Max the Tax
När jag skaffade min hamster fick jag väldigt många klagomål på att jag skrev/pratade mycket hamster. Då skapade jag en tråd på hamster.ifokus och skrev där istället. Nu har vi skaffat en liten underbar taxvalp och jag kan inte hålla mig från att skriva/prata/visa bilder på denna ursöta lilla valp. Så jag tänkte jag kanske kunde göra samma här fast för min lilla valp :) I torsdags hämtade vi våran lilla Tax och vi döpte honom till Max. Han är ca 13 veckor. Väldigt lugn liten hund som ska bli min bästa vän och min sambos jakt kamrat. Än lever han upp till alla förväntningar. Idag har vi vaccinerat honom och hämtat hans nya sele. Har provat selen också och jag är jätte nöjd än så länge iallafall :) nu slipper kopplet hamna under som små benen. Han va så söt förut. Vi bor på landet och utanför vårat hus har vi en lada. Det regnade när vi va ute och Max kände inte för att vara blöt så han gick under det lilla taket som sticker ut på ladan :) då var det bara matte som blev blöt. Vi har haft en riktig slapp dag och sovit middag två gånger :) han har sovit middag fler gånger än mig :) så mysigt att ha honom här hemma.
Anna och taxen Max
Han är så fin
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
taxar är ju bara så underbara<3
Han är super charmig :)
Anna och taxen Max
åhhhh, en tax-valp tråd! Kan det bli bättre, tror inte det :D
#4 haha va roligt att du tycker det :) När vi var hos veterinären idag blev folk som tokiga. Alla ville hälsa på alla och Max ville hälsa på alla. Han tyckte matte va jätte hemsk när hon satte sig i ett tomt rum! Håller på att leta efter någon klubb/valpträffar/lekis i närheten men lite klurigt. Jag vill ju också vara med.
Anna och taxen Max
Idag känner jag mig som världens sämsta matte. Max har kissat mer inne än ute. När han inte har hängt i min arm, byxben, fläsk, filt eller hår har han gnällt eller skällt torts ny kissad. Försökt leka med honom men typ inget duger. Ut vill han inte, då blir man ju blöt och springa lös får man inte heller när husse inte är hemma. Nu sover han så gott intill matte. Ibland känns det som jag inte duger. Men man kan ju inte vara perfekt från början. Vi lär oss väl tillsammans. Känner mig bara otillräcklig.
Anna och taxen Max
Han är ju valp och dessutom Tax. Jag kände samma sak när jag fick hem Jason. För att trötta ut honom lite kan du ju börja träna något lite. Sitt eller kanske träna in klicker. Då blir det bra trötta. Jason var över ett år när han var rumsren så det kan ta tid.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
#7 det konstiga är att han tidigare sa till när han behövde gå ut. Nu gör han det inte eller så missar jag det. Vi har fått övningar från valpkursen som vi jobbar på. Även lite andra saker som jakthorn, lugna ner sig innan vi går ut, sitta still i transportburen även om den öppnas, vänta vid trappan och lite sånt. Jag tvivlar bara på mig själv. Vet liksom inte hur jag ska leka med honom och jag hinner inte göra något annat. Känns som en två åring på steroider i bland :p
Anna och taxen Max
Testa och lägg ett litet godisspår till honom, lär han ju gilla :)
#8 Finns ju många sätt att leka på. Kasta boll eller ha dragkamp. Jason här hemma älskar dragkamp han blir helt tokig när han ser att jag vill leka dragkamp.
#9 smart! Lite början på spår träningen :) #10 jo det gör vi. Han tycker det är kul men jag är rädd att göra han illa i munnen :p
Anna och taxen Max
#11 Det är nog ingen risk. Kanske en av mjölktänderna när dem väl ska av men det gör ju inget. Måste vara en väldigt dålig leksak i såna fall. Vi har ofta dragkamp och inte gör han sig illa alls. Han älskar det.
Sen får man då lära in loss och att när man inte vill leka med det så vill man inte leka längre så är det bara.
#13 de fick vi lära oss på valpkursen i söndags och det är han duktig på. Men sen hänger han sig i byxbenen istället :p lite lättare nu närssambon kom hem. Har fått "ledigt" nu på kvällen.
Anna och taxen Max
#14 Haha vad skönt. Vi körde spår imorse och sedan lite trixträning så sedan har han sovit här hemma.
#8 vår 1 åriga Tax är som en virvelvind! Går inte att styra och knappt att ha i möblerade rum :) Dock med envis träning och med trygghet och lagomt med motion så blir det sakta bättre. Nu är han ju en omplacering och vi vet inte riktigt vad som är "skador" av hans tidigare liv men det blir bättre.
Kom ihåg att de kan få återfall i rumsrenhetsträningen vid könsmognad och börja kissa inne igen, bara börja om och hålla ut.
Mer bilder!!! :D
Grattis till bli med liten söt valp :) ❤️
Idag har Max fått sitt första älgben :) lycklig hund kan man säga :) han har varit upp över väggarna när vi finstyckade älg köttet min sambo kom hem med. Dessutom har vi varit på valpkurs idag. Han är så duktig! Våran tränare är helt förälskad i honom och han älskar henne :) behövde inte ens använda stora kavalleriet, mjukost. Efter killen åkte till min svärmor för att lägga köttet i hennes frys blev han jätte upprörd. Sprang fram och tillbaka. Övertrött om jag får gissa. Varit en lång dag. Nu ligger han i hallen i sin säng och väntar på husse och varvar ner eftersom inget matte dög. Huvudsaken är att han äntligen slappnar av.
Anna och taxen Max
Vi har varit på valpkurs idag. Dagens övningar var jätte enkla tyckte Max. Fick lovord också från tränaren som sa att han va den duktigaste taxen hon haft på kurs :) han fattar galoppen jätte snabbt. Förut när jag skulle gå ut och rasta honom upptäckte jag att ytterdörren var öppen. Max står vid den helt öppna dörren och tittar på mig. Så duktig. När vi går ut inser jag att han att han har varit ute själv och bajsat :p duktig hund som bara går ut, gör sin business och kommer in igen :p. Kan inte fatta att han bara funnit sig i att dörren varit öppen. Han hade utan problem kunnat springa bort. Men det gjorde han inte. Han gick ut, bajsade och kom in och talade om för matte att dörren var öppen :p när jag tänker efter så var han ute i hallen i kanske 5 minuter och det måste ha varit då han varit ute och gått på toaletten. Tur att man bor på landet!
Anna och taxen Max
Utnyttja det faktum att han är i en ålder då han lär sig snabbt och vill lära sig. :) Lär han små saker lite nu och då. I perioder blir dom lite less och vill inte alls lära sig, iaf mina har haft såna perioder. Då låter jag dom vara ifred mer och tränar annat typ viltspår. Sen kommer lusten tillbaka igen och vi tränar mer lydnadsmoemnt.
Ja vi tränar en hel del och jag är så stolt. Fattar inte att jag kunde leva utan honom :p
Anna och taxen Max
Vad roligt o läsa om era små framsteg 😃
#23 va roligt att höra :)
Anna och taxen Max
Haha varje gång jag tänker "nu måste det där det kissandet inne vara nästan löst" då han har sagt ifrån flera dagar (till och med borta hos andra) och inte haft någon olycka inne. Och sen plötsligt, gärna när det regnar, slutar han säga ifrån att han behöver gå ut. Och det händer alltid 2gånger på rad. När man blivit van att han säger till slappnar man ju av och det är då det händer. Som sagt, oftast när det regnar och både vovve och matte är omotiverade till att gå ut. Tro mig jag lyssnar efter honom så det är inte så att jag skiter i att gå ut med honom när vädret är dåligt. Jag slappnar bara av och han minskar sina signaler på samma gång :p Det roliga är att varje gång jag tänker "nu börjar vi få kläm på det här" så hittar jag en pöl på golvet :) får helt enkelt sluta med såna tankar. Överlag går det bra. Har börjat med mer ensamhetsträning vilket går jätte bra. Han kan sitta i bilen nu utan problem när jag handlar eller gör ärenden. Vi lämnade honom för första gången ensam hemma en längre stund i 15-20min (har tidigare lämnat honom själv i bilen eller hemma när det gäller tvätt eller sånt i några minuter). Det gick jätte bra. Han gnällde lite men det gick över.
Anna och taxen Max
#25 är ju blött ute ju ;) haha du får kanske hålla extra koll när det regnar men jag tror verkligen det löser sig för er… låter som det går jättebra :)
du kan inte bjuda på någon mer bild av sötnosen? :P
#26 haha precis. När det är blött ställer han sig oftast och gnäller och tittar på mig och vill in. Sen är han små sur på mig när han måste kissa ändå :p jag tror också det löser sig med lite tid och tålamod Visst kan jag visa fler bilder men tyvärr har jag lyckats tappa bort våran dångel och kan inte lägga upp bilder från min telefon av någon anledning så får vänta tills sambon kommer hem så jag kan kidnappa hans telefon :p har hur mycket bilder som helst :p
Anna och taxen Max
Jag måste bara berätta om dagens valpkurs. Jag blev så glad att jag nästan fick tårar i ögonen. Idag tränade vi lite inkallning och även koppel träning. När vi kom till koppel träning så hade vi en skål med lite godis i. Min tränare gick bort med den och vi skulle gå till skålen utan att han drog mot skålen. 3de gången gick vi till skålen utan att han drog en enda gång. Han tittade på mig hela vägen och såg inte ens åt skålen. När vi gjorde om det två gånger till under kvällen gjorde han lika bra ifrån sig. Våran tränare va jätte imponerad och sa att hon aldrig haft en valp som gjort så bra ifrån sig på 3de försöket. Speciellt inte en Tax. Vi fick båda massor av beröm. Jag fick en sån underbar känsla när han följde mig och inte brydde sig om störningar eller frestelser. Det var nästan så att det började rinna tårar. Jag är på stolt över min lilla sötnos som är så duktig. Jag vet att det inte kommer gå så jämnt men ska hålla kvar känslan och öva massor på det. Tänk om han alltid är sån på promenad?! I framtiden alltså. Vore så härligt. Känns som jag måste göra något rätt efter såna lovord :) det är inte första gången heller. Känner mig så lycklig :)
Anna och taxen Max