Bättre kontakt
Hej, precis som rubriken lyder söker jag tips på övningar för bättre kontakt.
Jag har precis börjat på valpkurs med min blandiskille (bordercollie/aussie) 14 veckor gammal. Hemma funkar allt jättebra, vi har tränat en hel del kontaktövningar vilket funkar riktigt bra nu (sitta med godis i handen och han ska ta ögonkontakt innan han får ta godiset) men har även börjat träna följeövningar vilket funkar ganska bra. Det är detta jag söker hjälp för, min hund är ganska egen av sig och hittar gärna på saker själv, när han väl tar kontakten har han superfin kontakt men innan dess och därefter vet jag inte riktigt hur jag ska göra för att få honom mer intresserad? Det sker än så länge bara i väldigt korta sekvenser som han har kontakten men så ska det väl vara nu i början?
Har också tränat en hel del inkallningar som även dessa funkar väldigt bra hemma. Jag klarar att lämna honom och han sitter så fint kvar tills jag kallar in honom (även nu på hysat långa sträckor) och under transportsträckan är han riktigt snabb.
Under kursen igår funnka det dock inte lika bra, självklart var det svårt med all störning. Där har vi ett problem, vi bor på landet så i vanliga fall träffar vi inte så mycket hundar och när han väl gör det (i stallet) är det hundar han får hälsa på och leka med. Detta gör ju att han tror att han får leka med allt och alla. På kursen intresserade han sig mer för gruppen och de andra hundarna och mesta dels av tiden sprang han runt i gruppen och lekte med de andra hundarna när jag sprang omkring och ropade på honom.
Är det någon som har tips på vad jag kan göra och har tips på övningar som kan hjälpa? Jag vet inte riktigt hur jag ska göra mig själv mer attraktiv. Jag använder korv och blodpudding som godis (vilket han tycker om) och även leksak.
Nästa problem är dock att föremålsintresset inte är det bästa… Kanske någon har förslag till detta problemet också?
Det gäller att ha belöningar som Hunden ser som helt oemotståndliga, som den är villig att jobba för. Det blev för stort steg, att hamna på valpkurs med en massa andra hundar, när den inte är van. Då måste man backa och inse att valpen inte är mogen för de störningarna.
Det är ju så att om man bor så till att valpen inte träffar andra hundar så att ni får träna med den störningen, så måste du se till att åka till ställen där det finns, alternativt inse att det kommer att bli svårt de gånger din hund faktiskt hamnar i de situationerna.
Visst kan du träna in föremålsintresse, träna det som du tränar allt annat - belöna det du vill att hunden ska göra. MEN, då gäller det ju att hunden ser belöningen som en belöning.
Att skapa en stark relation med hunden, där hunden väljer att vara följsam, innebär att lägga ner mycket tid på att faktiskt aktivera sig tillsammans med sin hund, så att den känner att du är en resurs som utforskar allt möjligt tillsammans med den.
Det är fortfarande bara en valp. Lek med den, låt den utforska världen, ställ inte för stora krav. Lycka till!
Kul att så mycket fungerar så bra! Det är väldigt bra jobbat! Till de sakerna du undrar över. Leker du mycket med valpen? Det behöver inte nödvändigtvis vara med leksak eller godis, men även med händerna, springa runt och busa, jaga varandra osv? På så sätt bygger du upp en bra relation, där hunden ser att den kan få mer glädje från dig än från andra hundar. Ang inkallningen med störningar, så måste du börja smått. Det låter för mig som om han i valpkursen fått ut något av att inte komma in när du kallade (dvs lek med andra hundar) vilket är riktigt dumt egentligen. Inkall på rn sån svår nivå har ju många svårt med även hos vuxna hundar. Det måste du nu "reparera". Känner du några "tråkiga" hundar? Eller några som är väldigt träningsorjenterade? Ta hjälp av dem då när du ska börja introducera störningar. Be ägaren att ställa sig med andra hunden på något ställe (eller att träna eller annat, men tänk på att mer rörelse hos andra hunden kan göra det svårare för sig) och träna inkallning med din vovve runt dem. Min hund är tex perfekt för sånt, för när jag tränar med henne, kan de andra hundarna hoppa över henne och hon ger dem 0 uppmärksamhet. Din hund ska inte få något lek ut från den andra hunden, det är ju självbelönande och svårt att få tillbaka fokus. När du kör inkallning, så spring runt, gör massa konstiga ljud, klappa med händerna, lek i gräset ja allt som kan göra dig SUPERROLIG. Som belöning, pröva att ge godisarna på andra sätt än direkt i munnen, kasta rubt dem, ge pyyyttesmå bitar men flera stycken osv. Sånt höjer min hunds intresse. Blanda gärna godis, så att han ite vet vad som kommer komma näst :)