Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1118 ggr
Ell
0

Aggressivitet kring mat

Nu har jag en liten fundering igen och söker lite råd och tips. Min valp, nu tretton veckor, har en tendens att bli lite aggressiv mot vår andra hund om det finns mat i närheten. Dock inte mot oss. Hon vaktar och snor mat, låter inte den andra hunden komma fram till sin mat mm. Vi övervakar självklart alltid detta men funderar hur vi kan lösa det mer praktiskt i framtiden. Enligt uppfödaren fanns det alltid mat framme så det har inte varit konkurrens kring maten tidigare men hon äter ju hur mycket som helst så det funkar inte riktigt här. Dessutom ska hon ju inte ha vuxenmat som vår andra hund. Hur hanterar man detta bäst? Alltid ha dem åtskilda när det vankas mat? Det känns lite komplicerat kan jag tycka. Hur fungerar det hos er med fler än en hund?

Sugar Mist
1

När det vankas BARF blir min aussie helt till sig och vaktar det emot pudeln, vilket gör att Opsis(min aussie) får sin mat i vardagsrummet och Penny(Pudeln) får sin mat i köket, simplare blir det inte.

-

WildaE.R
2

Något man själv kan göra för att få bort det beteendet är först att skilja hundarna när de äter, sen under tiden hunden äter går man själv förbi och Lägger i en godbit i matskålen så att hunden lär sig att ingen vill sno min mat, successivt kör du ner handen i matskålen och lägger en godbit Och till sist kan du plocka upp matskålen och ge en godbit. Sen kan du sätta den ena hundens mat på olika ställen i samma rum och göra samma sak till båda hundarna och se om det ger resultat.

LinDajSon
1

Det kallas resursförsvar. Att "visa hunden att ingen kommer ta dens mat" gör man bäst genom att helt enkelt låta den äta ifred. Att störa den genom att stoppa dit godis eller hålla på och peta i maten kan bli provocerande istället för avdramatiserande. Låt den vara, separera hundarna när de ska äta, lämna inte godsaker framme så att de får något att bråka om. Absolut enklaste och tryggaste sättet att undvika matbråk. :)

WildaE.R
0

Det är självklart att man måste veta vad man gör vid en sån här sak, men den funkar, kan ja lova!

Ell
0

Ingen av hundarna är aggressiv mot oss, enbart mot varandra. Tack för era svar, då får vi fortsätta skilja dem åt. i en perfekt värld hade det varit mysigt att kunna ge dem varsitt tuffingen samtidigt men jag får väl fortsätta drömma. ;)

MittHundliv
0

Eftersom lilla hunden inte är så gammal än så antar jag att ni inte haft den så länge heller. Valpen kommer förmodligen att sluta vakta intensivt när den litar på den andra hunden mer. Sen att vakta sin mat om en annan hund kommer fram är bara naturligt.