Acana/Orijen?
Hej!
HĂ€r kommer (ytterligare en đ) foderfrĂ„ga!
Idag ger jag min femmÄnadersvalp Taste of the Wild valpfoder. Pratade med kvinnan som Àger den lokala djuraffÀren hÀr i trakten och hon menade pÄ att dÄ Taste of the Wild anvÀnder grillat kött sÄ ansÄg i alla fall hon att det hade en lite för hög salthalt, varpÄ hon hade valt att inte ta in det fodret (detta med salthalten var faktiskt en nyhet för mig).
Hon rekommenderade mig istÀllet Acana eller Orijen, och hÀvdade Àven att dessa tvÄ fodersorter Àven gÄr att ge till katter (jag har katt, det var dÀrför det dök upp). Kan tillÀggas att mina katter idag faktiskt Àter Acana, fast dÄ sÀrskilt kattfoder.
Jag vet att de flesta hÀr inne inte Àr nÄgra föresprÄkare av torrfoder, men finns det nÄgon som Àr kunnig pÄ torrfoder som har nÄgra synpunkter angÄende detta?
Vilket foder Àr i sÄdant fall "bÀst", Acana eller Orijen? Orijen har en högre kötthalt, men förutom det? Och i jÀmförelse med Taste of the Wild?
Det finns kattmat i dem 2 mĂ€rkerna ja, men dĂ„ ska man köpa den för katt sĂ„klart đ
Till katt rekommenderar jag orijen och Acana ocksĂ„, samt Applaws, vilket Ă€ven finns till hund ocksĂ„ đ
Kan dessvÀrre inte för och nackdelar med dem till hund. Inte haft det till vÄran hund (skulle aldrig gÄ ekonomiskt) men fick hem provpÄse pÄ orijen,och hon Àlskade det
Medarbetare: SĂ€llskapskaniner, Support.
Vart ser man salthalten i taste?
#1 Enligt kvinnan i djuraffÀren gÄr det att ge bÄde Orijen och Acana hundfoder till katter. Just dessa tvÄ fodermÀrken dock, inte generellt.
#2 Det vet jag tyvĂ€rr inte đ€
#3 DÄ har hon fel, för det stÀmmer inte.
Finns Ă€mne i kattmaten som katter mĂ„ste ha som inte Ă€r nödvĂ€ndigt för hundar. SĂ„ katter ska Ă€ta kattmat helt enkelt đ
Annars kunde de ju haft samma till bÄda, men sÄ Àr inte fallet.
SĂ„ ge kattmaten till katterna, inte hundmaten đ
Tror inte det Àr nÄgot speciellt med just dem 2 mÀrkerna som skulle skilja frÄn andra ang det.
GÄr tyvÀrr inte att ge acanas/orijens hundfoder till katt, eller nÄgot hundfoder till katt över huvud taget dÄ de har olika nÀringsbehov. Det man brukar tala mest om och som Àr allra viktigast Àr att hundfoder inte innehÄller tillsatt Taurin, dÄ hundar kan syntetisera det sjÀlva medan katten inte kan det och behöver det tilsatt i fodret.
Ang acana/orijen sÄ anser jag att de tillhör nÄgra av de bÀttre fodren men tycker att de innehÄller lite vÀl mycket "tjafs" och onödiga grejer som de troligtvis bara stoppat i för att det ska se fint ut för mÀnniskan vilket jag tycker Àr vÀldigt konstigt. Om man lÀgger ihop allt "konstigt" lÀr ju det bli en ganska betydande mÀngd saker som hunden egentligen inte behöver.
Jag hÄller med #5. Jag skulle inte betala sÄ mycket pengar för sÄ mycket tjafs som acana och orijen innehÄller.
#5 Om minns henne rĂ€tt sĂ„ menade hon pĂ„ att katters taurinbehov tĂ€cks av dessa hundfoder. Hmm, men jag tĂ€nker att oavsett om detta Ă€r riktigt sĂ„ borde det finnas Ă€ven andra aspekter att ta hĂ€nsyn tillâŠ
Vad för "tjafs" i Acana resp. Orijen? NÄgot som Àr skadligt?
Förresten mĂ„ste jag sĂ€ga att det Ă€r intressant hur pass skiftande (och starka!) Ă„sikter det finns om hundfoder! NĂ€stan som att diskutera blandraser đ
#7 Om man tittar pÄ Acanas valpfoder finns inget tillsatt taurin över huvud taget vilket det inte heller ska finnas dÄ hundar inte behöver mer taurin, utan tillsatt taurin kan till och med vara skadligt för hundar om jag inte mins fel(sÄ dÀrför kan man inte heller ge kattmat till hund) SÄ det dÀr har hon antingen hittat pÄ eller missförstÄtt.
Jag kopierade deras innehÄllsförtÀkning för valpfoder och har understrukit allt det som jag tycker kan tas bort och som inte behövs. Men detta Àr alltsÄ min Äsikt! Och om nÄgot Àr skadligt eller ej vet jag inte. Jag sparade morÀtter och spenat som enda kolhydrater dÄ jag kan tycka att lite kolhydrater kan vara ok och att bÄde morÀtter och spinat Àr nÄtt som hunden kan anvÀnda sig av och som de kan fÄ vitaminer och mineraler ifrÄn :)
Chicken meal, steel-cut oats, deboned chicken, whole potato, peas, whole egg, deboned flounder, chicken fat, sun-cured alfalfa, chicken liver, herring oil, pea fiber, whole apples, whole pears, sweet potato, pumpkin, butternut squash, parsnips, carrots, spinach, cranberries, blueberries, kelp, chicory root, juniper berries, angelica root, marigold flowers, sweet fennel, peppermint leaf, lavender.
Sen innehÄller acana och orijen Àven cobb kyckling som visst Àr som kycklignarnas belgian blue och vÀxer till enorma storlekar pÄ otroligt kort tid(alltsÄ snabbare Àn vad "vanlig kyckling" som vi köper i affÀren gör vilket jag personligen inte tycker om att stödja.
#8 haha, ja verkligen! Jag sjÀlv har vÀldigt mycket Äsikter om foder och finns massa med mÀnniskor som sÀkert tycker tvÀrt emot vad jag tycker sÄ man fÄr ju helt enkelt ta det folk sÀger med en nypa salt, (Àven det jag sÀger;P) och sÄ bilda sig en egen uppfattning ocksÄ :)
#7 Det stÀmmer inte som sagt, hundfoder tÀcker inte det.
Kattfoder till katter helt enkelt đ Katter kan inte leva pĂ„ hundfoder.
Handlar inte om Äsikter osv utan ren fakta.
#6 SÄ mycket tjafs innehÄller det inte. Skitfodrena dÀremot innehÄller mycket tjafs. Men visst inte sÄ bra innehÄll som t.ex de flesta fÀrskfoder har, det hÄller jag med om, och det blir ju iregel billigare med att ge beroende pÄ storlek pÄ hund
#7 Nej, hon sa inte heller att det fanns tillsatt taurin, utan att dessa hundfoder innehÄller sÄ pass hög andel kött att det finns tillrÀckligt med taurin i dem för att tillgodose Àven katters taurinbehov. Jag tÀnkte gÄ dit nÄgon dag i helgen och prata med henne igen och frÄga lite mer utförligt, nu pratade vi bara pÄ telefon. Men hon verkade hyffsat pÄlÀst i alla fall.
Alla torrfoder innehĂ„ller vĂ€l mer eller mindre "onödiga" ingredienser i sĂ„dant fall kan jag tycka. Och hjĂ€lp vad jag kĂ€nner att jag inte Ă€r tillrĂ€ckligt pĂ„lĂ€st om just dessa ingredienser för att uttala mig, mer Ă€n att det "verkar" onödigt, men det kĂ€nns inte som ett jĂ€ttestarkt argument. Ăr skitsvĂ„rt detta med foder rent utsagt! Men, Ă€r det ett bra foder och vissa sedan tycker att det Ă€r onödigt dyrt, sĂ„ Ă€r det inget som direkt pĂ„verkar mig, det Ă€r ju Ă€ndĂ„ jag som ska köpa det đ
Cobb kyckling behöver jag kolla upp, inte heller nÄgot jag vill stödja :/
#12 LÀs #11. Hon kanske verkar pÄlÀst men just det stÀmmer inte.
Katter behöver Àta kattfoder just pga taurinen, hundmat kan inte tillgodose kattens behov av det. SÄ ge inte som sagt hundmat till katterna, inte ens dem fodrena.
#13 Nej nej, du kan vara lugn, de Ă€ter bara kattfoder och har alltid gjort, jag ville bara höra om nĂ„gon "nĂ€ringsexpert" hade mer bakgrund till hennes pĂ„stĂ„ende đ
Sammanfattningsvis sÄ spelar det alltsÄ ingen roll att detta foder har en mycket högre kötthalt (och dÀrav mer taurin), utan oavsett sÄ behöver man tillsÀtta ytterligare taurin i kattfoder.
#12 Ja absolut, de gör ju det! Och det Àr ju sÄ med torrfoder. Det mÄste innehÄlla minst 30% kolhydrater för att det ens ska gÄ att göra en torrfoderkula. Men dÄ kan man ju tycka att de ska försöka hÄlla den pÄ den nivÄn med. Nu stÄr det inte pÄ Acanas hemsida hur stor procent som faktiskt Àr rena kolhydrater sÄ dÄ Àr det svÄrt att veta.
Det man kan kan gÄ efter ang onödiga ingredienser Àr ju att hundar rent nÀringsmÀssigt inte behöver nÄgonting annat Àn animaliska produkter över huvud taget (se fediafs nÀringstabell för hund) sÄ det Àr ju ett argument för att inte ge kolhydrater alls, men sen kan ju hunden anvÀnda kolhydrater till saker sÄ dÄ kan man ju tÀnka att man kan anvÀnda det i begrÀnsad mÀngd. Men i stort sett alla de ingredienser som jag strök under Àr ju olika sorters kolhydrater sÄ det Àr ju ganska mycket.
Ang cobb sÄ sök bara "cobb kyckling" pÄ google sÄ hittar du massor direkt.
Det Àr verkligen helt omöjligt att vÀlja foder, haha! JAg försökte i ETT à R(!!!) att vÀlja och hade inte valt nÀr jag fick hem min hund sÄ nÀr hans mat frÄn uppfödaren tg slut började vi ge enbart fÀrskfoder och det fortsÀtter vi med. Men vi tÀnker att om vi nÄn gÄng skulle behöva köpa torrfoder skulle vi köpa standart dÄ det har fÄ ingredienser, har en del svenska rÄvaror och kÀnns bra. Men de har dock en del kolhydrater i sÄ det Àr ju inte det bÀsta heller och har inget valpfoder och har en lite för hög kalcium halt för valpar sÄ Àr ju inte optimalt för valpar.
#14 Jag Ă€r lugn đ Varit hela tiden đ
LÀste bara de första kommentarerna och inte de sista 10 typ.
Orijen har jag för mig vÀger in sitt kött fÀrskt("fÀrskt kött" "fÀrskt kyckling" "fÀrska Àgg") vilket Àr fusk- kötthalten blir 70% mindre dÄ fÀrskt kött innehÄller till 70% vatten. Torrfoder Àr torrt, inte fÀrskt ;)
Acana och Orijen har sÄ jÀkla mycket trams i sig och att betala de 7-800 spÀnnen för en massa bÀr och grönsaker kÀnns inte speciellt lockande. IsÄfall lÀgger jag pengarna pÄ Ziwi Peak.
-
Man ska alltid tÀnka pÄ att ha en sÄ kort innehÄllsförteckning som möjligt. Finns ingen anledning till att ha en lÄng innehÄllsförteckning till hund. Att tÀnka pÄ ocksÄ Àr att innehÄllet stÄr i fallande ordning, dvs det som det innehÄller mest av ska stÄ först och det som det innehÄller minst av ska stÄ sist, sÄ det Àr ju bra om det Àr köttprodukter högst upp.
Frukt, bÀr och kryddor Àr absolut inget som en hund behöver, sÄ det Àr otroligt onödigt och nÄgot som tillverkarna stoppar i antagligen för att det ska lÄta fint i mÀnniskans öron.
Ang taurin sĂ„ tycker jag det Ă€r vĂ€ldigt intressant att sĂ„ mĂ„nga sĂ€ger direkt att hundar och katter inte kan Ă€ta samma mat. Jag ska börja med att sĂ€ga att jag inte alls Ă€r insatt eller pĂ„lĂ€st ang torrfoder till katt och hund. Men jag vet att man alltid sagt att katter inte kan Ă€ta hundmat pga att det inte innehĂ„ller tillrĂ€ckliga mĂ€ngder taurin. Men om man kikar pĂ„ BARF sĂ„ handlar det ju om att katter mĂ„ste fĂ„ i sig tillrĂ€ckligt med hjĂ€rta för att fĂ„ i sig taurinet, men en hund kan ju Ă€ta precis lika mkt hjĂ€rta som en katt. SĂ„ visst borde det ju gĂ„ att ge samma mat till dom bĂ„da. Med det inte sagt att acana/orijen innehĂ„ller tillrĂ€ckliga mĂ€ngder hjĂ€rta för att tĂ€cka en katts behov, men jag tycker det Ă€r intressant att det avfĂ€rdas sĂ„ snabbt. Ăr det nĂ„gon som har koll pĂ„ den faktiska taurinmĂ€ngden i dessa tvĂ„ foder?
Medarbetare pÄ westernridning.ifokus
#17 Ska kolla upp Ziwi Peak lite nĂ€rmare đ
#18 Jag instÀmmer, vore intressant att höra lite mer underbyggda argument, om det Àr nÄgon som har koll pÄ detta.
För att lÀgga till en intressant twist kollade jag innehÄllsförteckningarna för Acana Wild Prairie (katt) och jÀmförde med Acana Wild Prairie (hund) - samma taurinhalt (dvs 0,2 %).
Men det finns sĂ€kert annat, förutom taurinhalten, som vĂ€ger in tĂ€nker jag, vore intressant att veta merâŠ
Har börjat med Orijen pĂ„ min valp, han Ă€lskar det och fungerar bra honom. Kan dock helt Ă€rligt inte sĂ€ga att jag mĂ€rker nĂ„n större skillnad nu mot nĂ€r han kĂ€ka Robur, möjligen har hans hysteriska Ă€tande försvunnit lite, som att han Ă€r mer tillfredstĂ€lld, bajsar inte lika ofta heller och fiser inte lika illa. Valde det efter mycket om och men efter att ha jĂ€mfört otaliga innehĂ„llsförteckningar och det Ă€r ett av fĂ„ som inte börjar med ris eller dyl som första ingrediens i vuxenfodretâŠ
Fick Àven en provpÄse Orijen till katt. Den ena katten Ät, den andra totalratade sÄ dÀr lÀr vi fortsÀtta med deras royal canin.
#11 Jag tycker att det innehÄller mycket tjafs. :) InnehÄllsförteckningen Àr alldeles för lÄng och fylld av ringblommor och kamomill och tjafs jag inte skulle vilja betala för.
Vilket blir billigare? Orijen/Acana eller fÀrskfoder och mot vad? Förstod inte riktigt.
Jag gjorde en jÀmförelse förut som jag kan slÀnga in hÀr nÀr vi ÀndÄ pratar kostnad. Kanske nÄgon kan ha nytta av den om man vill jÀmföra innehÄll och pris. Har rÀknat pÄ 20 kilo hund, och fÀrskfodret Àr rÀknat pÄ 2 % av vikten. TorrfodermÀngd rÀknat pÄ tillverkarens rekommendation. :) FrÄgan gÀrna om jag förklarat kasst.
Fodax Neutral (hel lÄda 20 kg): 400 g/dag. 20 kg/400g= 50 dagar. 350 kr/ 50 = 7 kr/dag.
Doggy original: 360 g/dag. 18 kg/360 = 50 dagar. 359 kr/ 50 = 7,18 kr/dag.
Standardt original: 250 g/dag. 13 kg/250 = 52 dagar. 459 kr/ 52 = 8,82 kr/dag.
Klass Normal (hel lÄda 10 kg): 400 g/dag. 10 kg/400 g= 25 dagar. 260 / 25 dagar = 10,4 kr/dag.
Nordic SP + (hel lÄda 16 kg): 400 g/dag. 16 kilo/400= 40 dagar. 480 kr / 40 dagar =12 kr/dag.
Taste of the wild: 220 g/dag. 13,61 kg/220 g= 61,86 dagar. 779 kr/61,86 = 12,59 kr/dag.
RC Medium Adult: 300 g/dag. 15 kg/300 g= 50 dagar. 639 kr/50 = 12,78 kr/dag.
VoH lax (hel lÄda 40 korvar): 400 g/dag. 20 kg/400 g = 50 dagar. 680 kr/50 dagar = 13,6 kr /dag.
JWB Lamb & Rice: 300 g/dag. 15 kg/300 g= 50 dagar. 739 kr/50 = 14,78 kr/dag.
Acana Lamb & Rice: 275 g/dag. 13 kg/275 g= 47,3 dagar. 749 kr/47,3 = 15,83 kr/dag.
Orijen Adult: 275 g/dag. 13 kg/275 g= 47,27 dagar. 849 kr/47,27 = 17,96 kr/dag.
Mush Vaisto (hel kartong): 400 g/dag. 6,4 kg/400 g= 16 dagar. 360 kr/16 dagar= 22,5 kr.
Ziwi Peak: 170 g/dag. 5 kg/170 = 29,41 dagar. 995 kr/29,41 = 33,83 kr/dag.
20 Det stÀmmer, sjÀlv ger jag med Acana till katten men han fÄr Àven annat mjaus mjukmat och rÄkost. Han tÄl inte fisk och jag har vÀl hittat ett par torrfoder till katter bla mjaus kattungemat som heter förÀldrar fritt och nÄgon variant av royal caning. Jag anser att rc Àr rena skiten dÀrmed ger jag inte detta, mjaus tja det Àr svenskt men sÀljs inte utan mÄste man specialtbestÀllas hur dumt som helst anser jag. Nu fÄr han inte mycket det tÄls vÀl sÀga men han Àr galen i torrfoder o dÀrmed fÄr han denna dÄ han tÄl den + att taurinhalten Àr som deras kattmat.
Jag gav hundarna innan jag börja gÄ över helt till fÀrskfodret orijen och jag anser detta foder Àr kanon.
#18 barf blir helt annat Àn torrfoder :) Samt att det Àr lite olika med sammansÀttning har jag för mig Àven dÀr :) #21 dyrt foder med tanke pÄ dess innehÄll ;) (RC alltsÄ)
Med tanke pÄ hundfoder till katt⊠Orijen kattmat har ju inte heller ngt tillsatt taurin, finns fler kattfoder som inte har det, dÄ det Àr tillrÀckligt med kött i fodret för att katten ska fÄ i sig ÀndÄ.
Orijen hundfoder innehÄller vÀldigt mkt kött och jÀmför man kötthalter i olika hund-kattfoder sÄ bör orijens hundfoder innehÄlla tillrÀckligt mycket kött för att tillgodose taurinbehovet hos katt.
Eller⊠đ€
Har börjat ge min fransk bulldog Acana pacific han Ă€lskar det Han tillgodogör sig detta bĂ€ttre Ăr mkt nöjd och inte mycket dyrare Ă€n andra foder
Ziwi Peak
Nu sitter jag och kikar lite pÄ fediafs nutritions rapport för hund och katt. Har inte kikat jÀtte noga Àn men en sak som Àr livsviktigt för katter Àr aminosyran argenin vilket om katten blir utan bara under en dag faktiskt kan dö av. DÀr Àr nivÄn för katt 1 g per 100 g torrsubstans mesans den för hund Àr 0.52 g per 100 g torrsubstans. SÄ det Àr ju nÄtt man bör titta pÄ att det i sÄ fall mÄste finnas dubbelt sÄ mkt argenin i hundfoder ifall msn vill ge det till katten. Ska kika vidare pÄ fediaf och se om jag kan hitta fler grejer :)
Hittade en till grej! Som vuxen kan hundar sjÀlva tillverka fettsyran arakidonsyra, de behöver bara fettsyran linolensyra i fodret. Men katter dÀremot kan inte tillverka arkidonsyra sÄ det mÄste vara tillsatt i fodret. SÄ dÄ mÄste man ju se att det överhuvud taget finns arkidonsyra tillsatt och att det Àr i tillrÀcklig mÀngd :) Edit: tittade pÄ acana Wild prarie(hund) och de har inte tillsatt arakisonsyra.
En av mina hundar har otroligt kĂ€nslig mage och har haft svĂ„rt att hitta ett foder (torrt som fĂ€rskt) som hon klarar. Det var sĂ€llan hon Ă„t nĂ€r man stĂ€llde ner matskĂ„len och ibland sĂ„g man att hon var hungrig men vĂ€grade Ă€ndĂ„. Det resulterade i att 1 gĂ„ng i mĂ„n har hon under 2 dagar spytt galla och det har lĂ„tit som ett kĂ€rnkraftverk i hennes mage. DĂ„ har hon fĂ„tt ris och fisk och blivit bra direkt och Ă€tit ca hĂ€lften av dagsintaget men nu efter 11Ă„r fick jag reda pĂ„ Acana Lamm & Ăpple och hon Ă€r som en helt ny hund!! SĂ„ Acana var ett vinnande foder för oss
29 men detta kan man tillföra genom genom köpa omega 3 och 6 eller har jag helt fel? GÀller Àven aminosyran argenin, nu undrar jag dÄ en sak jag som ger i grunden mjukmat och rÄkost vad kan man dÄ tillföra för minimera att katten knall o fall dÀr pga aminosyran argenin brist?
#31 ja det kan man :) ger du annat utöver bara hundmaten( alltsÄ kattmat och BARF) sÄ fÄr ju katten i sig tillrÀckligt med argenin, sÄlÀnge katten fÄr det kanske minst 2 ggr per dag, det Àr jag nÀstan helt sÀker pÄ! Men jag Àr ingen foderexpert, men har dock hört(men enbart hört, frÄn en fodereÄdgivare) att en katt kan bli dÄlig av att Àta en Ànda mÄltid utan argenin. Men hundmat innehÄller ju argenin om Àn i lite mindre mÀngd:) men mina argument var mest för att man inte ska sluta ge katten kattmat och enbart ge den hundmat vilket jag tror Àr vÀldigt farligt. :)
#24 yes, ena katten blev riktigt dÄlig för ett par Är sen och det blev en jÀvligt dyr historia sÄ dÄ fick vi dietfoder av RC av vetten, sen fortsatte vi med det (inte diet varianten men RC av bara farten utan att kolla igenom sortimentet) och har inte Àndrat eftersom de Àr pigga och med den finaste pÀls jag sett pÄ en katt. :)
#24 Vad Àr det dÄ mer Àn taurinmÀngden som skiljer? PÄ BARFsidan sÄ Àr det inte sÀrskilt mkt annat som skiljer i hur man utfodrar en hund mot hur man utfodrar en katt. Varför skulle det skilja mer med torrfoder Àn med BARF? Det handlar ju fortfarand eom kattens/hundens behov, och den Àr ju samma oavsett om den Àter BARF eller torrfoder.
#28 Arginin-mÀngden borde kunna tÀckas av ett Àgg om dagen om fodret inte Àr tillrÀckligt. Och det finns dessutom 2,1% Arginin i det Acana-foder som du pratar om i #29
#29 Arakidonsyra Àr omega 6 om jag minns rÀtt och det stÄr att det Àr minst 2,5% i det fodret frÄn acana du pratar om.
#34 Absolut man kan ju försöka kompletera ihop fodret för att det ska funka för katt, men det var ju inte det jag pratade om utan om man enbart ger hundfodret och ingenting mer :) Hur mycket Àr 2,1% dÄ? Det ska ju vara 1 g per 100 g torrsubstans och jag har faktiskt varken kapacitet eller lust att rÀkna ut om det stÀmmer, men vill du det vore det spÀnnande att veta om det var tillrÀckligt. :P
Om du tittar pÄ acana för hund och acana för katt sÄ stÄr det specificerat vilka fettsyror som finns med under omega 6. PÄ acana för hund stÄr det LA =linolensyra om du tittar pÄ acana för katt stÄr det LA och AA=arakidonsyra. SÄ dÄ drar jag slutsatsen att i acana hundfoder har de sett till att fodret innehÄller linolensyra och i foder för katt sÄ finns det bÄde linolensyra och arakidonsyra :)
Men visst, vill man nu ge hundfoder till sin katt sÄ kan man ju lÀgga till allt det som fattas i fodret och "göra" det till ett kattfoder om man vill. :)
#35 Ja du procent Àr ju andelar av 100 sÄ: 2,1% = 2,1g per 100g
#36 fast det mÄste ju vara av torrsubstans för 2,1 gram Àr pÄ tok för mkt för en hund dÄ den rekommenderade nivÄn Àr 0,52 gram sÄ det stÀmmer nog inte riktigt. :)