Hund i bur
Är det ok att stänga in en hund i bur, när man åker hemifrån?
Nej, det är inte ok enligt lag.
Nej, som #1 säger inge lagligt och inte schysst mot hunden
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
Nej, får man inte ens göra när man är hemma.
Och jag personligen tycker inte det är OK bättre i ett rum i så fall om det är kortare tid.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
OK, tack för svar. Var lite osäker. Diskuterade med en som tagit med sin hund hit från USA. Jag vet att det är ganska vanligt där över att ha dem i burar, men sa till henne att det nog inte var tillåtet här i Sverige.
Ja, personen i fråga har sin hund i bur när familjen åker hemifrån. Finns det någon sida där man kan läsa att det inte är ok i Sverige?
Då gjorde jag mao rätt i att inte sälja katt till henne. 🙂
Hund i bur – vad gäller?
Får man ha sin hund instängd i en bur hemma? Svaret är rakt och tydligt: Nej, det får man inte, inte ens i två minuter, då bryter man mot lagen.
När du har fått hem din valp är den åtta veckor fyllda och räknas enligt lagen som en ”hund”. Då gäller följande:
- Det är förbjudet att hålla hunden i bur inomhus – om burens dörr inte är borttagen helt och hållet. Att ha burdörren öppen räcker alltså inte.
- Det är förbjudet att hålla hunden i en ”lekhage” av fyra kompostgaller eller liknande – att det inte finns något tak på ”buren” spelar ingen roll.
Många hundar uppskattar en egen plats, en inomhuskoja, men då ska hunden själv kunna välja om den vill vara där eller inte. Fyra kompostgaller är en för liten hage, men du kan alltid skapa en större hage eller ”box” för hunden. Hur stor den då måste vara beror på hundens storlek och på hur många hundar som ska dela på utrymmet. För mer information, klicka på länken nedan.
Bunden inomhus och i trädgården
Det är som vi konstaterat inte tillåtet att stänga in hunden i en bur, och det är inte heller tillåtet att hålla hunden kopplad inomhus. Utomhus får du ha din hund bunden maximalt två timmar per dygn. Valpar under 6 månader får bara vara bundna under kortare stunder. Det går bra med löplina, men uppbindningen ska vara säker, så att hunden inte kan skada sig på den. Du kan också ha hunden i ett större inhägnat område, en rastgård av något slag, men tänk då på att det finns regler för hur stora de ska vara (se nedan) och att det måste finnas platser för hunden som kan ge både skugga och sol samt skydd mot vind och regn. I en rastgård ska det även finnas en utkikspost i form av en upphöjd liggplats. Liggplatsen ska vara minst 0,5 meter hög och vara så stor att varje hund kan ligga ner i naturlig ställning. Små raser eller hundar med nedsatt rörlighet ska ha landgång eller trappa om de inte förmår att hoppa upp själva.
Undantag från burregeln
Det finns undantag från burregeln, exempelvis för sjuka hundar som kan behöva lugn och ro och ordineras ”burvila” av veterinären. Men då måste du som ägare skriva till Jordbruksverket och få dispens, annars är det ett lagbrott. Speciella regler gäller också för transport av hundar, för djursjukhus och djurkliniker, tikar med valpar och när hundar är med vid jakt. (Vid jakt gäller burförvaring max åtta timmar under ett dygn om hunden rastas minst var tredje timme.)
Även vid utställning, prov och tävling (och träning inför tävling) är burförvaring tillåten, både för att underlätta praktiskt för dig som deltar och för att hunden ska ha en egen och lite tryggare plats bland alla okända människor och hundar. Men då ska buren vara täckt på minst två sidor samt att hunden ska rastas minst varannan timme.)
I samband med transport får hundar förvaras i bur, förvaringen får dock inte överstiga tre timmar då bilen står stilla.
Läs mer
Om du vill veta hur man exakt formulerar sig i texten, se länken nedan till Jordbruksverkets föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt (SJVFS 2008:5).
- SJVFS 2008:5 – Föreskrifterna i sin helhet
- Så sköter du din hund – Jordbruksverkets webbplats
Tack Maja2. Får vidarebefordra det till henne.
Hundar uppföda i utlandet som är vana att bo i burar kan bli stressade och inte riktigt veta vart den ska ta vägen när de inte finns en bur åt den. Därför kan en del hundar må bra att få kunna välja buren när den vill, tills den lärt sig att vara en hund.
#7 Men att stänga in hunden i en trång bur medan man är borta är inte alls snällt. Då kan man sätta buren i ett rum och ta bort dörren, så får hunden välja själv.
-
#7 Ja, att hunden kan ha en bur där den väljer att vara, är en helt annan sak. Visst får man ha en bur till hunden, men man får inte stänga luckan. Om hunden självmant går in och lägger sig, med luckan öppen, då är det helt ok :)
#7 Då kan man ju ha en bur i rummet, utan lucka, så kan hunden välja själv om den vill gå in där eller ej. (Som #9 sa)
#9 Man måste dock ta bort luckan, hjälper inte att ha den bara öppen.
#10 Den formen av civil olydnad kan jag faktiskt tycka är helt ok, huvudsaken man inte stänger in hunden. Man kan binda upp luckan tex, om man smidigt vill kunna använda buren i bilen. Tror inte att man skulle kunna rent juridiskt bli skyldig i det fallet.
#11 Ja det tycker jag med, skrev bara vad lagen säger inget annat 😉
Vart har jag sagt att man ska stänga in hunden!!!!??
#13 Vem sa du till?
Din text går dock att tolka på mer än ett sätt, du har inte skrivit rakt ut att hunden ska stängas in.
Jag läste det #5 skrev och reagerade eftersom det är ju många (inte jag) som har valpar i såkallade valphagar, men då är det ju inte lagligt? Menar då valpar som hämtats (8 veckor å uppåt).
#15 Beror på hur stor valphagen är, står att de får vara i inhängat område, så har man bara efter lagligt mått där, är det OK.
#12 Vad lagen säger, det vet jag, eftersom det var jag själv som länkade :) Men ibland kan man, även med lagens goda namn, tumma, och ändå hamna inom lagliga gränser :)
#17 Jo jag vet att du länkade 😉 Du som nog missuppfattat migg syfte/mening känns det som.
Ja ibland får man tumma lite, det gör alla på något vis, men ändå bra att förtydla det 🙂
#18 ahaa, men då skulle du nog inte syftat till mitt inlägg, utan rent allmänt. ;)
#19 Jag syftade till ditt inlägg (#9) eftersom du skrev att man kunde ha luckan öppen, så ville bara förtydliga att man igentligen inte enligt lag får det, ifall någon inte läste det du länkade till 😉
#20 Jo, jag hoppas och tror att de flesta, även de som läst och kan lagen, Vet och förstår att man knappast åker dit för något om man har luckan öppen, dvs inte stänger in hunden.
Likväl som man inte får köra för fort, men polisens laserkamera har 10% felmarginal, och man inte får köra bil alkoholpåverkad, men du får lika fullt blåsa under 0.2 promille :)
Det blir bara mer och mer skrattretande att gå in på den här sidan…
#22 Blir mer och mer skrattretande att läsa dina totalt onödiga kommentarer 🙂
-
#22 Fniss …. du deltar ju åxå i tråden :) Äh, kom igen och var med i diskussionen istället :)
En del djurskyddskonsulenter går strikt efter sina "pricka av papper" och kan slå ner på att man överhuvud taget har bur med grind, som inte är borttagen, får då kan de tro att man kan stänga in hunden i buren, när djurskyddarna har gått därifrån. Jag vet att det har förekommit.
Vi tycks ju, för en del konsulenter, var presumtiva brottslingar etersom vi har djur.
Men mina ytterligare tankar om detta kan jag ju diskutera på Djurskydd iFokus.
#25 Javisst kan det vara så, men nu är det ju ytterst sällan en djurskyddskonsulent dyker upp hemma hos en. OCH, skulle så vara fallet, så blir man inte fälld då och där, utan skulle det komma på tal, så har man all tid i världen att faktiskt ta bort luckan.
Nu känns det som att diskussionen drivs in absurdum faktiskt, men vi kan väl alla vara överrens om att det INTE är ok att ha hunden i stängd bur inomhus. Dock så kan man bygga en hage av kompostgaller, som, om de uppfyller villkoren storleksmässigt, är fullt godkända, även om de har fyra väggar.
panmäler för personliga påhopp.
#27 Personliga påhopp?
#28 Ja precis. Googla om du inte vet vad de betyder.
#29 ? Vadan denna attityd? Jag undrar i vilket inlägg du fått något personligt påhopp? Varför låter du otrevlig mot MIG?