Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 4856 ggr
Emmapower02
0

Tvätta äggskal ?

Tvättar ni äggskalen innan ni krossar de till hunden? Hur vårdar ni era ägg?

mvh Emma<3

[tiffitott]
0

Nej 😃

fiore
0

Inte här heller 🙂

don't let anyone destroy your happiness Pussmun

Fenix_Chicci
0

Jag tvättar och lufttorkar innan jag kör i mixern till nästan-pulver.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Mysisa
0

Jag brukar mortla skalen från kokta ägg

minavitas.wix.com/kennel

Gaiezza
4

Äter hundar äggskal? :O

Bacon, svaret är bacon. 

[tk1971]
3

Varför ger ni hunden äggskal?

Sugar Mist
0

#6 Kalk t.e.x. 

Nej, jag tvättar inte.

-

[tk1971]
1

Klarar hundar att smälta äggskal?
Själv ger jag små, små ostbitar som belöningsgodis (mager ost naturligtvis).

Sugar Mist
0

#8 Ja :)

-

Fenix_Chicci
6

Hundar klarar av att smälta ben så ja, äggskal är inga problem. 

#8 Vad har vad du ger som belöningsgodis att göra med detta? (;

[tk1971]
0

#10: att ge ost som belöning ger självklart också kalcium, så då behöver man inte hålla på med äggskal.

Fenix_Chicci
11

#11 Lite ost innehåller knappast tillräckligt med kalcium för en hund.

[tk1971]
0

#12: det tror jag nog att det gör.

Mysisa
2

Äggskal ges istället för ben när man BARFar, bäst är förstås att ge riktiga ben men äggskal funkar som ett bra komplement. Skulle hunden äta så mycket ost som behövs för rätt kalcium nivå skulle laktosen paja magen ganska fort

minavitas.wix.com/kennel

Sugar Mist
2

#13 Nej, det gör det inte.

-

[tk1971]
0

#14: nu är det såhär förstår du att laktoshalten i hårdost är i princip obefintlig, så där har du fel. #15: johopp, det gör det.

Sugar Mist
4

#16 Vad grundar du ditt påstående på? Någon källa? Vill gärna ha den källan så jag själv kan läsa :)

-

Mysisa
1

5 gram äggskal innehåller mer än 1500 mg kalcium. 100 gram ost innehåller ca 700 mg kalcium…. Krävs myyyyycket ost

minavitas.wix.com/kennel

Fenix_Chicci
2

Om man skulle ge ost som kalciumkälla skulle hälften av givan behöva bestå av ost. Känns ju inte direkt optimalt. Dels kan jag inte tänka mig att ost tillför något bra utöver möjligtvis kalciumet då, sen innehåller det en hel del salt och hundarna skulle nog inte må så bra i magen med all denna ost. 
Sen funderar jag lite på HUR bra upptaget av kalcium egentligen är när man ger ost. 
Min hund kräver dessutom ganska mycket kalcium för att må bra, känns veeerkligen bra att typ bara ge ost.

[tk1971]
1

#17: kollar man t.ex. på Livsmedelsverkets näringstabeller så ser man att 100 g hårdost med 5% fett innehåller ca 1 g Ca. Säg att jag ger min hund 10 g ost så får den isig 0,1 g Ca. Hundfodret jag ger innehåller 1,2% Ca vilket också ger ett tillskott och dagsgivan blir därför mer än tillräcklig.

Jespersen
3

#20 Fast människorna i tråden pratar ju om tillskott när man barfar, ger du ett helfoder så behöver du inte ens ge en ostskiva då kalciumet redan finns i fodret. Ger du däremot kött utan ben så måste du komplettera med något kalciumrikt, och då räcker inte ost.

[tk1971]
4

#21: det framgick inte att frågeställningen endast gäller BARF:are. Frågan var "tvättar ni äggskal?", vilket jag aldrig ens hört talas om vad gäller hundfoder. Och inte bara jag, vilket också framgår av tråden.

Thaisilk
0

Jag brukar faktiskt tvätta av alla ägg innan jag lägger in dem i kylen, både de jag köper och de jag får från grannens höns.

Ägg kommer ut ur hönans kloak och även om det inte syns så kan de ha äckel och tarmbakterier som inte är så kul att få på händerna när man sen handskas med äggen. Man bör ju tvätta händerna sedan man har handskats med rått hönskött så att tvätta av både äggen och sedan händerna borde gå på rutin.

Kokta ägg behöver man naturligtvis  inte tvätta av, men om man handskas med råa äggskal gör man klokt i att göra dem ordentligt rena  och att man tvättar händerna om de inte är det.

[fabienne]
2

#20 Jag förstår inte var osten kom in i bilden. Ger du ost för kalket? Eller ger du ost som godis och kalket blev en bonus? Eller menar du att man måste kompensera kalkfattigt godis, och på så vis är ost bra som godis till skillnad från rent kött?

Jag förstår inte hur man kan se på ost som en bra källa till kalk när det finns ben, benmjöl och äggskal som alternativ.

Hur vida ett foder har tillräckligt med kalk har inget med % att göra, utan med fodrets uppbyggnad och hundens behov. Många hundar får kalkbrist trots att de äter "fullfoder".

För att svara på frågan: Nej jag tvättade inte äggskalen.

[tk1971]
0

#24: Ok, jag ska vara EXTRA tydlig: jag ger ost som träningsgodis, precis som jag skrev, och hunden får därigenom i sig extra kalcium.

Därigenom behöver jag inte ge sånt som äggskal. Hunden får i sig tillräckligt med kalcium tillsammans med fodret.

Tydligt nu?

[fabienne]
5

#25 Okej, fint. Din hund får tillräckligt mycket kalk av fodret och så ger du ost som belöning. Vad har det med TS fråga att göra? 

En bra källa till kalk för en hund är ben, benmjöl och äggskal. Det är detta man ska tillsätta om fodret inte innehåller tillräckligt med kalk för att tillgodose hundens behov. Ost är okej som godis men det är ju helt galet att börja prata om ost som någon utmärkt källa till kalk för en hund.

[tk1971]
2

#26: Vad det har med frågan att göra? Att ost också kan vara en bra kalciumkälla, så klart!! Ost är en koncentrerad kalciumkälla, och många andra näringsämnen med för den delen. Ett utmärkt livsmedel.

Vad som är helt galet är att förutsätta att hela svenska folket skulle veta om att det skulle vara bra att ge hunden äggskal att äta. Det tror jag inte många mer än BARF:arna känner till. Det hör INTE till vanlig hundhållning att ge hundar äggskal.

[Bolten]
2

#27 Där har du fel. De är många som vet om att man kan ge äggskal som tillskott, även de som inte BARF:ar. 

Har du någon statistik på att de inte tillhör "vanlig" hundhållning?

[fabienne]
2

#27 Då tycker vi totalt olika. Jag tycker inte ost är ett utmärkt livsmedel för en hund. Bra som godis men jag tycker inte att ost hör hemma i en tråd om kalk över huvud taget eftersom det finns bra mycket mer vettiga alternativ om det är kalket man vill åt.

Äggskal hör mer och mer till "vanlig hundhållning" då fler och fler får upp ögonen för ren, naturlig föda bland annat eftersom fler och fler hundar får "allergier" och allergier och veterinärerna och deras foder sällan hjälper. Råutfodring och ben/benmjöl/äggskal börjar bli ganska vanligt att ge hundar.

[Bolten]
4

#29 Håller med! Tycker inte att ost har i hundarnas mage att göra alls faktiskt :)

Lilllens
0

#27 Nja, många vet att äggskal innehåller kalk och många vet också att hundar behöver kalk. Ost är ingen bra kalciumkälla för en HUND.

Lilllens
0

Jag tvättar inte mina äggskal :)

[tk1971]
2

#28: Och så detta ständiga grävande efter källor! Jag tror inte du hittar siffror på SCB om hur många som tutar i sina hundar restprodukter som äggskal. Har du källor om det förresten? Och då menar jag vederhäftiga sådana såklart!

Hundar har i alla tider, fram tills de industriellt tillverkade fodren kom, utfodrats med matrester. Jag tror dock att folk insett att äggskal inte ger nån energi eller näring - dvs det man varit ute efter - och därför exkluderat sånt från hundens mat för att istället ge plats för energitätare livsmedel. Nuförtiden är det här med BARF en modegrej, precis som alla olika dieter som finns för människor, och jag gissar att de flesta vanligt människor varken har tid, energi, intresse eller kunskaper att koka ihop nån slags egen hundmat till sin hund.

[Bolten]
0

#33 Du skrev att äggskal inte ingår i vanlig hundhållning, jag vill ha källa på de. Har du inte de så borde du inte skrivit de. 

Om jag har källor på vad?

[tk1971]
1

#34: Har du statistik på motsatsen? Att de skulle tillhöra vanlig hundhållning?

[Bolten]
1

#35 Jag har aldrig påstått att de tillhör vanlig hundhållning? 

Som sagt, källa på ditt påstående?

[tk1971]
0

Det där är bara försök att djävlas med mig. Om du inte håller med mig måste du ha en annan åsikt, vilket också klart framgått i tråden, så fram med bevisen för motsatsen!

Fenix_Chicci
3

Det är väl mer troligt att hundarna fick äggskal som kalciumkälla förr än ost. Inte matade man hundarna med fin ost som knappt var vardagsmat för människorna när äggskal fanns. Om hundarna förövrigt matades med matrester så är det väl väldigt troligt att även äggskal ingick.

[Bolten]
4

#37 Men ge dig nu. 

Du påstår att de inte tillhör vanligt hundhållning och jag vill se en källa på det. Har du ingen källa så gör inte sådana påståenden.

Lilllens
2

#33 Du skämtar väl när du säger att BARF är en modegrej? Vad tror du man matade hundarna med innan det fanns torrfoder och annan fabrikstillverkad hundmat?

[tk1971]
0

Håhå jaja. Nej, jag skämtar inte alls. Tror ni att folk tänkte på kalcium förr, eller ens visste vad det var? Ni tror väl ändå inte att hunden var den som kom i första hand när munnar skulle mättas? Nej, kom ner på jorden nu! Lite verklighetsanknytning nu!

Sugar Mist
1

#41 Ja, för man gav ju verkligen sterilt, torrt upphettad smulad mat då, speciellt men en hel ost vid sidan av ;)

-

[tk1971]
0

Suck. Ja, här lägger jag ner, jag har annat att göra än att leka i sandlådan med människor som inte lever i verkligheten. Hej svejs med er och glöm inte att snällt låna ut dina leksaker till kompisarna.

Mysisa
9

#43 Bra val att lämna den här diskutionen innan du gjort bort dig helt :)

minavitas.wix.com/kennel

Oshibwa
2

Haha det blev en jäkla ost diskussion. har inte läst inläggen. Bläddrade bara ner lite snabb och såg ordet ost ett antal gånger. Tyckte till och med ordet ost blev ett riktigt roligt ord xD.

Haha anyway.. Jag kokar äggen, äter äggen och skalet får hundarna. Ibland får hundarna lite äggula i maten och då får dom skalet med som blir över. Det ska ju ändå slängas så. Men då tvättar jag dom inte. Min hund äter allt möjligt äckligt när hon får vara lös ute. Alla sorters djurbajs är delikatess, gräs, rotar i soptunnan har vi ertappat henne med ett antal gånger. Hon hämtade en död sork en gång och visade upp oss. Hon har bajsat ut både rester från mattor, kvistar, ett skosnöre och lite annat spännande. Chokladasken som jag fick av mamma hittade hon när jag var nere i tvättstugan. En gång spydde hon upp en fryspåse:S Hur hon hade fått i sig den och vart är fortfarande en gåta. Känns inte så farligt med ett och annat otvättat äggskal ibland;)