Rädd för tunneln?
Hej . Jag har presis börjat träna agility hemma med min 5 åriga gråhund… Men vi har ett problem, hon e livrädd för tunneln… Har ni några tips på hur man får henne igenom?
mvh Emma<3
Vad gillar hon att göra? Gillar hon typ att kasta frisbee eller ha dragkamp så kan du kasta föremålet mot tunneln, närmre och närmre den för varje gång, och till slut kanske till och med på tunneln / in i tunneln och då kanske hon förstår att tunneln inte gör något, sen är inte farlig :)
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Låt henne gå över presenning och "bygg" en större tunnel i presenning och belöna mycket. Tillslut kan du se om du kan be gon hålla i henne framför tunneln och använda en _kort_ tunnel som är stadig och kalla på henne, om hon springer igenom, belöna MASSOR!
-
kan hon stanna kvar? om hon kan det kan du säga till henne att stanna på ena sidan tunneln och så går du över till andra sidan tunneln och ropar på henne om hon då kommer så måste du belöna henne MASSOR! gör så några gånger. vem vet? sen kanske hon klarar det efter några gånger! om hon nu inte kan stanna kvar så ber du bara nån hålla henne på ena sidan sen ropar du. 😃
#3 Visst kan det där funka men det gjorde det absolut inte för min f.d. väns hund. Han sprang runt och till slut vill han inte ens gå nära tunneln.
-
#1 hon gillar godis 😉
mvh Emma<3
#3 ja DE kan hon 😉
mvh Emma<3
#4 Det kanske inte funkade för den hunden… alla hundar är olika!
#5 Okej om du vill kan du testa som jag sa! men du måste inte jag ville bara tipsa dig. 
Med min ena hund kröp jag genom tunneln själv och gav henne godis hela vägen. Har aldrig haftn ågra problem med tunnlar efter det.
Med min andra hund kastade jag bollar igenom.
Tänk på att börja med en väldigt kort och rak tunnel. Du kan dra ihop tunneln så den bara blir någon meter, och sedan utöka ju modigare hon blir.
Besök min blogg: http://bumpi.se
Jag tränade en främmande hund att gå in i en tunnel som var livrädd (vad jag hann se då ägaren och en person skulle försöka trycka in hunden från ena hållet och stå med huvudet i öppningen på andra sidan och locka på hunden) för den.
Jag improviserade men det verkade funka bra. Först skaffade jag gott godis (hade korv) som jag gav till hunden, sedan gick jag närmare och närmare tunneln och hunden var bekväm med att vara bredvid tunneln och att gå ifrån tunneln och komma tillbaka (kastade lite åt sidan så hunden fick lite "jakt" att jaga något och sedan äta det) så satte jag en godis i tunneln (bara en liten bit in) hunden tog den och jag satte godisen successivt lägre bort. Sedan höll jag i hunden och kastade godis, då hunden förstått det så kastade jag godis i mitten och ända långt bort, släppte hunden och sade varsågod det funkade och efter en stund så rusade hunden igenom då jag kastade en godis. Men det är bra om du vant hunden att gå under saker och på saker tex pressning som låter då hunden går på det och tunneln ska inte vara så lång och gärna lite större än vad hunden egentligen behöver :) En viktig sak är att tunneln sitter fast i marken för att ifall den rör på sig så kan hunden bli rädd. En annan sak är att då du plockar fram tunneln så skall hunden inte vara där för att det är en avlång konstig sak och kan vara läskig speciellt om man sedan måste gå igenom den