täcke på blivande jakthund.
Vi hämtar våran valp på torsdag. Jag har gått in i typ alla affärer på 5mils omkrets, läst allt jag kommit över och sökt mängder av information. Jag har märkt att många har täcken på sina hundar och häromdagen sa en som jobbar som tränare i butik att det är bra med ett täcke när det är kallt för att undvika skador på leder osv. Vi ska få hem en Tax valp som ska bli en jakthund.
Jag ser det logiska i att ha ett täcke på en valp när det är kallt ute. Ser även det logiska med det när det är kallt ute. Men eftersom hunden ska bli jakthund, jaktsäsongen är på vintern och under jakt kommer han inte ha något täcke pga säkerhetsrisk. Vill ju inte att han ska fastna när han driver ett rådjur. Som valp (alltså nu första vintern) kommer jag ha någon form av täcke/tröja. Det ska ju vara roligt att komma ut och inte kallt och obehagligt. Men jag är rädd för att han inte ska må bra när man redan tar av täcket under jakt. Om han är van vid täcke kanske pälsen inte utvecklar rätta skyddet mot kylan
Hur gör ni? Vi bor inte uppe i landet utan på en ö utanför göteborg. Dock är det väldigt kallt och blåsigt speciellt nu på hösten. hur tycker ni jag ska göra? Hur gör ni? Ska jag avvakta, se om han fryser och då ta på ett täcke? Kan han skada sig lättare om han är kall?
Tacksam för alla råd och synpunkter :)
Anna och taxen Max

Våra bassetar ha vi aldrig använt täcke på, dock har dom inte varit ute så mycket på vintern första året då alla har varit så små på vintern. Blir dom att stå stilla så är det klart att dom fryser men så länge dom rör på sig under arbete/jakt så har det aldrig varit någon fara, men ett täcke är nog ingen dålig ide under den resterande. Före och efter jakt har våra alltid fått hoppa in i bilen som är varm och fått filtar på sig, men tänk alla andra raser som tränar olika bruksgrenar, Dom brukar ha täcke på före och efter arbete och jakthundar tror jag knappast är ett undantag. Är nog bara bra både för leder och annat :-)