Massor av frågor!
Vi är en småbarnsfamilj som är i tagen att köpa våran första hund 👋, min man har haft hund hela livet och även jag har alltid haft hundar i min närhet.
Vi är ute efter en vakthund/sällskapshund och hunden måste vara mellan-stor ej liten.
Vill inte ha en svårskött päls men den får gärna vara halvlång.
Vi har stora ytor för en hund att röra sig på.
Tips på raser? Funderar på blandras av något slag?
Tik?Hane? För och nackdelar?
Jag älskar ju Bordercollie/Bearded collie men det kanske är en alldeles för aktiv ras för oss? Hur blir Collien blandad med annan ras?
Är ni intresserade av att träna och tävla med hunden? Vilken sorts aktivering kommer ni ge den? Det underlättar att veta om jag ska försöka föreslå några raser :D
Codeavalone.blogg.se
Kan du utveckla "vakthund" lite?
Tex hur/var/när den ska vakta.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Skaffa ingen blandras, ni har ju en del krav som hunden måste stämma in på och då tar man en renras, blandras kan bli precis hur so helst både till utseende och temperament, det finns inga garantier och man kan inte veta vad man får, på samma sätt som med en renras, där kan man kolla upp väldigt mycket. Och om ett av kraven är att pälsen inte skall vara svårskött så skall ni verkligen inte ta en blandras, de har de värsta pälsarna, blandning av pälstyper är rena mardrömmen!
Collieblandning skulle nog vara rena mardrömmen, det finns ju redan en del brister i rasen och det är då inte de bra hundarna som används till blandrasavel.
Hur menar ni exakt med svårskött päls, någon pudelvariant kanske kunde vara intressant? Skall man inte ställa ut är det inte särskilt svår pälsvård, då kan man klippa ner hunden mellan varven.
Bearded Collie vet jag inte så mycket om… border collies är dock tokaktiva och brukar inte rekomenderas till folk som inte vill valla får. Det är jättesvårt att på förhand säga hur en blandis kommer bli, man vet helt enkelt inte villka egenskaper från de olika raserna som kommer slå igenom innan hunden är vuxen.
Sedan är jag nyfiken på hur mycket ni vill behöva aktivera och motionera hunden… har ett rasförslag i huvudet men vill ha lite mer info om er först 🙂
Jag är ju inte intresserad av agility egentligen så det lär det väl inte bli, och inte maken heller.
Men långa promenader i skog och mark här i omnejderna till våran gård på landet.
Ska vakta oss och gården 😃
Pudlar avskyr jag tyvärr 😞Har katter också förstås…
Kromfohländer kanske? Mellanstor sällskapshund med vaktinstinkt men som inte har någon starkare jaktinstinkt (villket kan underlätta med katterna). Skulle det kunna vara något? :)
http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/kromfohrlander/
Pinscher. En (oftast) skarp vakthund, min hund larmar så fort någon kommer och kommer någon oinbjuden in så sitter hon i benet.
En sällskapshund som nöjer sig med långa promenader.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Det finns olika typer av vakthundar, och om ni är nöjda med en hund som bara larmar är det väldigt många raser ni kan titta på. Eurasier är en enkel hund, sällskapshund, och av de jag känner så larmar de när någon kommer. Annars tror jag även finns lapphund kan fungera bra? Border collie kräver mycket, och kommer troligen inte vara nöjd med bara promenader.
Hur mycket vakt ska den ha i sig? Jag kan tipsa om Cane corso som är gårds/vakthund. Dock är den korthåring men till vakt och gårdshund är dom kanon. Dom vill gärna vara med överallt. Familjekära till tusen. Skulle inte rekommendera den till någon som inte har haft hund tidigare men ni verkade hundvana så. Dock skulle jag inte satsa på en tik utan en hane mer lugna och mindre okomplicerade än tik enligt min erfarenhet.:)
#6 Skulle rekommendera Rhodesian ridgeback, de bara älskar skogen och passar nog allt till gårdar. Är uppväxt med dem och kan säga den hunden är mig varmt om hjärtat. En väldigt familjekär hund, jag var bara 7år när vi hade vår första. De håller alltid koll på en när man är ute och går och lämnar inte en ur uppsyn även om de springer runt. Gick de före så väntade de alltid in oss när vi exempel gick i skogen (håller sig nära en). Gömde sig en av familjemedlem bakom ett träd så märkte de snabbt att en saknades och börja leta.
De är väldigt bra vakt hundar (egen erfarenhet.) De kan vara lite tuffa vid tonåren men så farligt var det inte när man tittar på hur underbara dem sen var :) Sen märkte vi att vi inte behövde fostra vår nästa hund för vår äldre hund fostrade valpen och vi hade inga problem med söndriga saker, så tonåren märkte vi knappt av.
Rasen kan vara envis men det handlar mer om personlighet, vår ena älskade att göra allt man sa till den medans den andra inte var så hyper på massa trix. Rhodesian var familjens första hund och ingen hade tidigare haft hund. Den ena fäste sig snabbt vid mig och höll mig alltid sällskap när jag var rädd på nätterna vilket var skönt för mina föräldrar. Men jag vet inte om det är den rasen ni söker men delar bara med mig av min erfarenhet och låter som den skulle passa er:)
Leonberger tänker jag på. Eller chow chow om ni vill ha mindre.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag tänkte liksom #12 på leonberger de är stora, lugna och snälla men kan se farliga ut
ja leonberger är ett bra förslag :)
RRs är jakthundar ursprungligen o går inte alltid att läras vara lösa.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Boxern tänker jag :) Snäll, passligt stor :) Ger ett bra vakt intryck och sägs vara en bra hund för barn familjer. :) Har känt en massa boxer hundar och alla har varit änglar
#16 Boxer är en bruksras som kräver mycket av ägarna och den behöver mycket mental träning för att må bra
#17 Ja det behöver dom. Men tänker man på en vakt ras får man arbeta iaf oavset vad.
#15 har du erfarenhet av hunden ?? var har du hört det ? RRs menar du rhodesian ridgeback antar jag
#19 Japps, har en vän som varit uppfödare av rasen i många år.
#20 då kan jag inte förstå hans uttalande. Har själv varit med vid uppfödning och har goda kontakter med seriösa uppfödare. Rasen används idag i Sverige som sällskapshund och i några fall till jakthund/agility/eftersökshund/stötande hund/stående fågelhund/ledarhund och även polishund. Att en hund inte går att ha lös beror på ägaren och inte rasen.
Visa mig en enda RR som är polishund! Stående/stötande fågelhund har jag svårt att tänka mig, men det kan säkert gå i individuella fall. Eftersökshundar kan väldigt många bli, speciellt de som hålls i lina. Annars är det ett slags jaktbeteende som förmodligen kan läras hunden, dvs att ta ett spår o inte ett annat korsande spår.
Kan säkert bli en bra ledar/servicehund oxå.
#22 tror inte denna sidan skulle ljuga om sin information http://www.srrs.org/index.php?pageId=11
Bearded collien är en superbra familjehund (har en själv). MEN.. Dom är väldigt väldigt aktiva och behöver mycket hjärnstimulans. Och klipper man dom inte får man räkna med 6 timmar pälsvård i veckan. 🙂
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Leonberger, Njuffe, Landseer eller Berner Sennen? :)
-
#11 Vill bara säga att RR är gjorda för att tränga in andra djur i hörn osv, så eftersom att hon har katter så är det kanske inte det bästa valet.
Men annars måste jag hålla med om att det är en underbar ras! 😃
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
#26 en katt är ju inget problem allt beror på individen, köper man den när den är valp borde det inte vara några problem. Finns flera videor på RR där de ligger och myser med katter. Jag tror den rasen passar henne iallafall i hennes beskrivning, de användes inte bara för jakt av lejon, utan för att vakta ägarens gård när de var borta. Men som sagt idag används de mest som sällskapshundar då de är utmärkt som vakt och är en familjekär hund. Det är en smart hundras som aldrig slutat förvåna en med vad de hittar på:)
varför inte schäfer?:)
#28 De ville ju ha en enklare hund så en brukshund är ju knappast vad de söker.
29# okaj
Det är ganska svårt för oss att veta vad ni egentligen söker men jag tycker du har fått bra tips på hundraser :) Jag skulle rekommendera att du kollar upp de hundraser som folk har tipsat om här på forumet:
Rhodeisan ridgeback(RR), Kromfohländer, Pinscher, Eurasier, lapphund, Cane corso, Leonberger, chow chow, Boxern, Bearded collien, Njuffe, Landseer, Berner Sennen, Schäfer.. (hoppas ej missa någon)
Några har lämnat länkar till dig:
http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/kromfohrlander/
http://www.kromfohrlanderklubben.se/
http://www.skk.se/hundraser/rhodesian-ridgeback/
http://www.srrs.org/index.php?pageId=99
Sen rekommenderar jag att ni själva bildar er egen uppfattning av rasen och tar kontakt med uppfödare/kenneln och även följer med på hundträffar, ex RR brukar ha träffar i skogen. På så sätt lär ni känna rasen utanför "rasbeskrivningarna" och bilda er egen uppfattning av rasen, plus ni får bra chans att fråga ägarna där om rasen. Det var så vi gick tillväga när vi skulle välja ras.