Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2529 ggr
1028
0

Valp på flygplan.

Jag ska hämta en valp i Stockholm,bor själv i Umeå, jag tänker alltså flyga med valpen, tar ca 1 timme. Nu är min fråga , är det någon som har haft en liten valp som flugit. Jag har kollat med flyg, och man får ha valpen i en särskild väska,( den jag har kollat på, är en sherpabag, den är rätt dyr, finns det något alternativ alltså väska) Alternativet istället för att flyga är tåg, men då tar det så mycket längre tid. Skulle vilja veta om det är kan vara jobbigt för en liten valp att flyg. Man får ha den inne i kabinen när den är liten. MVH A_C

LinaK
0

Jag har ingen erfarenhet av valp på flyg, men ett tips är att kolla på blocket, tradera och sånna hundprylar säljes/köpes på facebook. Där kanske du finner en sådan väska som är billigare men i begagnat skick 🙂

Lycka till med din valp!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Maja2
0

Jag har flugit med liten hund, och när man väl kommit upp i luften, har jag då aldrig varit med om att någon nekar en att åtminstone ta upp väskan i famnen. Facebook är fantastiskt såna här gånger, finns det någre hundgrupper, hundträningsgrupper osv i den stad du bor, som har grupp på fejjan? Fråga där om någon har en väska att låna ut.

Hiro
0

Jag flög och hämtade min valp i Stockholm i januari i år då var hon strax över åtta veckor gammal. Hunden får max väga 8 kg (om jag mins rätt) och den måste vara i en godkänd bur vid fötterna i kabinen under hela resan dock så ringde min pappa till flygbolaget och frågade ifall en kattbur från dollar store dög och det gjorde den så om du kolla in en billig och sedan ringer och frågar ifall den skulle funka så går det säkert bra. Du får inte ta ur valpen då den är i flyget.
Det kostade extra 50-150kr om mitt minne stämmer… Du måste ta ut valpen vid tullen och bära valpen igenom medans buren körs igenom röntgen apparaten… Hm vad kan jag mer säga? Alla kommer att vilja klappa valpen…

Maja2
0

#8 Nej, det behöver inte vara en Bur, det räcker med en IATA-godkänd väska. De gånger jag rest med liten hund, har åtminstone JAG fått lyfta upp väskan i famnen, reste mellan Arlanda- Umeå :)  Med Norweigian kanske jag skulle tillägga :)

Hiro
0

#4 Ja det glömde jag, jag fick inte lyfta upp buren den skulle vara på golvet. Jag reste mellan Stockholm ännu mer norrut haha

Maja2
0

#5 Reste du med Sas eller Norweigian?   Tänkte bara att eftersom Ts ska flyga just till Umeå, och jag åxå gjorde det, så kan det ju vara samma sak :)

Maja2
0

Jag menar, handbagaget (som hund i väska räknas som) ska ju placeras på golvet under sätet framför dig, under start och landning, sedan får man ta upp väskan om man vill

Hiro
0

#6 Sas

#7 Jag tror inte jag fick lyfta upp min bur, den andra som var på planet med sin valp gjorde inte heller det

Maja2
0

#8 Ok. Jag har de tre gånger jag flugit med liten hund i väska, mellan Arlanda och Umeå med Norweigian, fått lyfta upp väskan i knät efter starten, och fått ställa ner den igen vid landning.

Hiro
0

#9 Okej, men det är väl bara olika hos Sas och Norweigian