Czechoslovakian Wolfdog??
Det är första gången jag ser någon ha en sådan i sverige :) I tyskland är de mycket vanligare.
Jag har tyvärr ingen men din (varg)hund är ju riktigt gullig! :D
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
Tack så mycket, det finns ca 20, give or take. Som är registrerade i Sverige just nu. Känner en som har en kennel men som bor några mil ifrån Stockholm. Men våran hund har aldrig fått träffa en annan varghybrid eller tjeckoslovakisk varghund :)
På denna bild leker han med en sibirisk husky i ett inhägnat område.
Riktigt fin! Träffade två sådana hundar på Mydog detta året, föll pladask. Har tyvärr ingen, men din var riktigt fin :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Tack så mycket. Jaha okej :D
Var i Värmland bor du?
För för tre år sedan när jag åkte hem från Agility-SM (hade varit där och kollat, samma dag som kronprinsessbröllopet) så såg jag vad som måste ha varit en CsV eller Saarloos ute och gå, med några andra hundar. Det var definitivt inte en slädhund.
I Karlstad. Hmm den dagen var han dock hos svärföräldrarna ute på landet, för vi var på semester. Så det var nog inte våran. Men då verkar det kanske finnas :) Ska kolla runt lite mer, skulle vara jätteroligt att träffa någon som har en varghybrid eller dylikt.
Finns en kennel i Årjäng som har varg hundar nu kommer jag inte ihåg i skrivande stund vilken specifik sort dom har
#7 Tack så mycket :)
#8 Jaha :) Vad roligt. Har bara hört den i Torsby, som jag hört (ryktes väg) är väldigt oseriös och olaglig, då dom avlar för hög procent varg. Ska kolla upp det, tack så mycket för tipset!
http://www.mywolfdog.com/ där e deras hemsida
Väldigt fin hund, otroligt lik varg ;P
Jag måste bara fråga för att du är en Karlstadsbo ang kommentaren om Huskyn han lekte med. Min sambos bror har nämligen en Husky tik, Peja heter hon, som bor mitt i centrum. Vore lite lustigt om det var den han lekte med just på kortet? Vet att dom går dit väldigt ofta, om det nu är inhägnaden som är tvärs över vägen från där i2-márten brukar vara? :) Bara en tanke som flög upp i tomma intet!
Min granne har en likadan hund :)
#11 Tack så mycket :) Nej det är det inte, han som han lekte med är en hanne och heter Ceasar. Det är jättebra att dom byggt en hundgård (finally) men det känns inte tryggt att vara där. Då E18 ligger bara några meter ifrån. Vår hund kan hoppa 3m tror jag om han vill, dock har det aldrig hänt, men känns lite obehagligt. Detta är vid zakrisdal om jag inte minns fel.
#12 Jaha, han/hon bor inte i Karlstad må tro? :)
#13 Jahaa, då hade jag helt fel tankar ;) Värt ett försök! Väldigt dumt när de ligger så nära motorvägen ja. Man vet ju aldrig vad som kan hända "/
#13 Ja, det kunde varit hon :) Precis, väldigt bra dock att dom byggt en hundgård. Men kanske inte bästa stället för det.
Är det någon som sett den här?
http://2.bp.blogspot.com/_m1cD5Tly1tI/S7jhPOJXdhI/AAAAAAAAA4s/9fFszKxUn3Y/s1600/demoni12.jpg
Demoniak de la Louve Blanche som den här hunden heter, måste vara den snyggaste CsV jag sett. Men förmodligen har han mer varg inkorsad än resten av rasen.🤔
#16 Åh vad vacker! Beror på vilket land också. I Sverige tror jag gränsen är 30% (varg), över fjärde(?) eller femte generation.
Jag har aldrig hört någon gräns om procent i Sverige, bara generationen. Har du källa på det? För det vore riktigt intressant.
Måste bara få fråga! Vilken/vilka raser brukar de oftast para vargen med? Antar att tiken måste vara hund och sen "släppas lös" med en varg? Eller hur fungerar det?
#19 Jag skulle tippa på att de väljer en ras, Husky eller Schäfer för exempel, släpper valpar och vargvalpar tillsammans och låter de växa upp i ett hägn och tillslut kommer det en kull med hybrider och så fortsätter man aveln så.
-
Nan behöver inte låta dem växa upp tillsammans, en vargtik i löp (Saarloos ex. skapades bara genom vargtikar, inga varghanar) säger inte nej till en hundhane, och en varghane skulle inte säga nej till en hundtik i löp.
Raserna som oftas används är mycket väl slädhundar och Schäfer.
Jag har skrivit en artikel om varghundar på Zoonen, fast den är inte klar. Där tar jag upp alla varghundsraser och varg-lookalike-raser jag känner till.
#13 Han bor utanför Malmö :)
#0 #16
fina hundar, tycker dock att dom ser mer ut som prärievargar än vargar
feral jesus
Mhm.. Men hur skiljer man de olika varghybridraserna då, om de alla är varg+slädhund/schäfer? Går man efter något specifikt i den vidare aveln för att få fram en tjeckisk varghund mot en saarloos t.ex?
#21 Så enkelt är det inte, det förekommer att både hanar o speciellt tikar inte ställer upp på parning bara för att de är i höglöp.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Det är klart det händer precis som med vanliga hundar, men på #19 lät det mer som om man inte låter dem växa upp tillsammans kommer de bara attackera och döda varandra och vägra para sig.
#26 OK, då är jag med. Vildmarksromantik o fördomar går ofta hand i hand. Märkligt kan tyckas att TS inte använder rasens officiella namn o inte heller har koll på det där med % o generationer.
KL o delvis OT
Kenneln i Årjäng föder inte upp olagliga valpar. "Rasen" reggas inte i SKK, men det gör dem inte olagliga.
Han som sysslade (sysslar?) med olagliga varghybrider höll till öster om Ekshärad, Hagfors kommun i gränslandet av tiomilaskogen.
#18 Nej det är ingen procent gräns, men procenten hamnar runt där. Man kan aldrig mäta hur mycket procent det är. Men dom går efter stamtavlan och ser vilken generation :)
#19 checkoslovakian varghund är schäfer och carpathian varg.
#27 Jo jag använder rasens officela namn, checkoslovakian wolfdog eller checkoslovakian vlack (vlack på tjeckiska är varghund). Nej jag har inte riktigt koll på det, eftersom det var 5 år sedan jag kollade upp det när vi fick våran, nu har jag glömt det.
#28 Jaha, vet att det fanns/finns? någon i torsby sen har jag hört ryktes väg någon vid segerstad om jag inte minns fel.
#24, Skillnaden mellan Saarlos och Czechoslovakian wolfdogs är att Saarlos är parad med Mackenzie Valley Wolf och Saarlos härstämmar från Nederländerna.
#27 Oj ser nu att jag skrivit både eng och svenska namnet, förstår om du blivit förvånad över det, om det var det du tänkte på? Man kan skriva, Czechoslovakian eller Checkoslovakian (för-svenskat). En del säger även Tjeckoslovakisk. Men Czechoslovakian är det "riktiga" namnet. Så som dom stavar i forna Tjeckoslovakien.
Enligt JBV
Ni som undrar om hund, torde vara betydligt mindre än 30% som är tillåtet..
Rovdjur får inte vara sällskapsdjur
Det är förbjudet att ha andra rovdjur än hundar, katter, grävlingar och tama illrar som sällskapsdjur. Du får inte heller hålla eller sälja
- hybrider mellan tamhund och vilda hunddjur, till exempel varg eller dingo
- hybrider mellan tamkatt och vilda kattdjur
- korsningar mellan sådana hybrider och vilda arter.
Hybrider som är förbjudna är första till och med fjärde generationen efter korsning mellan vilda arter och tamhund eller tamkatt.
Tjeckoslovakiska varghunden har mindre än 25% varg. Det är inga varghybrider utan en hundras som är godkänd i Sverige.finns på SKK.
Glömde säga att jag hänvisade till #17 som inte visste vad som var tillåtet här i Sverige.
#34 - Jag har hört 25-35%, men det varierar nog och är ju jättesvårt att avgöra.
#33 Med tanke på att det är en ras som reggas av SKK lär den knappast vara olaglig.
#36 ja det kan stämma.. Men har för mig att de flesta individer har mindre än 25 %, men som sagt, är ju svårt att avgöra.