Morrar inomhus
Har haft min omplacering i över 1 år och de flesta av hennes beteendeproblem har vi hittat en träning som funkar och hon gör framsteg i träningen varje dag. Det enda problemet som vi inte verkar hitta en lösning på är hennes morra de inomhus. Hon morrar åt saker hon hör utanför lägenheten och när folk går i trapphuset. Vi har testat med att ignorera, gå till dörren och visa att det ingen kommer in till oss, säga till på skarpen och klickerträna tystnad. Hon får daglig aktivering både fysiskt och mentalt så det börjar bli väldigt frustrerande att hon ändå morrar. Hon sover och är lugn inne i övrigt, men hon blir ändå triggad. Är det någon som har något bra tips på att få henne att sluta reagera med att morra?
Sajtvärd på problemhundar.iFokus
Calliethedog.blogg.se ❤
Vaktar hunden? I sådana fall kan du belöna vaktandet för att minska på det, ge hunden en godisbit när den morrar och ta sedan över vaktandet själv.
Ja hon vaktar ibland, men finns det inte risk att hon vaktar mer om vi berömmer det?
Calliethedog.blogg.se ❤
jag tycker det låter som att hunden bara vaktar lite och berättar för er att det händer något hon tycker är konstigt… Om det inte eskalerar på något sätt så skulle inte jag se det som ett problem…
Jättefin tjej annars och bra jobbat! :) spanade in bloggen lite :)
#2 Nej, utan det du gör då är att du bekräftar att du sett att hon vaktat, sedan tar du henne från hallen/situationen med hjälp av t.ex en godisbit. Du skapar samarbete.
Huuh vad skönt att hon bara morrar. Min tjej här hemma skäller för minsta lilla ljud. Och slutar inte skälla förens ca 10 min efteråt….🤓
min hund kan morra om han hör någon i trapphuset eller ngt konstigt ljud men inget jag störs av så han får fortsätta;) kan ibland säga: det är ingen där så tystnar han direkt
#4 Ska testa detta, tack för tipset! :)
#5 I början skällde hon för minsta lilla ljud men har övergått till endast morr ;)
Calliethedog.blogg.se ❤
Jag har inbillat mig att det borde gå att göra nån forms skvallerträning på detta problemet. Har två hemma som gärna morrar, skäller till och rusar till dörren när de hör något. Det borde ju egentligen gå att få dem att förstå att man vid ljud utanför går till matte och får godis. Problemet är bara att jag inte riktigt kan komma på hur jag ska träna in detta. Någon som har något tips?
#8 Skvaller går att använda till allt möjligt!
#9 Tack för en läsvärd länk! Jag var inte helt ute och cyklade ändå :)