningar åt mig. Han har ätit metacam i 2-3 år redan, och har nu bytt till det snällare cimalgex och har fått sprutor, och mår hyfsat ändå. Får laxolja och standardts led & brosk dagligen med cimalgexen för att fungera.
Han har korsande beteenden från raserna, vilket gör livet lite besvärligt ibland. Händer det något obehagligt, tex möte med främmande hund, tycker huskyn att han ska ta skydd bakom mig, schäfern att han ska skrämma bort den, grönisen att han ska ta den. Detta resulterar oftast i en hund som skriker och inte vet vad han ska göra.
Han har fått ljud från alla raserna, dvs låter ofta och mycket, ylar, skriker och gnäller.
Schäfern i honom gör att han faktiskt kommer på inkallning, nästan alltid, så han har fått vara lös mycket, trots all jakt i de andra raserna. Han har jobbat med drag sen han var tillräckligt gammal, men pga dålig konstruktion håller han inte för de rasrena huskynas tempo eller sträckor heller. Några mil gick bra, men inte 5-6 mil flera dagar samma vecka, då blev han stel. Nu på ålderns höst cyklar jag eller låter honom dra släde 4-6 km bara, för att spara på kroppen.
Han har alltid gillat mental stimulans, och vi har tränat lite trick, vardagslydnad och använt oss av en hel del foderberikningstänk, för att trötta ut knoppen. Detta behövs inte med de rasrena i samma utsträckning, då de är nöjda med bara drag och berikning.
Pga armbågarna har han ofta någon form av kläder för att hålla lederna varma. Särskilt efter promenader eller en dragtur. Syr T-shirtar i fleece, men på detta foto har han en köpt t-shirt att ha under selen mot skavsår. Ligger hos veterinären och väntar på undersökning samt första sprutan mot ledvärken.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#15 Den här sajten heter hundar o inte renrasiga hundar, dvs den är till för alla oavsett bakgrund.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag hade en blandning i mellan schäfer och husky i några månader när jag skulle börja på gymnasiet o fick skaffa hund men vi hade ingen kemi och klickade inte alls. Jag tyckte inte det var kul med hund och han var nog inte så glad i mig heller. Nu hade den hunden haft de väldigt svårt innan och bott i 4 olika hem och hade en massa problem som jag jobbade hår på att få bort och lyckades helt ok med men som sagt ingen hund för mig. Att omplacera honom till ett femte hem är de bästa jag gjort. Där trivdes han dessutom väldigt bra och hans ägare tyckte mycket om honom och utvecklade honom till en riktigt bra hund. Tyvärr avlivades han för några veckor sedan.
Idag skulle jag aldrig i hela mitt liv köpa en blandras men de är en annan diskussion.
15 vad menar du? 🤔
Vill bara säga att oavsett om man har blandras eller renrashund så är man välkommen här! Precis som #17 säger.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
vallhund & LinaK: Nu tror jag inte det var så #15 menade, utan syftade på att ts funderade på om man skulle skapa en sajt för just den korsningen.
★
#21 Sant! Så långt tänkte inte jag. Men ja alla är ju välkomna här också :)
Vi har en treårig schäfer/sibbe blandis. HUR underbar som helst. Han är tillgiven till sin familj, funkar med allt och alla (kan muppa sig vid hundmöten beroende på vem som håller i kopplet men annars inget), minn systerdotter på 7mån har han älskat den första gången han såg henne, han är så försiktig med na och hon får klättra på honom bäst hon vill och han bara njuter! Han är OTROLIGT lättlärd, älskar att träna, leka med familjens hundar och han älskar att bara vara ute. Han brukar kurra ihop sig till en boll på vintern (vi är ute en del och grillar och spdär) och efter han röjt runt lite lägger han sig och bara njuter. Theodor är en hund med stor personlighet, han ör väldigt lätt att handskas med! En riktig clown är han :) Sen är Theodor ofantligt lugn till skillnad från sina syskon dock, han har alltid varit kolugn. Skulle gärna bifoga bild på honom, men är inne på telefonen. Vi får ofta mycket kommentarer om hans teckning, att den är vacker.
#17 Ta och läs hela tråden innan du kommer med förhastade slutsatser tack.
#24 Tänka sig att jag har det, jag råkar nämligen ha som vana att läsa trådar innan jag kommenterar. Du kanske anser att sajtvärden oxå drog förhastade slutsatser?
#27 uppenbarligen läste du inte tillräckligt noga. Ja eftersom sajtvärden också missade anledningen till min kommentar, vad du nu har med de att göra.
Oj nu var ju detta inte tanken att det skulle bli diskussion om blandras och renras. Anledningen att jag postade här och inte på blandraser iFokus var för att denna sajt är mer välbesökt och har fler användare så då tänkte jag att jag nåt ut till fler som kanske har rasen. Jag är även medlem på blandraser. Vad jag menade med sajt var en specifik för den blandnignen, som att det finns sajter för specifika renraser. Inte blandraser genrellet. Men låt oss nu släppa detta.
Vad fint att se bilder på era shepskys och höra både om det bra och dåliga, det ger både hopp och förbereder på vad som kan komma, t.ex. ledproblem osv. Känner igen mycket i era beskrivningar.
Min Palle är, av vad som kommit fram av hans personlighet so far, väldigt outtröttlig. Kräver mycket både mentalt och fysiskt för att bli nöjd. Märkte under en vecka då jag drog ner på kraven lite att han blev väldigt stressad och kunde inte varva ner. När han fått träna och busa så kan han dock ligga inne och vila i flera timmar, gärna på mig. Är väldigt mammig. Väldigt glad och börjar bli mer trygg med nya människor, men är ganska reserverad om jag jämför med andra valpar jag träffat, som skuttar fram till allt och alla. Dock älskar han allt som är mindre än han själv (små hundar, barn, katter) Lär sig oerhört lätt men kan vara så in i bomben envis och totalt sätta sig på tvären om han inte är på humör eller något skojigare än den belöning jag erbjuder kommer. Är inte sugen på inkallning och får totalt knäck i lurarna om något mer intressant än jag har hans uppmärksamet :P På promenader så reagerar han på allt. Rör sig ett grus eller ett löv eller att nån skrattar på avstånd så stelnar han och iakktar, en kort promenad kan därför ta lååångtid. (förutom i skogen där nosen är i backen och kopplet är sträckt!)
#28 Att ifrågasätta min o sajtvärdens läsförståelse på det sätt du gör är kränkande.
Ja du, vad jag har med saken att göra kan du ju fundera på.
#30 Men de står ju i tråden att TS tycker de borde startas en sajt
för denna korsningen och jag svarade att de redan finns blandraser.ifokus. Då är de ni som missat de för att ni inte läst tillräckligt noga.
Jag missförstod det hela och fattade inte riktigt att det handlade om en eventuellt ny sajt. Mitt fel! Tycker det räcker med denna diskussion då det uppenbarligen blev ett missförstånd av det hela.
Tycker och tycker, jag kollade om det fanns så många att det kanske fanns intresse. Vet att blandraser.ifokus finns, som sagt är jag med där, tanken var för just denna blandning. Att säga att blandraser.ifokus finns när jag pratar om en specifik blandras är som att säga till någon som vill starta sajten "pudel.ifokus" att "hundar.ifokus" redan finns. Förstår inte din logik. Tänker dock dumpa denna tråd nu då tanken var att jag ville få lite input från folk med just den blandningen. Vilket jag fått. Och nu börjar det spåra till något helt annat.

#14 Då är hon alltså 25% husky, 75% schäfer.
Skynda långsamt så går det fortare.
#14 Så himla vacker hund! 😍