http://www.norskbuhund.com/Rasinfo.html
Sök lite på google med :)
Läst där :) Menar mer personliga :)
Har en kusin som har en, verkar vara som en spets i allmänhet :)
Finns jakt i dem helt klart, men rätt lugn och fin inomhus, det lilla jag hann se av kusinens buhund sist.!
Helt underbara hundar, en av mina favorit raser bland spetsarna 😃 Lätt till skall, men i övrigt så jätte fina hundar, jätte lugna inomhus, och super mycket energi utomhus 🙂 Förstår inte hur denna ras inte kunde bli så populär, verkligen jätte fina! Min farmor och farfar har en och vad hon gillar mest är barn och att leka med andra hundar 😊 Hon funkar med absolut vem som helst, men kan bli lite slö de varmaste sommardagarna med all denna päls som behöver en del skötsel 😂
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Okej. Jag har bara träffat en 2-3 gånger korta stunder innan den gick bort. Men ska till en uppfödare i närheten i morgon med 3 st för att få en större bild av dem. Storleken är super och jag är såld på spetsens kropp. Dem ska inte kräva enormt mycket av ägaren. Och vill inte ha en som är reserverad mot andra människor. :) Tror jag äntligen hittat min ras :)
Norsk buhund kräver visst av sin ägare, jag har läst och hört att det är en mycket aktiv hund, även reserverad.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jasså de har inte jag läst att den ska vara. Visst aktiv men inte lika krävande som bc och dem
Väldigt vänlig, men inte så reserverad. Visst, den är absolut inte som en spaniel som "MÅSTE" ha någon som rör dem hela tiden (och annars förföljer och gör allt för att få uppmärksamhet), utan mer "hej!!" svansvift, glad hund, och sedan struntar dem i en. Vill de inte bli klappade så går de ifrån, inget mer med det.
Måste hålla med om att det är en jätte fin ras, helt perfekt igentligen - förutom att de har lätt till skall, men det får man räkna med om man skaffar spets 🙂
Jag Har idag varit hos en uppfödare med 3 st buhundar och har blivit helt såld på dem.
Tycker ni att dem skulle kunna passa i en lägenhet i en storstad och någon som vet om de går att dämpa skällandet.
Jag tror iaf att de ska gå att träna bort en del av skallet. Och även att mycket av aktiveringen görs ju utomhus och promenaderna görs helt ute.
Vad tycker ni?
Tussi (som en norska buhunden heter) skäller kanske nån gång när hon ser någon hund i fönstret eller om hon ser ett djur på tvn, inte annars. Och hon slutar direkt när man säger till så det är inte så farligt alls 🙂 Vill man kan man ju träna ännu mer så att hunden aldrig skäller, men det bestämmer man ju själv, annars kan man gå på grundkurs och fråga om de kan hjälpa en där 😃