täcke på blivande jakthund.
Vi hämtar våran valp på torsdag. Jag har gått in i typ alla affärer på 5mils omkrets, läst allt jag kommit över och sökt mängder av information. Jag har märkt att många har täcken på sina hundar och häromdagen sa en som jobbar som tränare i butik att det är bra med ett täcke när det är kallt för att undvika skador på leder osv. Vi ska få hem en Tax valp som ska bli en jakthund.
Jag ser det logiska i att ha ett täcke på en valp när det är kallt ute. Ser även det logiska med det när det är kallt ute. Men eftersom hunden ska bli jakthund, jaktsäsongen är på vintern och under jakt kommer han inte ha något täcke pga säkerhetsrisk. Vill ju inte att han ska fastna när han driver ett rådjur. Som valp (alltså nu första vintern) kommer jag ha någon form av täcke/tröja. Det ska ju vara roligt att komma ut och inte kallt och obehagligt. Men jag är rädd för att han inte ska må bra när man redan tar av täcket under jakt. Om han är van vid täcke kanske pälsen inte utvecklar rätta skyddet mot kylan
Hur gör ni? Vi bor inte uppe i landet utan på en ö utanför göteborg. Dock är det väldigt kallt och blåsigt speciellt nu på hösten. hur tycker ni jag ska göra? Hur gör ni? Ska jag avvakta, se om han fryser och då ta på ett täcke? Kan han skada sig lättare om han är kall?
Tacksam för alla råd och synpunkter :)
Anna och taxen Max

Våra bassetar ha vi aldrig använt täcke på, dock har dom inte varit ute så mycket på vintern första året då alla har varit så små på vintern. Blir dom att stå stilla så är det klart att dom fryser men så länge dom rör på sig under arbete/jakt så har det aldrig varit någon fara, men ett täcke är nog ingen dålig ide under den resterande. Före och efter jakt har våra alltid fått hoppa in i bilen som är varm och fått filtar på sig, men tänk alla andra raser som tränar olika bruksgrenar, Dom brukar ha täcke på före och efter arbete och jakthundar tror jag knappast är ett undantag. Är nog bara bra både för leder och annat :-)
Det är knappast en nackdel att ha täcke på en jakthund före/efter hård ansträngning.
≧◔◡◔≦
Före och efter jakt så kan du ha täcke på hunden till exempel då ni skall åka bil och under jakten så får hunden vara utan. Labben som jag tog hem i februari darrade som ett asplöv första gången hon var ute (-32 grader) och nu älskar hon snö så det "fixar" sig för de flesta hundar skulle jag tro att de kan hantera kylan
Vi har till och med täcke på vår vuxna jämthund (med riktigt kraftig päls) efter jakt. Hon har aldrig någonsin visat tecken på att frysa men efter jakt slänger vi ändå på ett täcke. Under jakten saknar hunden inte täcke eftersom den arbetar sig varm, men efter jakten eller annan hård fysisk träning är täcket utmärkt för att hundens muskler och leder inte ska kylas ner för fort.
Efter avslutat jakt har man ju ofta lite samling och återkoppling, eller hämtar in skjutna djur osv, och då får ju hunden ofta ligga i bilen. När hunden först tränar hårt och sedan ligger i en kall bil är ett täcke perfekt.
Vår hund har aldrig blivit stel efter jakt och klarar av att jaga ett par dagar i rad trots att hon tagit flera mil i djup snö, så nog håller muskler och leder bra om man tar han om dem på rätt sätt.
Vad gäller täcke när det inte är jakt så skulle jag slänga på ett täcke på valpen om den visade tecken på att frysa, men som vuxen kommer det nog inte behövas så länge man inte är för stillastående ute.
Tack för alla svar! Då blir det att investera i ett fint och bra täcke när han blir vuxen och börjar jaga och kanske ett mindre täcke nu som kan tas på vid behov. Antar att man märker på sin hund om den fryser annars är det väl inte hela världen om han får ha täcke på sig, utan att han blir varm och svettig under täcket såklart.
Anna och taxen Max
5 När Enja var liten tog jag en mindre stickad gammal tröja från dottern o klippte av ärmen själva mudden vart som en polokrage :) Jag tog även långärmad tröja med mudd och sydde lite på den så höll den sig bra. Små hål för frambenen och lite längre över rumpan den var helt okej. Tycker det är så onödigt att köpa en massa som de växer ur så snabbt :) Tycker annars du fått bra svar av andra som jagar, jag känner 5 jägare och samtliga har på täcken på hundarna efter jakt, inte vart med dom innan dom jagat :)
#6 vilket bra tips!! Jag har faktiskt en eller två stickade tröjor som är förstora som jag inte haft hjärta att slänga. Finns säkert second hand också. Man kanske kan sticka något enklare täcke också.. så smart! Tack så jätte mycket för alla tips.
Anna och taxen Max
Vår lilla tjej, som inte jagar, brukar inte frysa, men förra vintern ett tag när det var blötsnö fastnade stora kockor på hennes ben så jag ville ha något till henne som inte var för varmt, täckte hennes ben men inte kostade skjortan eftersom hon jämt leker med jämten.
Jag sydde om en långärmad t-shirt till henne, skickade ut henne i trädgården och hon rusade glatt iväg. Jag kallade på henne och hon började yla, jag blev livrädd och sprang till henne. Men det var bara hennes framben som lirkat sig ur och hamnat innanför så att hon inte kunde springa till mig ;P Denna hund har också lyckats tappa bort ett köpetäcke i snön i skogen!
Åh va söt!
Anna och taxen Max
Tack! Synd bara att ingenting sitter kvar på den här ålen 😛
När hunden jagar rör den sig hela tiden och håller därigenom värmen. Ta dock med ett varmt och torrt täcke som ni sätter på när hunden jagat färdigt.
Vår 4 åriga Tax fryser som ett asplöv så fort d går under 0. Han har täcke och fleecetofflor (om d är under -10). Han jagar ändå utan täcke i minusgrader utan problem, för då rör han sig hela tiden (i ganska rask takt) Bara när han stannar han börjar darra.
Ge även extra energi vid jakt, d kan hjälpa hunden att hålla värmen då det är krävande att jaga och tar mycket på energiresurserna.
Jag tycker absolut man ska vara rädd om en taxrygg. Att bli kall är inte bra då det kan leda till stelhet och skador.
Ha ett bra täcke på!
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
jag ser även till att ha flera filtar i bilen så att hunden efter jakt med täcke på kan gosa ner sig om den fryser. Bilen kan ju vara rätt kalla innan man fått upp värmen.
Bra är även ullpläd som håller värme även om den blir blöt.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
8 Eftersökt av polisen? 😉 😍
#13 Haha, ja hon kommer ju ifrån polisen i Malmö, innan hon kom till oss. De kanske faktiskt inte släppte henne!