Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1428 ggr
Wellcraft
1

Golden retriever

Hej! Som det ser ut nu ska vi skaffa en golden inom en snar framtid.
Har funderat på lite andra raser som är helt olik golden men nu är det bestämt, jag älskar ju retrievers.
Har dock lite frågor.

1. Vill höra era erfarenheter om jaktgolden reps. vanlig golden.
Hur är det mentalt, i arbete och hälsostatus?
2. Jag vill satsa ordentligt och tävla i lydnad och agillity. Men även köra viltspår då jag tycker det är kul, sök, och mycket apportering. Funkar en golden till allt detta?
3. Jag ska skaffa en hane, som jag av flera skäl ska kastrera. Vad är eran erfarenhet av det? Har en tik här hemma bl.a.
4. Vet ni några bra golden kennlar? Spelar ingen roll vart i landet, vi kan åka långt för rätt hund.

5. Jag är 16 år och är den som kommer vara huvudansvarig för hunden, mamma kommer också ha stort ansvar. Funkar det att ringa/mejla kennlar om intresse när man är yngre än 18? Eller vill de höra av äldre?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Linnea
0

En golden passar till allt det som du vill göra. Skillnaden mellan jakt- och utställningsvarianten är storleken och arbetslusten. En jaktgolden är i regel mindre och och har större arbetslust/arbetsbehov men det är absolut inte så att en uställnings inte vill arbeta. Har en själv, hon ligger gärna i sängen men är lika gärna med i skogen, går spår mm. Väldigt lättlärda och följsamma.

Jag har bara erfarenhet av en goldenkennel och den är jag nöjd med, Honeytaste heter den och finns i Skåne. När du letar golden ska du kolla upp HD-status på föräldrarna först.

Hade aldrig egen hund när jag var under 18 så jag vet inte, förmodligen skiljer det sig från ställe till ställe.

Skynda långsamt så går det fortare.

Aristarcos
0

Då du är minderårig, kan det nog vara bra om att du nämner att du kommer att besöka kenneln med någon av dina föräldrar iallafall så att de vet att dina föräldrar är med på att du ska köpa dig en hund. Oftast kan det vara rätt svårt att bedöma hur gammal någon är per telefon.

Tror det har diskuterats tidigare, men jag är osäker om någon kennel kan sälja en hund till minderårig, de som varit under 18 här har jag för mig haft sina föräldrar som ståendes för hunden, både på försäkringar och ägandet. Då du trots allt inte är myndig ännu.

Var beredd på att du kommer få rätt mycket frågor om bl.a. hur du kommer planera din framtid, studier,boende, fixa så att hunden inte blir själv för långa dagar, även i framtiden, efter studier är klara. Men jag tycker det låter som att du väljer en bra första ras, då ändå Golden är en arbetsvillig hund som är rätt lätt hanterlig !  Lycka till !