Beteendeförändring?
Har två siberian huskys. Den ena är 17 månader och den andra 9 månader. Båda tikar.
De har alltid fungerat bra ihop, de kan ha rykt ihop någon gång om något ben eller liknande men aldrig något riktigt slagsmål egentligen.
För lite mer än 3 veckor sedan började den yngsta tjejen löpa (hennes första löp) och i början märkte vi ingen skillnad på henne. Lite senare blev hon enormt gnällig, men inte mycket mer än så. Nu har hon för en vecka sedan ungefär slutat blöda, men hennes humör har blivit heeelt åt skogen nu de senaste dagarna. I fredags gjorde hon utfall mot den äldre tiken och de hamnade i ett slagsmål. i hann sära på dem efter bara max 5 sekunder. men under den tiden hann den yngsta få sig två ytliga sår (men som ändå blödde en del).
Emellan åt så leker de ju, sen får hon bara nog och blir istället arg. Hon "vaktar" soffan när vi liiger där på kvällarna och vill inte att den äldre ska komma i närheten, då morrar hon och blir ARG
Vad sjutton beror detta på???? Är det bara hormoner sen löpet eller har hon blivit helt beteendeförändrad?? :( Huskys ska ju funka ihop tycker jag!!!
Inte helt ovanligt att "syskon" i ungefärålder råkar i luven på varandra när könsmognaden kommer. hormonerna är ordentligt i omlopp på löptikar och så även efteråt.
Inte alla huskeys fungerar ihop heller och framförallt inte när dom är ungefär lika gamla och samma kön tyvärr.
Sorry - dom är inte i helt samma ålder, men båda är unghundar.
Kan ju vara mycket hormoner som spökar och som hon inte riktigt vet hur hon ska hantera ännu. Det kan vara påfrestande för huvud och kropp vid könsmognad och ännu värre vid löp då hormonerna skjuter upp i taket. Låt höglöpet gå över och se hur de utvecklar sig. Vissa kan ju ha riktiga humörsvängningar vid löp/mens! Jag är en av dom ;) haha
Enkelt svar! Könsmognad, hormoner i kroppen, löp (höglöpet träder ju in efter blödningen).. det kan slå slint i skallarna på vovvarna och dom utvecklas enormt när dom är runt året liksom :) Min hund är inte alls den hund hon var som valp (hon är 16 månader) utan hon är mer kaxig, skällig, självständig och ska prova saker hon inte får göra.
Det är nu du ska styra med en järnhand (och maaassa kärlek såklart), för det är nu du måste vara stenhård mot regler och uppfostran så allt går åt rätt håll så att säga! :)