Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1943 ggr
TheaV
0

Skjutbana

Hej alla! Jag skulle behöva lite åsikter och råd inför att vi ska till en skjutbana nästa helg. Vi har en 16 veckors eurasiervalp och en 10årig labrador hemma och vi planerar att ta med båda två och låta dem sitta i bilen under tiden, självklart kommer någon av oss stanna med dem. Dock är jag orolig för hur valpen kommer reagera, och om labradoren kommer vara ett stöd eller tvärtom göra honom rädd. Hon är nämligen eftersöks/viltspårshund och blir helt taggad när det smäller och vill ut och jobba och spåra, är det risk att han missförstår detta och tror att hon är orolig? Jag funderar på om vi borde lämna henne hemma, men samtidigt vill jag inte ta ifrån honom tryggheten att ha henne där. Eller om vi inte borde ta med någon av dem, men skulle vilja se hur han reagerar, han kanske inte reagerar alls. Känns bättre att undersöka detta under såpass kontrollerade former, istället för att vänta till exempelvis nyår då det brukar smälla ordentligt häromkring. Det är alltså bara vi och vårt sällskap som kommer vara på skjutbanan så det går att avbryta när som helst. Vad tror ni? Ta med/inte ta med, ta med båda/bara ta med valpen?

Majken!
0

Jag tar med hundar till skjutbanan, men om de är med så är jag engagerade i dem. De sitter inte ensamma i bilen (om de inte är äldre och erfarna), jag vill ha full kontroll och uppsyn.

TheaV
0

Tack för svaret! Självklart kommer en av oss sitta med dem i bilen, vi kan ju kanske ta med ben eller något åt dem att tugga på så de har något annat att tänka på. Tror du det är positivt eller negativt för valpen om vi tar med labradoren? Jag är så rädd att han ska missförstå henne helt när hon blir uppspelt och vill ut och spåra och tro att hon är rädd, i vanliga fall är det inte mycket som kan få henne att ens höja på ögonbrynet. Förutom mat ;-) Lugnaste hunden jag mött.

Vizzla
1

Jag skulle börja med att stanna och ta ut dom ur bilen på behörigt avstånd och sedan sakta gå närmare ljuden. Så har vi gjort med våra hundar och nu klarar dom att vara på området utan problem. Skulle inte lämna dom ensamma i en bil.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Hiro
1

Jag tycker att du borde gå med hundarna en bit från banan och sakta närma sig banan i rörelse för då gör de något. Står eller sitter de så tänker de mer på saker

AktivaSiri
1

Jag skulle inte sitta i bilen alls utan hellre vara ute och gå med hundarna under tiden. börja en bit ifrån för att närma sig pö om på. 

När jag provade med min så hade vi turen att hitta ett spår som ledde mot skjutbanan så hon var upptagen med annat :)

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

TheaV
1

Tack för era svar! Är det positivt eller negativt att ta med labradoren tror ni?

#5 Kanske rent av skulle kunna arrangera ett spår som går mot skjutbanan :-) Tack för tipset!