Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2872 ggr
TinaH
0

Vems ansvar är det?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag brukar har Tyson i koppel, som inte är så långt så han kan nå cykelvägen ca 2,5 m framför, utanför ytterdörren på framsidan en stund då och då,vi bor ju i radhus.
Så får han ligga och titta på folk, ibland får han ett mummsigt ben.
Vi har tomt med, mendet kan vara bra med lite byte ibland.
Han ligger bara stilla och njuter av omgivningen och är stilla i allmänhet och hälsar på folk som går förbi, jag har dörren öppen så jag ser allt som händer utan för.
vi har tyvärr inget staket där, men det är plattor och dem tillhör den som bor i LGH.

Men så hände det så här idag.
Jag satt här, inne vid min dator.
Dörren var öppen ut, men komposter grinder var för och Tyson inne.
Ett tu tre så står det en blandis rottis, precis utanför dörren på min tomt, och Tyson skallade till givet när han fick syn på detta.Ägare kom 2 meter efter åt och bara sa "oj,san så får du inte göralilla vännen kom nu här så går vi". En kvinna i 40-års åldern, hon höll bara i öglan på kopplet åssså, så det var nästan så att hon "tillät" hunden att göra som han gjode.

Nu bara tänker jag.

Om jag hade haft Tyson ute på framsidan, i sitt koppel och han hade legat där, och denna hunden hade kommit, och gått in på våran tomt,
och Tyson hade legat där och den andra hunden gått fram till honom och bitigt Tyson.
ja jag leker bara med tanken.
VEMS ansvar är det?

Jag resonerar så att det måste vara den hunden som går förbi som inte har på min tomt och göra, dens ägares ansvar.
Tänker jag rätt eller fel?

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Vattnadal
0

Den som äger hunden som skadar den andra, får betala. Om din hund är kopplad på sin tomt och en annan hund går in till honom och biter, betalar dens ägare. Går den in i smama situation och blir biten av din hund, betalar du, om den ägaren är fräck nog att anäla dig. Illa, men så är det!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Karmatarerskanise
0

HAr för mig att det fanns en tråd om det innan och det är ditt ansvar.

Eftersom det är din hund som isf skadar den andra hunden.

Låter sjukt men har för mig att det var så det ligger till.

Liss
0

De är alltid hunden som biter's ägare som är skylldig. Tror de var så..

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

kerstinjoh
0

Jo så är det.

Får jag ett inbrott och Alfons biter tjuven så blir jag ersättningsskyldig. Tokigt, men sant!

TinaH
0

Hera….

min hund ligger ju bara stilla på sin tomte fast bunden och det kommer in en hund och biter honom….

Mvh TinaH

TinaH
0

Men andra hundar har väll inte på hans revir och göra?!?

Mvh TinaH

kerstinjoh
0

Må vara att det är Tysses revir, men det tar lagen ingen hänsyn till.

Vattnadal
0

Blir din hund biten, är det deras fel, blir deras hund biten, är det ditt fel. Hundägare har totalt ansvar. Bra ibland, dåligt ibland!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Karmatarerskanise
0

Ja, biter den andra hunden din hund är det den andra ägarens fel. Men jag trodde du menade att din hund gjorde ngt.

Lotta
0

Håller med dom andra….fruktansvärt knölig lag.

TinaH
0

men om den andra hunden går in på  vår tomt biter, och tyson biter efter åt i självförsvar?

Mvh TinaH

Faxlin
0

Då kan ni anmäla varandra. ;-) *Så får du stå för skadorna som din hund ställt till med och den andra får stå för skadorna som dens hund ställt till med.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

HannaM
0

och vad skulle hända om hunden ligger kopplad på tomten och en annan lös hund springer in och dom ger sig på varandra?

Sara40
0

Strikt hundägaransvar är alltid strikt hundägaransvar - du betalar för skador din hund orsakat och annan person betalar för skador dess hund orsakat. (Sedan i praktiken kanske man kommer överrens om att stå för skadorna på sin egen hund var och en i vissa lägen som i t ex #13, men som sagt så säger inte lagen).

Hämtat från SKKs hemsida;"Vad innebär strikt hundägaransvar? Vilka skyldigheter har jag om min hund råkar i hundslagsmål?

En hundägare har alltid strikt hundägaransvar, dvs Du är alltid ansvarig för vad Din hund företar sig oavsett om hunden har blivit provocerad eller ej.

Ett exempel: Du har Din hund lös på Din tomt. Tomten är inhägnad men plötsligt kommer en främmande hund in på tomten och det blir slagsmål. När slagsmålet är över visar det sig att Din hund inte alls är skadad medan den främmande hunden har fått några bitsår. Som hundägare är Du i detta läge skyldig att ersätta den andra hundägaren för eventuell veterinärvård, trots att den främmande hunden faktiskt inte har på Din tomt att göra!

Om Din hund råkar i slagsmål med en annan hund så är Du alltid skyldig att ersätta den andre hundägaren för eventuella skador som Din hund orsakat. Detta gäller oavsett vem som kan anses ha varit vållande till slagsmålet. Den andre hundägaren är naturligtvis lika ansvarig för sin hund och måste således ersätta Dig för de eventuella skador Din hund har ådragit sig."

zeretki
0

Tyvärr är det så, som #1 #4 och #14 skriver. :( Helt galet!

Karmatarerskanise
0

Borde bli ändring på den lagen. Alla har väl rätt till att försvara sin egen tomt!

TinaH
0

ja jo att jag ska betala för det min hund gör är ju en självklar het…..=)

Mvh TinaH

Faxlin
0

#16: Har jag tyckt länge. Men det fungerar tyvärr inte så.

Audiatur et altera pars

Lotta
0

Det är en tvärsjuk lag….måtte dom göra nått åt den snart. Usch ni förstår om en jättehund skulle hoppa in till oss…då vart det inte bara skador utan hon dog nog. Men då kan jag lova att dom fick stoppa mig i fängelset när jag var klar Skrikandes

Malin-A
0

ja man borde ha rätt o försvara sin tomt…

Dobben
0

jag tycker det låter rätt knäppt O.o om den andra hunden är på någon annans tomt så är det ju den hundägarens "fel" om hunden blir biten…

Har hört att om det däremot är ägaren till hunden som blir "anfallen" som försvarar sin hund, så den andra hunden får skador, så blir man inte ersättnings skylldig, för skadorna och så… sålänge det inte är hunden som skadar den andra. Tänkte inte så mycket på det då, men undrar nu om det verkligen är så ?

Faxlin
0

#21: Så länge man inte använder mer våld än vad nöden kräver så klarar man sig utan att behöva ersätta skadorna en sådan gång. Så där har du rätt.

Audiatur et altera pars

Dobben
0

#22 okeej, bra att veta… så vi får försvara oss men hundarna får inte göra det ? O.o
lite konstigt… fast det skulle ju kankse också vara väldigt lätt att säga att hunden bara försvarade sig. Det kan ju bli väldigt fel vilket som

Karolina.
0

Man har alltid ansvar för vad sin egen hund gör.

Alex
0

Fast sen kan man ju tänka på att man kan anmäla den andra ägaren för att ha sin hund lös.. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Izabell
0

Har i sommar fått nya grannar som har två hundar (New Foundlands). Dessa hundar är titt som tätt på våran gård och jagar våra katter. En dag kom min kompis gående med sina två hundar för att hälsa på oss, intet ont anande. Plötsligt kommer dessa hundar rusande i 200 knyck varav den ena öppnade käftarna mot min kompis tik Ägaren måtte snart vara klar för VM i friidrott som han får rusa efter dessa hundar. Än så länge har det inte hunnit hända något allvarligt, men varför måste det göra det innan han fattar att han måste ha dem kopplade. Till att börja med hade vi en öppning i vår gärdsgård men den blev vi tvungna att stänga igen pga, dessa hundar. Men det hjälpte inte speciellt mycket, nu kommer de nerifrån åkern i stället! Ska iveckan ta över en släktings hund och då vill man verkligen att allt ska stämma från början, har inte tänkt få henne skrämd av dessa bestar! Det här är nog ett rätt så vanligt problem tyvärr. Vill helst inte behöva gå så långt som till en anmälan. Vad tycker ni andra?

SaraC
0

#26 Har du pratat med grannarna?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Izabell
0

Jamenvisst! Men ägaren tror att det ska bli bättre framöver.

AnneN
0

Vad är det dom tror ska bli bättre?

Dom är skyldiga enligt lag att hålla koll på sina hundar så dom inte kutar in på andras gårdar hur som hellst!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[helenal]
0

vad är de för hund du ska ta hand om?=)

Izabell
0

Det är en nio år gammal dalmatinertik. Till att börja med så blir det till att ta henne på prov och se om det funkar för henne att flytta ifrån sin familj och sin hundkompis (som också söker ett nytt hem!). Våra katter är inte vana med hund så det blir lite spännande….. Någon som har erfarenhet av detta? Hunden däremot är van vid katter.

AnneN
0

Att introducera en hund med katterna brukar kunna ta lite tid även om hunden är van vid katter så kan det ta några veckor innan katterna har accepterat den nya familjemedlemen helt

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

KickanLilja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har smama problem med en grannhund som ni har. Den hunden biter efter min hund (har även bitit henne en gång) men ägarna bortförklarar det med att "han vill ju bara leka"…

Vi köpte Udda för 4 månader sen (hon var då 10 månader) och då hade hon aldrig sett en katt. Men eftersom vi då bodde i lägenhet med 2 katter på nära året var de tvugna att vänja sig vid varandra. I början var det mycket fräsande, men idag är de bästa vänner. Katterna stryker sig mot henne och Udda tvättar dem =) Så söta så.

Enda problemet med hund och katt, katterna tar hem råttor och fåglar som de sedan ger till Udda (de lägger dem framför henne och går därifrån) så man får passa vad hon äter för äckel :P

Izabell
0

Ja, det blir spännande att se hur det kommer att funka i synnerhet med vår huskatthona som är den äldsta katten här hemma och den som har högsta rangen. Angående mina grannar och deras lösspringande hundar, så kan jag nu berätta att dessa är numera kopplade större delen av dagen. Tror faktiskt att grannarna på andra sidan som inte har något staket mot ¨hundfamiljen¨ gissningsvis har klagat. Det är ju inte bara detta eviga rännande på andras tomter som irriterar oss. Hanhundar har ju som de allra flesta vet ett stort behov av att märka revir, vilket dom har gjort här hos oss massor av gånger. Droppen var ju den kvällen när dom efter att ha jagat vår ena katt in under altanen fortsatte med att utforska tomten och BÅDA TVÅ dränkte vår skogishonas löplina med sitt kiss. Tack och lov var hon inom hus men linan låg ihoprullad utomhus vid stugknuten. Gissa om jag var förbannad! Jag formligen jagade hundarna hem!