Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 3902 ggr
Emmapower02
0

Vilket torrfoder ska jag välja?????

Åh, herrejävlar. Ska byta foder, men allt står still man blir ju liksom inge klokare på foder fast man sitter & nördar alla foder sidor…. Va har ni för torr foder av dom 10000000000 möjliga?

mvh Emma<3

felzena
2

Jag använder inget torrfoder utan istället BARFAR jag + ger jag VoH/Musch. Om du har möjlighet att ge färskfoder tycker jag du ska testa det. Annars kan jag rekommendera torrfodret Taste the wild, min förra hund älskade det och mådde bra.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Misarn
1

Vi ger våra tjejer Pro Plan sensitive Salomon and rice. Det är det enda foder Alice tål och testade på Kaila om hon kunde äta samma och det fungerade jättebra. Dom har fin päls, är bra i hullet och är pigga och glada vilket är en stor skillnad från när vi testade Eukanuba på tjejerna då det inte alls fungerade för oss.

[tk1971]
0

Jag slår ett slag för Carrier. De har rätt många olika sorter, själv ger jag min hund lamm & ris. Det är ett svensktillverkat vetefritt foder med vettigt pris.

Allumania
1

Pro plan sensitive puppy här hos mig :) Finns även som vuxen version :) Vi ska snart byta till Profine då jag vill ge högenergi foder utan vete och Pro plans innehåller det :( Sen är ju Taste of the wild o Canagan nästan det bästa man kan få enl. hundägare här i min trakt :) Jag flaggar för; Pro plan Sensitive fodren (ok pris) Profine (billigt) Taste of the wilde (beror på butik) Canagan (dyr) Jag bor i finland så priset går enl det. (Alla foder finns oxo i Katt version) ;) Vilket är bra då man ofta vill ha samma kvalitet åt sina babyn. :D Äger en finskstövare o snart 2st kattungar. :D

Sugar Mist
1

#3 Jag skulle vara försiktig med det, det har linfrön i sig och har för mig att linfrön innehåller blåsyra som är giftigt.

-

[tk1971]
0

#5: Jag äter linfrön själv, och en massa andra människor gör det. Jag gissar att de som tillverkar fodret har tagit såna saker som blåsyra i beaktning. Skulle de våga släppa ut ett hälsovådligt foder på marknaden? Det skulle ju vara dödsstöten för företaget så det tror jag inte på.

Förresten, blåsyran inaktiveras när det upphettas, vilket jag tror att fodret gör i nåt skede av tillverkningen.

Trist när folk sprider felaktiga rykten.

trex
0

Linfrö och loppfrö äter människor för att få igång sina magar, och man behöver inte koka det för att få effekt. Definitivt inte giftigt

Sugar Mist
4

#6 Vi kan äta russin och choklad också utan problem. Vi borde kanske stoppa ner sådant i foder också? :)

-

Vizzla
0

Acana torrfoder + mush köttbullar.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

[tk1971]
3

#8: sprid inte desinformation, tack.

Allumania
1

Glöm ej att ge råtkött ibland det är det bästa hunden kan få :)

[fabienne]
1

"Intaget av linfrö bör begränsas till den traditionella doseringen 1-2 matskedar dagligen. Detta medför inte någon förgiftningsrisk. Hela frön bör användas eftersom de ger upphov till mindre mängder cyanid än krossade. Livsmedelsverket avråder från intag av krossat eller malt linfrö. Man bör vara uppmärksam på att överdrivna intag av linfrö eller nya beredningar av linfrön kan leda till intag av cyanid som kan vara skadliga." http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Vaxtgifter/Linfro/

Tydligen är inte risken för förgiftning speciellt stor men varför ens ta risken när man lika gärna skulle kunna använda psylliumfrön, få samma effekt och slippa tänka på blåsyran alls?

Jag vet inte hur mycket blåsyra som inaktiveras vid upphettning men linfrön är ingenting jag skulle vilja betala för att ha i fodret jag köper till min hund. Nu vet jag dock inte vilket foder av de uppräknade som har linfrön i innehållsförteckningen. 

För att bidra lite till topic: Skulle jag välja bland torrfodren skulle jag välja antingen Standardt eller Taste of the wild. Jag skulle dock välja Standardt i första hand eftersom det slipper transporteras runt halva jordklotet. De är även duktiga på rådgivning. här finns en lång tråd med snack om torrfoder som du kanske kan få tips ifrån. Det finns även ett inlägg med prisjämförelse. Lycka till i djungeln!

Emmapower02
0

#4 oj, va kul. Jag bor nämligen också i Finland! var bor du?

ok, ska kolla upp d!

tack alla för era svar!

mvh Emma<3

Allumania
0

#13 Raseborg :) Du då?

nitisen
0

Pappas hund har ätit MeraDog (Agility) hela sitt liv och aldrig varit sjuk, han är nu 8år. Finns olika varianter. Har dock noll koll på vad det innehåller för något vet bara att det var det han fick hos uppfödaren och vi fortsatte med det.

Jax <3

[fabienne]
0

#15 Mera Dog Agility innehåller:

Majs, mjöl på fjäderfäkött (20 %, kyckling), korn, animaliskt fett, ris, animalisk äggvita (hydroliserad), fiskmjöl (2,5 %), majsgluten, rödbetsmassa (utan socker), linfrön (1,5 %), äggpulver (1 %), bryggerijäst (1 %, torkat), natriumklorid, laxolja (0,2 %), solrosolja (0,15 %), kalciumkarbonat, chikorépulver ( = 0,1 % inulin), yucca-schidigera (0,01%)

nitisen
0

#16 Jo. Jag kollade upp det strax efter jag skrivit. :)

Ska jag vara helt ärligt så är jag inte så insatt (ännu) i vad som är bra och mindre bra för hundar att äta. Sen är ju alla unika individer som reagerar olika på olika saker. Vet i alla fall att pappa valde att inte byta foder tills in hund då han aldrig varit sjuk. :)

Jax <3

Fenix_Chicci
0

#15 Tja, min hane har käkat diverse mataffärs-torrfoder i större delen av sitt liv. Pedigree, doggy, friskies m.m. Och han är 14,5 år och lever fortfarande. Men han hade troligtvis inte haft fullt med tandsten, fått skyhöga levervärden vid 10 års ålder och hade nog varit allmänt fräschare om han ätit vettig mat i sitt liv. Numera får han acana torrfoder och färskfoder från Mush och VoH och det märkts verkligen att han mår bättre, han har finare nos, är piggare och blir inte så lätt dålig i magen som han blev förr.

Kommer aldrig mer ge en hund torrfoder. Enda anledningen till att han får torrfoder också är för att han är jättekrånglig med maten och matvägrar om han inte får välja mellan båda.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Agda
0

Jag ger Purizon, både kyckling + fisk och fisk (kräsen hund så måste variera foder). Köper ifrån zooplus.com (billigare än från zooplus.se, även om det dyrare frakt). Purizon innehåller inget spannmål och 70% animaliska produkter, jag tycker det luktar bra för att vara torrfoder (jag tycker det känns på lukten att det är mycket animaliska produkter i den). Väldigt högt protein och ganska högt fett, sådant foder ska nog väldigt aktiva hundar äta. Men då min hund är kräsen och ofta äter lite foder (vissa dagar inget alls), så håller hon sig i ok hull ändå (rekommenderad dagsranson är ca 300 gram för en hund i hennes storlek, hon äter runt 120-150 gram).

Men har man möjlighet är nog det bästa fodret färskfoder, eller att man BARF:ar hunden.

lizton
0

Beror på hur mycket du vill betala. Ett bra foder som inte är så dyrt är Magnussons Meat & Biscuit med enbart färskt kött och färska ägg Magnussons har också ett ekologiskt foder med köttmjöl. Dyrare bra foder är Acana, Orijen, Canagan och Naturea.  Bra är också Kingsmoore, Applaws, Olivers och Taste of the Wild. Av dessa har Acana, Orijen,  Naturea och Olivers livsmedelskvalitet. Acana/Orijen är kanadensiskt. Applaws är brittiskt, men kycklingen kommer från Thailand. Naturea har råvaror från Europa. Kingsmoore och Olivers har det mesta från Danmark, men något från övriga Europa. Magnussons är det enda torrfodret med 100 % svenska råvaror.  Svensktillverkade Carrier har kommit med ett spannmålsfritt foder. Kycklingen kommer från Tyskland.

Gå in på nätbutiker och jämför. Du får fodret hem till dörren fraktfritt om du beställer över en vis summa. Brukar vara 500 kr. animail.se hemfoder.se och grizzlyzoo.se är nätbutiker. Magnussons finns också på Ica Maxi, Coop och City Gross och billigare än i nätbutiker.