matvägrar:(
hej. Nu har inte Hugo ätit något sen igår kväll, vet att de inte är så akut redan men han åt ytterst lite igår också och ja fick nästan leka med maten för att han skulle äta den och idag hjälper inte ens de, han äter inte… kan dock bero på tikarna som löper men han har aldrig reagerat såhär tidigare. Får avvakta lite annars får jag åka in till veterinären och se om det är hans tänder som spökar igen:(
Han är pigg i övrigt! Dock böjer han kroppen fram och rumpan upp i vädret och det är inte för han sträcker sig efter att han sovit utan tror att han har lite ont i magen.
Hur gammal är han?
7.5 år. men han är pigg och går ut utan problem och är som vanligt men han luktar bara på maten och går därifrån, jag har även prövat att ha med mat ut på promenaden och tränat han eller låtit han söka efter maten men han vill ej ha.
Är han såpass gammal och inte har reagerat på löptikar tidigare, så skulle jag möjligtvis avvakta nån dag till, men sedan kontakta veterinär. Håller tummarna!
jo han har reagerat tidigare men inte matvägrat, jag har ju delad vårdnad med min mormor och hon har mest haft honom när det varit löptikar. Jag ringde henne nu och hon sa att jag får försöka få i honom något iallafall och han har varit lite sån när hon haft honom också när det varit tikar som löpt! sedan sa hon också att är han pigg i övrig och sköter magen osv så är de ingen fara och tänderna har han kollat för två veckor sedan och det var inga problem med dom så hon tyckte att jag skall avvakta.
Om han verkar ha ont i magen, skulle jag inte väntat med utredning, kan vara något som inte är bra med honom…
5# han har haft de tidigare också,ont i magen han får de ibland , inte varje år men har hänt någon gång tidigare och han får de om han ätit mycket godis eller ätit för fort då kan han få lite ont i magen.
men nu har han iallafall ätit!:)
Kan tillägga att det ligger i hundars natur att inte äta på ett par dagar, så märker man inte att hunden mår dåligt så kan det vara att de bara gör så. De är ju ändå rovdjur och är ju inte alltid som rovdjur äter varje dag :)
7# mm men man blir alltid lite orolig då de inte tillhör vanligheterna, men så länge han forfarande är pigg och vill gå ut osv så är de nog inga problem, han dricker vatten som vanligt iallfall.
Det är ju väldigt vanligt att hanhundar matvägrar när det finns löptikar i närheten. Så långt allt normalt. Det var när du sa att han aldrig reagerat så tidigare, som man börjar tänka i andra banor.
En hund som är 7,5 år som aldrig har matvägrat, bör heller inte börja vid den åldern.
Jag å andra sidan som har en tik med svängigt humör som vi haft dryga året, hon vet jag har perioder när hon nästan slutar och äta för att vissa perioder äta som en häst, men det har med hennes löp cykel att göra… och för henne är det normalt..
alltså han har haft perioder för några år sedan som han inte åt så mycket, min hund har aldrig varit stor i mat eller visat så hemskt mycket intresse för varken mat,hundben eller godis, han älskar mest att promenera och gå ut!
Men han äter varje dag såklart, men sen igår så har han inte velat ha något, men han åt lite igår ändå tillslut för jag är envis;) och han fick i sig lite mat nu med när jag lekte och kastade maten.
Jag förstår att du blir orolig, blir man ju alltid när det är något som "kan" vara fel. :)