Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 732 ggr
[tk1971]
0

Från önskemål till krav

Jag har en liten terriervalp, och det är min andra terrier av den här rasen. I början när vi tränade gick det jättebra. Jag hade en lyhörd, kontaktsugen liten valp. Nu vid drygt 4 månader går det inte lika bra. Jag vet ju att hon kan olika grejer som sitt, inkallning etc, men hon väljer att göra annat istället för att lyssna på vad jag vill. Jag tycker hon är väldigt intresserad av andra hundars lukter och det är svårt att få henne att koncentrera sig på mig när hon hittar nåt intressant ute.

Det är nog inte kontaktträningen som det är fel på för jag förstår inte hur jag skulle ha kunnat träna mer på det än vi gjort. Jag har använt mycket klicker, mycket kel, mycket godis och mycket muntligt beröm.

Ja, hur får man henne att förstå att jag inte frågar henne om hon vill göra nån grej, utan kräver det?

[Murvel]
0

Du hade kunnat belöna med det hunden hellre väljer: exempelvis doftfläck. "Kommer du på inkallning så får du gå och lukta sen"

Annars kan det finnas en konsekvens när hunden gör "fel". Går den inte bra i kopplet? Ja men då kommer den ingenstans heller. Sätter den sig inte när du säger sitt? Ja då får den inte belöning, eller fortsätta lukta, eller annat.

Men ofta kan det vara bättre att helt enkelt försöka se till att hunden inte kan göra fel, det är bara en valp än så länge och den har en hel värld att upptäcka :) Exempel: Öva ej inkallning precis när den luktar på något roligt, utan belöna i stället när hunden kontaktar dig självmant.