Ras för min dotter ?
Hej, det är nu så att jag ännu letar efter en hund. Men min dotter har velat ha en hund betydligt länge. Så, hon ska väl få en nu då hon har bevisat att hon klarar av en i över 2 år. Ni hjälpte ju mig oerhört mycket och väldigt bra hjälp. Så skulle uppskatta om ni kunde göra detsamma nu. Tack i förhand.
- Hunden ska vara smidig,lättlärd,arbetsvillig,Inte en '' jag älskar alla och allting'' attityd.
-Saker hon vill träna och om dom blir duktiga tävla i: Agility,Lydnad/Rallylydnad,Freestyle,Spår. Saker hon kanske vill hålla på med: Patrull.
- Övriga saker: Dogparkour,Frisbee
- Promenaderna blir sammanlagt per dag (Inlagt med kissrundor) runt 2 timmar. Träningen blir runt 1-2 timmar. Vissa dagar blir det ju förstås mera, men vi tar som minium ungefär nu.
- Medelstor hund, Runt 35-55 cm.
- Lätt pälsvård. Någon genomkamning i veckan, tvättning m.m.
- Inte mycket vakt.
- Inte mycket jakt, då vi inte jagar och hon vill kunna ha hunden lös på de flesta områden.
- En rätt så självsäker ras.
- Vi har hundvana allihop här i familjen.
- Inte en ras med en hel drös sjukdomar.
Kan vara att jag glömt massor nu, men det mesta är med. :)
Jag tänker på sheltie. 🙂
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Bichon havanieis passar på allt utom mellan stor. Det är dock olika min hund är 35 men hans syster bara 23.
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
Sheltie, bortsett självsäker delen då vissa /kan/ vara fega.
-
Hur var det med Lagotton, fortfarande intressant?
Kolla in vallhundarna, gärna boskapshundarna då de är lite mer självsäkra än fårvallarna. De flesta vallhundarna är reserverade mot främlingar med. :) Men om jag ska nämna en ras så tänkte jag på australian cattledog då jag läste. De är robusta men förvånandsvärt smidiga har jag hört.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Ni svarar snabbt må jag säga. 😃
#1 & #3 Sheltie har hon faktiskt kollat på, dock så varierar ju deras storlek och just rädslor rätt så mycket. Så hon är osäker med det.
#2 Hon vill inte ha en bichon ras, tycker dom är lite för ''mesiga''. Menar inget påhopp. Det är hennes åsikt.
#4 Jopp, går framåt hela tiden. Träffat några uppfödare och tittat på utställningar. 😃
#5 Hon ska kika på den. 🙂
Tänker också på Kooikerhondje, det kanske vore något?
-
#6 Kul, riktigt härlig ras om man får tag på en bra hund! :)
#7 Den tycker hon är intressant. Den är redan med på hennes lista! 😃
#8 Det verkar verkligen vara en underbar ras 🙂
Jag skulle nog säga Pudel, lagotto, kooiker eller kanske någon annan spaniel som engelsk springer spaniel 🙂 Det finns ju lite jakt, men det beror såklart på hur ni tränar den 😎
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Måste ju inflika att jag personligen sådär spontant knappast tycker att det låter som att kooiker, springer spaniel eller lagotto passar den här familjen.
Lagotton kräver en del pälsvård även som kortklippt, kooikern kan du få jakt i, och det kan du räkna med att du får i springern.
Du/ni vill hålla på med bruks. Då tycker jag att ni ska titta på brukshundraserna istället, de raser som är lämpade för den aktivitet ni vill kunna göra med er hund. Schäfer kanske är svår med agility, plus att den är rätt så sjuk, men annars kan den vara ett alternativ. En av de belgiska vallhundarna kanske? Pumi? Hovawart? Kelpie? Australian shepherd?
#12 Dom flesta kelpies är översociala + vakt. Något hon inte vill ha.
Medarbetare på brukshundraser.
Kooiker, är det inte de som brukar ha problem med höfter och överdriven reservation?
#14 Du tänker inte på tollaren?
-
#15 Nix, kooiker
Om jag skulle träna agility hade jag valt mellan dessa hundraserna: Sheltie, kooikerhondje, Papillon eller Australian shepherd.
Lycka till! :)
Aussie? :)
Västgötaspets?
Aussies har ofta en hel del vakt, Koiker låter bra när man läser rasklubbens beskrivning om hur de skall vara, har hört att det är mycket svårt att få tag på någon hund som liknar det idealet.
Cattledog är inget jag skulle ge till en ung flicka.
PON kanske? De kan hållas nedklippta.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#12 Nej, en Lagotto kräver inte mycket pälsvård alls om den hålls kortklippt, klipper min egen regelbundet och det är det enda jag behöver göra, ingen kamning/tovutredning eller något. Likadant med övriga Lagottos som hålls kortklippta.
Rasen skulle kunna fungera utmärkt, de har redan kollat in den en hel del.
Shelties brukar vara rätt trygga om man uppfostrar dem på rätt sätt och det är en otroligt lätt och mångsidig hund.
Med vänliga hälsningar My!
Kolla gärna in min instagram mysvensk där ni kan följa mig och min hund!
Tollare, Mudi, chinese crested, pon, Mittelspitz? :)
Japp, både kelpie och aussie (plus flera andra ur rasgrupp 1) har vakt i sig, det kanske jag borde ha nämnt!
Samtidigt som jag upplevt det som så att "normala" individer inte är så vaktiga att det ger problem eller blir jobbigt för ägaren.
Vår el har nu varit borta i 3 dagar. Så vi har fått leva som förr. Nej men. 😃
Vi överlevde, det har vi bevis på. Kooiker är som sagt med på hennes lilla lista. Lagotto är som Teddies matte säger redan med på hela familjens lista. Sheltie har hon nu fått mera intresse för.
#23 Tollare kräver väl rätt så mycket mer än detta ? Eller har jag fått allt om bakfoten ? Mudi är väl rätt så ovanlig ?
Hon gillar inte nakenhundar, så den ramlar bort tyvärr. Mittelspitz har hon tittat in.
Men ursäkta nu, men vad är Pon för ras 🤐 😃 ?
Tollare tillhör raserna som är för vackra för sitt eget bästa, liksom Aussies o Berger des Pyrénées. De beskrivs ibland som retrievervärldens BC. Kolla på Krokasmedens ifall rasen kan vara något för dotra.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.