Internationell stamtavla?
Hej! Jag ska köpa en valp nu i veckan och jag har lite frågor ang stamtavla. Valpen har stamtavla men förädrarna är från ett annat land så stamtavlan är internationell. Är detta något dåligt? Jag försökte ringa skk men de har stängt idag.
Hej hej Har aldrig hört talas om ngt liknande :/ låter lurt tycker jag. Dom hade ju kunnat ha stamtavla från ett annat lands kennelklubb men en "internationell"-stamtavla finns inte.. skulle bli misstänksam om jag var du, kan mycket väl vara en smuggelhund. Skulle själv avvakta med köp tills man pratat med någon på SKK Mvh Sara
Fast om uppfödaren är medlem i skk och valparna är födda i Sverige får de ju svenska registreringsnummer och en svensk stamtavla även om föräldrarna är importerade. Vad har du valp för reg nr?
Sen beror det på varifrån valpen kommer. Om den kommer ifrån EU land, eller inte, om den måste ha rabies vacc. eller inte.
Internationell stamtavla existerar inte.
Om valpen är född i Sverige, borde den, om den är renrasig, vara registrerad i Sverige. (SKK)
är föräldrarna registrerade på SKK är det helt okej (då lagligt importerade avelsdjur) - om inte är det något lurt.
För att valparna ska registreras, så ska mamman vara registrerad på SKK (hon kan vara parad utomlands och då är inte fadern reggad där) - är även fadern i uppfödarens ägo ska båda vara reggade i SKK.
Hon sa att de har en stamtavla som är på engelska men att de är födda i lettland och där är de med i någon slags klubb (uppfödaren)
#5 Låter lurt, är valparna inte födda i Sverige ens?
Eller skall du importera en valp? Gör inte det om du inte har precis koll på hur det går till och vad som gäller för hundar från just det landet gällande registrering o.s.v.
Varför inte hitta en bra uppfödare där allt står rätt till som du känner dig bekväm med och litar på?
Har du inte hälsat på hos uppfödaren?
Skulle dra åt mig öronen, det låter inte helt renhårigt…
För att stamtavlan ska gälla här, måste du ha en SKK stamtavla direkt i handen inte få den efteråt, hade annars aldrig köpt en likande hund om jag inte fått SKK stamtavlan finns tillgänglig, lita inte på att få den i efterskott eller bara en utländsk stamtavla.
Hundvalpen kan dessutom sakna vaccinationer, kanske inte rabies fri, rävbandsmask m.m…
Det finns fler hundar….
Hittat en annons på blocket där de nämner internationella stamtavlor men inget om SKK registrerade. Hittade några till där de var internationella stamtavlor till, men där var hundarna redan SKK registrerade.
Är valparna födda i Litauen skall de ha en export stamtavla från http://www.kinologija.lt/ den skall du få när du hämtar valpen, du skickar sedan in den till SKK, stamtavlan får en stämpel o hunden ett svenskt reg.nr.
Men allt sånt har du väl haft tid att ta reda på iom att du bestämde dig för att köpa hund, välja ras osv…osv…osv.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#10 Lettland skrev ts att de är ifrån.
#11 Sorry:
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
TS Se upp med den här uppfödaren. Det luktar bluff och båg. Behöver inte vara det, men det känns lurt. Stamtavlan ska du ha samtidigt med valpen. Inte att dom skickar den och så vidare. Lyssna med skk INNAN du hämtar valpen. Dom vet hur det ligger till förhoppningsvis.
Och var medveten om allt det här kostar pengar. Exempelvis att regga om stamtavlan till svensk och så vidare.
Hälsning från en stor djurvän
KÖP INTE VALPEN!!!
Det importeras/smugglas hit massor av valpar från öststaterna. Vanligen är de uppföda på hundfabriker där mammorna paras på varje löp och får valpar tills de dör av utmattning.
Säljarna av dessa stackars valpar är ofta lenare än grädde i truten och har "svar" på alla frågor. En säljare som tar hit hela kullar eller många valpar ur olika kullar på en gång är med 99% säkerhet en hundskojare som man ska passa sig noga för.
Ska du ha en valp så kontakta RASKLUBBEN för den ras du är intresserad av och köp en valp från en uppfödare som följer rasklubbens riktlinjer!
Att köpa en billig valp från utlandet brukar bli både dyrt och tårfyllt när det visar sig att valpen inte är frisk och kanske måste avlivas. Försäkringarna täcker oftast inte heller en massa smörja som dessa valpar ofta har. Väldigt många av dem dör innan de har hunnit bli vuxna.
Ska du ha en valp, oavsett om den är renrasig och SKK-registrerad eller inte, så köp en SVENSKFÖDD valp där du har möjlighet att komma hem till uppfödaren och träffa mamma och syskon!
TS För ett tag sedan hade "Hundsport" skk,s tidning ett reportage om svarta hundar som blir vita. Dom kommer över hit från öststaterna med förfalskade stamtavlor och veterinärintyg. Och det är just dom du ska köpa valp ifrån om jag förstått det rätt. Det är likadant med nästan alla "räddade" gatuhundar som mår skit när dom kommer hit och skulle somna in för gott i stället.
Det är både tråkigt och ledsamt att försöka få dej att avstå från valpköpet. Men det som komma skall kommer troligen bli ännu värre. Och då har du även dragit på dej veterinärkostnader och betalat en hund du inte kan behålla.
Hoppas du fick tag på skk.
Hälsning från en stor djurvän
Tack så jättemycket för alla svar! Jag åkte aldrig ens och tittade på valpen. Hittade en annan uppfödare där jag var och tingade en valp igår :) ska hämta honom på söndag :D (han är 5 månader, därav det snabba köpet) Det känns jättebra! Så glad att jag inte gick på allt hon den andra sa, nu i efterhand kommer jag på mer och mer grejer hon sa som lät skumt
#16 bra :) vad är det för ras du ska köpa då ??