Dags för vaccination
Lillan ska vaccineras nu i höst.
Hon fyller 6 år och jag kommer inte ihåg om det är 4 eller 5 år sedan hon vaccerinades senaste. Är ju inte så många år sedan det kom rekommendationen att vaccinera var 4 år.
Ska hon ha bara kennelhosta eller ska hon ha den med kennelhosta, valpsjuka mm? Hittar inte vaccinationsintyget nämligen 😮
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kommer nog vaccinera varje år, men min veterinär gav henne bara Nobivac Pi ( emot kennelhostan) men enligt nedan länk bör man ge resterande vart tredje år helst Nobivac DHPPi . Så hur som haver bör nog din hund vaccineras.
Vart tredje år samt varje för kennelhosta skall de vaccineras, är det länge sedan hon vaccinerats tycker jag du skall ta både för kennelhosa och de övriga vaccinerna som skall tas vart tredje år (kommer inte ihåg namnet nu)
#1 Jo ska ju det, står i #0 😉 På SKK står det var 4e år, och har olika personer med sagt, så vi har kört på det eftersom hon inte är på kurser, med i stan osv.
Så hon ska nog ha den kombon då? Finns bara den och kennelhosta på "min" veterinärs sida nämligen 😛
#2 Nu har det dock gott 4-5 år, pga att vi missade helt enkelt när det var dags, och som sagt, gått efter rekommendationer, var 4 år🙂
Var det mer än tre år hon vaccinerades mot valpsjuka, parvo samt smittsam leversjukdom så är det dags för en DHPPI (eller DHP + KC om man hellre vill ge det. Det vaccinet rekommenderas att ges vart tredje år efter grundvaccinet (som ges vid 8 v, 12 v samt 1 års ålder). Åren däremellan kan man vaccinera mot kennelhosta, vilket absolut är att rekommendera om man bor i stan, träffar mkt hundar och/eller har en äldre hund.
Ge henne den med allt Nobivac DHPPi
#5 Ok som jag tänkte då.
#4 Yes får det bli. Det är inget speciellt som "händer" om man missat något år eller liknande?Alltså biverklingar, risker för något eller så, eller det är enbart rekommendationer alltsammans? 🙂
Ja hon börjar bli gammal nu, så blir nog mot kennelhosta oftare nu, eftersom jag ev får hem en valp med, så kommer den ju vara med lite överallt och så.
#6 det som händer är att hon har sämre skydd mot just de sjukdomarna, annars händer inget speciellt.
#7 Ok vad bra 🙂 Ska ringa veterinären och boka, så blir det fulla skyddet 🙂